Out There: Omega preview - Rogue in de ruimte | Gamer.nl

PC PREVIEW - Gamers wennen als geen ander aan nieuwe ontwikkelingen. Een coversysteem is nog niet ge&#239ntroduceerd, of wij verwachten dat alle soortgelijke games minimaal een coversysteem hebben. Hoe raar was het dan ook dat De Sims 4 lanceerde zonder de mogelijkheid om beroepen daadwerkelijk uit te oefenen? De Sims 3 had dit immers ge&#239ntroduceerd met de Ambities-uitbreiding. Het vierde deel gaat dat eindelijk rechttrekken met een eigen beroepenuitbreiding. Wij mochten keihard aan het werk met De Sims 4: Aan het Werk!

In een comic-achtige vertelstijl wordt het al snel duidelijk gemaakt: je hebt een probleem. Nadat je ontwaakt uit een lange cryoslaap, blijkt je ruimteschip ver van zijn koers afgedreven. Het is zaak terug te gaan naar de aarde, maar in één keer het hele stuk vliegen is onmogelijk. Daarom ben je genoodzaakt binnen een bepaald bereik van planeet naar planeet te reizen om steeds nieuwe bronnen – uitgedrukt in scheikundige elementen – te verkrijgen en in dat enorme sterrenstelsel dichterbij je einddoel te komen.

Tijdens de pc-bèta valt op hoe weinig uitleg Out There nodig heeft. Het verhaal wordt geïntroduceerd door stripboek-achtige tekstvlakken en stilstaand beeld. Ook de tutorial neemt slechts enkele minuten van je tijd in beslag. Out There is een typisch geval van easy to learn, hard to master. Je leert vlug hoe je je ruimteschip repareert of hoe je bepaalde items omzet in nieuwe bronnen. Verder geldt maar één devies: zelf ontdekken.

In eerste instantie voel je je daarin ontzettend eenzaam. Het eenzame dat Sandra Bullock ons liet voelen in de film Gravity knaagt ook aan je in Out There. Gelukkig word je ‘vergezeld’ door de logboekberichten van jouw personage. Schrijver van die teksten is FibreTigre, die in een interview met het Franse Merlanfrit [RV1] al aangaf de ruimte onmenselijk te vinden: “Ze kan je helemaal gek maken.” Die insteek is duidelijk te proeven in de woorden van het logboek.

Roguelike

Out There is een roguelike game. Je zult dus regelmatig sterven en opnieuw moeten beginnen, bijvoorbeeld omdat je ergens zweeft zonder brandstof of omdat een meteorietenregen je ruimteschip verwoest. Er zijn drie meters om voortdurend in de gaten te houden: brandstof, zuurstof en carro erie. Is een ervan leeg, dan sterf je een koude, eenzame dood in de kosmos. Elke dood is een harde les, maar elke keer dat het beginscherm weer opdoemt, probeer je het opnieuw in weer een vers sterrenstelsel dat net iets anders is dan zijn voorganger.

Dat blijkt soms al snel de moeite waard, want je kunt overal verlaten schepen tegenkomen om over te nemen. Meestal is zo’n ruil de moeite waard, helemaal omdat die schepen altijd volle meters brandstof (fuel), zuurstof (oxygen) en carro erie (hull) met zich meebrengen. Met wat geluk vind je ook nieuwe technologie op de schepen die je vindt, die je weer kunt gebruiken om te landen op planeten waar je anders niet zou kunnen komen. Zo maak je voortdurend keuzes: ga ik mijn fuel nu al bijvullen, is het verstandig om mijn schip met een shield generator uit te rusten of kan ik mijn bronnen beter bewaren?

Je hele plan kan elk moment in het water vallen, bijvoorbeeld omdat je een zwart gat tegenkomt. Gelukkig baart oefening kunst en  kun je uiteindelijk de vier verschillende eindes alle een keer meemaken.

Spannend

Het is elke keer weer spannend om een planeet te ontdekken. Je komt er de mooist getekende stripboeklandschappen tegen. Onze favoriet is de ‘Garden Planet’, een aarde-achtige planeet die barst van het leven. Je komt er ruimtera en tegen als de Abaamkerz, die dingen tegen je zeggen als “CAMLBR DAN-CAM ABAAMKERZ. (…) YOU TALNTA.” Ga je daarmee akkoord, ja of nee? Tja.

Het toffe is dat Out There bij zulke ontmoetingen steeds de betekenis van een woord onthult. Het is verstandig een kladblokje naast je PC te leggen en daarop een persoonelijk alienwoordenboek aan te leggen, zodat je bij je volgende ontmoeting de proef niet op de som hoeft te nemen . Niet dat de aliens erg gevaarlijk zijn, maar ze kunnen wel enorm vrijgevig zijn. Om te profiteren moet je ze wel op de juiste manier weten te beroeren.

Port

Out There is al een jaar uit op iOS en Android; de pc is een nieuw platform voor de Franse heren van ontwikkelaar Mi-Clos. Qua extra’s is de port, die daarom de bijtitel Omega draagt, onder meer uitgerust met betere (3D-)graphics, nieuwe aliens, nieuwe schepen en een nieuw einde. Maar niet alleen de pc-versie mogen rekenen op deze extra’s; gamers met de originele versie op iOS en Android kunnen hun game gratis updaten met de Omega-versie.

Het zal waarschijnlijk niet gebeuren dat huidige iOS- en Android-spelers naar de pc-versie overstappen. Out There leent zich immers prima als een mobiele game. Waar de muisbesturing prima werkt, werkt de aanraakbesturing bijvoorbeeld net even sneller. Juist omdat potjes heel kort kunnen zijn en de game niet veel kracht van je apparaat vraagt, lijken de mobiele platformen het perfecte thuis voor deze game. Aan de uiteindelijke pc-versie om ons van het tegendeel te overtuigen.

Out There Omega Edition verschijnt in de lente voor pc; de publieke bèta is nu een volle gang. Bètatoegang is er voor wie de Omega-editie pre-ordert via de officiële website.