Behoorlijk meer tevreden was de ontwikkelaar met het verhaal van zijn game: twee van origine Italiaanse broers komen tegenover elkaar te staan door de Amerikaanse drooglegging. De oudste vertrok eerst naar het land van oneindige mogelijkheden en werd beroofd. Berooid ziet hij in de drooglegging een kans om geld te verdienen en zo rolt hij langzaam de misdaad in. De jongste broer komt later op eigen gelegenheid naar de VS en begint bij de politie. Dat de twee tegenover elkaar komen te staan en er verschillende ethische vragen worden opgeworpen over wat goed en fout is, is niet meer dan logisch. Origineel is het niet, een excuus om een game te maken over illegale drankhandel wel, dus prima.

In een Atlantic City uit de jaren '20 zijn tal van woonwijken waar je jouw handeltje in alcoholische versnaperingen zo goed mogelijk probeert op te zetten. Er zijn distilleerderijen op te zetten waar drank drinkbaar wordt gemaakt, er zijn stiekeme drankplekjes (speakeasies) en clubs waar goedjes flink vloeien. Aan jou om de alcoholbusiness zo effectief mogelijk te runnen. Dat betekent dat je de juiste mensen onder druk zet, de juiste zaken overneemt en bij de juiste mensen een wit voetje haalt.

Een eenvoudig voorbeeld daarvan is dat je een goede band hebt met de politiechef, die een oogje toeknijpt als er 'toevallig wat van de vrachtwagen valt'.  Een wat diepgaandere tactiek is dat je een clubeigenaar flink onder druk zet en zorgt dat 'ie stopt met drank schenken, zodat je eigen rodeneuzenclubhuis meer winst kan maken. Of je wijst de eerdergenoemde politiechef even op de 'rare activiteiten' bij de buren, waardoor je efficiënt concurrerende bendes uitschakelt.

Wat een bende

Om controle over de stad te krijgen, kun je maximaal zes bendeleden rekruteren die je overal langs laat gaan en het vuile werk laat opknappen. Op deze manier zijn ook specifieke missies op te starten. Zo is het mogelijk om een bankoverval te plegen. Je selecteert een bendelid, hij bereidt de boel voor en vervolgens krijg je een menuscherm waar je jouw team van maximaal vier man samenstelt voor de specifieke missie.

Het is hierbij zaak te kijken naar de specifieke talenten van elk bendelid. Er is een boef met boeventronies, waardoor politieagenten gelijk met knikkende knieën staan, een andere kan zichzelf weer genezen en een derde zal nooit in paniek raken als hij of zij tegen een overmacht aan vijanden komt te staan.

Vooral dat laatste talent kan goed van pas komen als er stront aan de knikker is. In de turn-based gevechten heeft ieder lid een Courage-meter die behoorlijk leegloopt als een lid geraakt wordt en aan het bloeden is, of als er opeens een karrenvracht agenten staat te wachten. Maar wat voor jou geldt, geldt ook voor de politie. Schakel met precisieschoten snel donuthappers uit en de overgebleven blauwe petten raken in paniek en kunnen weinig meer betekenen.

Het is dus zaak om verstandig om te gaan met de mogelijkheden die je krijgt. In de loopfase probeer je jouw mannetjes slim te positioneren en in de actiefase moet je effectief kiezen. Soms is het beter om bijvoorbeeld met een tommygun overal en nergens op te schieten om zo de angst er stevig in te krijgen bij alle aanwezige tegenstand, in plaats van gericht op één vijand te schieten. En soms is het misschien slim om even in de dekking te blijven en een beurt later met een brandbom het vuur aan de schenen te leggen van de aanstormende versterking.

Het turn-based systeem is eenvoudig genoeg om direct te begrijpen, maar de tactische mogelijkheden lijken in ieder geval uitgebreid genoeg om je eigen plan te trekken. Zo zegt de ontwikkelaar dat het mogelijk is om met omtrekkende bewegingen geruisloos tegenstanders te naderen en uit te schakelen, zonder dat andere teamleden dit merken. Ongezien blijven levert je bovendien het voordeel op dat je aan de beurt blijft: zodra je bent opgemerkt, is het na het uitvoeren van de loop- en schietactie de beurt aan de tegenstander.

Dit is al leuk tegen de computer, maar helemaal mooi wordt het natuurlijk om dit soort tactieken te ge- en misbruiken op menselijke tegenstand. En dat is mogelijk; er komt een coöperatieve en competitieve modus, al is onduidelijk of je daarin slechts de turn-based missies speelt, of hier ook het managementgedeelte bij is inbegrepen.

Familiegevoel

Na afloop van iedere missie (goed of slecht) worden nieuwe attributen toegewezen aan je teamleden. Heeft je scherpschutter lopen schutteren, dan zal dit negatieve effecten hebben op zijn statistieken. Heeft de charismatische en overdonderende prima donna van je team zich laten gelden, dan zal hij de volgende keer nóg effectiever zijn vaardigheden kunnen inzetten. Het loont dus om voorzichtig om te springen met je ‘mannetjes’, naarmate je ze vaker inzet komen er nieuwe speciale vaardigheden voor ze vrij. Jouw team wordt dus echt jouw team en moet dat familiaire maffiagevoel versterken.

Omerta: City of Gangsters heeft veel interessante ideeën en met enerzijds een managementgedeelte en anderzijds de turn-based missies lijkt het wel snor te zitten met variatie en ook diepgang. Helaas was de indruk veel te kort en ook zelf aan de slag gaan, zat er niet in. We hopen binnenkort meer van het gangsterleven van de jaren ’20 mee te maken. Een illegale drankhandel runnen smaakt naar meer!