Of Orcs and Men | Gamer.nl

Of Orcs and Men | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

En dat is een boute uitspraak. Kijk eens naar de makers: Cyanide Studios is bekend van A Game of Thrones: Genesis en de Pro-Cycling Manager-serie. Spider is verantwoordelijk voor de Sherlock Holmes-games. Beiden staan niet bepaald bekend om mooi geanimeerde, grafisch hoogstaande spellen. Laat staan hun ervaring met role-playing games. We verwachtten voor ons bezoek dan ook geen Triple A-titel te zien.

Of Orcs and Men deed ons echter heel erg denken aan The Witcher 2, zeker grafisch. De levels die we te zien krijgen zijn scherp, grauw en zeiknat. De regendruppels stromen van de personages en omgevingen. Hoe hebben de ontwikkelaars die technische sprong ineens gemaakt? Aan de hand van een nieuwe engine, verklaart Lead Game Designer Sylvain Sechi. Helaas was de Game of Thrones-RPG die we eerder zagen al te lang in ontwikkeling om van engine te wi elen. Dat spel had de grafische upgrade goed kunnen gebruiken.

Of Orcs and Goblins

Verder met het spel zelf. Of Orcs and Men gaat niet zozeer over Orcs en mensen, maar over één Orc en één Goblin. Je staat voor de afwi eling dus eens niet aan de kant van de mensheid. Het Orc- en Goblin-ras wordt bedreigd door een racistische menselijke keizer en het duo trekt er op uit om deze man een kopje kleiner te maken. De twee vormen een gekke combinatie, want de Orc is een gigantische Hulk in vergelijking met zijn kleine Goblin-maatje.

Zoals in iedere goede buddy cop-film, zullen de twee gedurende het spel behoorlijk wat op elkaar lopen mekkeren. Omdat we naar een vroege versie keken, zaten de stemmen er helaas nog niet in. Designer Sechi belooft ons dat de twee erg grappig zijn tijdens hun roadtrip. De Orc en de Goblin zijn beide op elk moment te besturen en hebben ieder een totaal andere speelstijl.

De Goblin vormt een soort rogue-kla e, waarbij je kan wi elen tu en me en werpen van een afstand en mensen perforeren van dichtbij. De Orc is een typische bruut die er liever op los ramt en aardig wat schade kan opvangen. Een slimme speler blijft echter niet bij zijn favoriet hangen, want het verslaan van de vijanden vereist enige tactiek. Net als bij de Game of Thrones-RPG heeft Cyanide goed gekeken naar het kla ieke combat-systeem van BioWare. Je kan het spel dus tijdens gevechten pauzeren, waardoor de gevechten vertragen naar een extreme slow motionsnelheid.

Orc smaaash

Wanneer een diverse groep aan vijanden aanvalt, kun je met de Orc wel de standaard zwaardvechters aan, maar vormen speervechters voor hem een probleem. Je kan dan controle over de Goblin nemen omdat hij met zijn dolken zeer effectief is tegen deze vijanden. Houd ondertu en wel de Orc in de gaten, want als je zijn speciale aanvallen niet vaak genoeg gebruikt, schiet hij in een zogenaamde berseker rage. Dan slaat hij wild om zich heen en verlies je tijdelijk de controle over hem. Hij kan zo ook de Goblin doodslaan als je eventjes niet oplet.

Het duo heeft ook een aantal combinatieaanvallen, maar helaas waren die nog te buggy in deze vroege versie om te laten zien. Eén belangrijke variant deed het echter wel. De Orc kan namelijk niet springen, dus wanneer hij van een hoger gelegen locatie wordt aangevallen sterft hij een pijnlijke dood. De Orc kan de Goblin daarom oppakken en naar de sluipschutters smijten, waarop je de Goblin kunt overnemen om hen af te maken. De twee kunnen elkaar ook na sterven opnieuw tot leven brengen tijdens gevechten.

Campers

Opvallend aan Of Orcs and Men is dat je gevechten van te voren kunt plannen. De Goblin kan als scout er op uit worden gestuurd en al onzichtbaar de vijandelijke kampen verkennen. Zo kun je de posities en samenstellingen van de vijanden bestuderen en een tactiek bedenken voor je aanvalt. Cyanide zorgt ervoor dat ieder gevecht een uitdaging is waar je niet zomaar met hersenloos knopjes rammen uit kunt komen.

Het spel heeft geen open wereld, maar volgt á lá The Witcher een verhaal waarbij je telkens in een nieuw gebied komt. In deze vijf werelddelen krijg je net als in spellen als Dragon Age een eigen kamp toegewezen. Hier kun je kletsen met NPC's die je in het verhaal oppikt en je uitrusting verbeteren. Designer Sechi liet ons een aantal van de kolo ale armors zien de Orc onderweg kan opppiken. Denk hierbij niet alleen aan metalen platen, maar ook aan gigantische olifantenschedels als bescherming.

Het laatste dat Sechi ons vertelde was dat je net als in iedere andere RPG ook toegang krijgt tot perks. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om de controle te krijgen over de Orc tijdens zijn Berserker rage. Meer kregen we helaas niet te zien tijdens de presentatie, maar Cyanide belooft ons een avontuur waar je zeker zo'n 20 uur aan kwijt bent. We zijn benieuwd. Nog zes maandjes wachten.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou