Preview
Octopath Traveller

Octopath Traveler (hands-on)

Een ogenschijnlijk unieke jrpg

Geschreven door Jacco Peek op
De Japanse role playing game, ook wel bekend als jrpg, is een stokoud genre met talloze klassiekers. Veel ontwikkelaars nijgen vandaag de dag meer richting de Westerse rpg-stijl om bij meer gamers in het oog te springen. Octopath Traveler heeft echter een dusdanig unieke insteek dat de game het verdient om door een breed publiek gespeeld te worden.

Bravely Default-ontwikkelaar Aquire is bijzonder transparant geweest over de ontwikkeling van deze bijzondere game. Vorig jaar verscheen kort na de aankondiging van het project een demo in de Nintendo eShop, die door meer dan een miljoen mensen werd gedownload. Bijna een jaar later ondervinden we in onze previewsessie hoe de game is aangepast aan de hand van de feedback van het publiek en ontmoeten we een nieuw personage.

Octopath Travaller

Acht verhalen

De opzet van Octopath Traveler is anders dan die van elke andere rpg. Bij aanvang van de game krijgen spelers de keuze om de wereld te betreden met één van acht personages, waarvan ieder een eigen achtergrondverhaal en beginlocatie heeft. In de demo konden we aan de slag met de voormalige ridderheld Olberic en de emotioneel gewrokte danseres Primrose. De introducties van deze verhaallijnen bewezen toen al dat de game aangrijpende en volwassen onderwerpen niet schuwt en ook het nieuwe personage Cyrus trekt onze aandacht met zijn intrigerende achtergrond. De geleerde werd van de universiteit gestuurd vanwege zijn verboden liefde met de prinses van het land en is onderweg om voor haar een boekdeel over duistere magie op te sporen.

Het verhaal van Cyrus is overtuigend en geestig geschreven, en de uitstekend ingesproken stemmen tijdens tussenfilmpjes zetten de sfeer van de game kracht bij. Ook al bestaan de personages duidelijk uit pixels, de lichte blos als Cyrus zich schaamt over zijn blunders met vrouwen en lijken die op de grond liggen komen opvallend goed over. De wereld van Octopath Traveler is sowieso prachtig vormgegeven met de zogenaamde HD-2D-stijl. Het contrast tussen de pixelige Middeleeuwse architectuur en het prachtige licht, geeft de game een uniek uiterlijk. Het lijkt wel alsof je een rpg speelt in een kijkdoos die beschenen wordt door een felle kaars.

Octopath Travaller

Bekende gezichten

Omdat we middenin de game beginnen, moeten we even onze weg vinden in het stadje. Daardoor krijgen we wel een voorproefje van hoe de acht personages in elkaar worden verweven. Ons team bestaat namelijk niet alleen uit Cyrus, maar ook uit Olberic, Primrose en H’aanit, die je gedurende de game kunt toevoegen aan de groep. De ontwikkelaar zegt dat het zelfs mogelijk is om het achtergrondverhaal van elk afzonderlijk personage binnen één avontuur te volgen alsof je de game met hem of haar begint, maar hoe dit exact werkt is nog niet duidelijk.

Wel is het al mogelijk om de zogenaamde Path-acties in te zetten in de uitgestrekte wereld. Elk personage heeft een eigen actie die je kunt inzetten om voordelen te behalen op verschillende vlakken, die stapelen naarmate je ze toevoegt aan je team. Zo kunnen we niet alleen mensen ondervragen met Cyrus om bijvoorbeeld meer wapens te kunnen kopen, maar ook mensen chanteren met Primrose’s charmes en iedereen uitdagen tot een duel met Olberic. Cyrus’ Path-actie voelt tot nu toe het nuttigst, omdat zijn ondervragingen onderdeel uitmaken van het hoofdverhaal. Weliswaar is het mysterie dat we voorgeschoteld krijgen kinderlijk eenvoudig, maar het giet de rpg wel in een detectivesausje die we niet hadden verwacht.

Octopath Travaller

Toegankelijk, maar bikkelhard

Beurtelings vechten is een groot deel van de gameplay. Net als veel andere rpg’s geeft een lijn aan de bovenzijde van het scherm de volgorde van de beurten aan, die uiteraard kan veranderen door bepaalde aanvallen. Elke vijand heeft één of meerdere verborgen zwaktes, zoals bepaalde wapens of elementen, die je spelenderwijs ontrafelt. Zwaktes zoeken en deze benutten is de sleutel tot succes, want na een aantal rake klappen breekt het schild van vijanden en zijn ze tijdelijk verlamd en zeer kwetsbaar. Het is dus de kunst om zo aan te vallen dat monsters zoveel mogelijk uitgeschakeld worden, waardoor je team geen schade oploopt. Lukt dit niet, dan kan het snel bergafwaarts gaan.

Octopath Traveler is namelijk ontzettend pittig en je moet absoluut even grinden om kerkers heelhuids te doorstaan. Vijanden hebben vele malen meer gezondheid dan je eigen personages en maken met gemak vernietigende combinaties. We worden ook behoorlijk overrompeld door de hoeveelheid speciale aanvallen en vaardigheden dat ons al samengestelde team bevat, maar na een paar dappere pogingen worden de fijne kneepjes langzaam duidelijk. Elementaire aanvallen kunnen worden ingezet om schade te doen aan een groep en ook is het mogelijk aanvallen te boosten, zodat je tot vier keer dezelfde aanval doet op bijvoorbeeld een verzwakte vijand. Het systeem is eenvoudig te behappen en brengt ontzettend veel voldoening wanneer je als een schaakmeester vijanden achter elkaar van het veld veegt.

Wanneer het tegenzit, wat onvermijdelijk gebeurt, hebben personages nog speciale vaardigheden die een klein steuntje in de rug geven. Het vinden van zwakke punten is bijvoorbeeld enigszins gebonden aan geluk, maar Cyrus’ vaardigheid onthult van elk monster een zwakte bij aanvang van het gevecht. Toegegeven hebben de meesten meerdere zwaktes waarvan je er meestal eentje vindt, maar dit soort hulpmiddelen zijn toch prettig gedurende de soms onvergeeflijke gevechten.

Octopath Travaller

Alle paden

Sinds de demo zijn verschillende aspecten van Octopath Traveler gestroomlijnd. Rondlopen in kerkers gebeurt merkbaar sneller, tussenfilmpjes zijn te skippen en overnachten in de herberg kost nu wat duiten. Dit soort kleine aanpassingen maken Octopath Traveler nog prettiger om te spelen en dragen bij aan de toegankelijkheid van de game. Zeker voor een jrpg nodigen het vechtsysteem, de grafische stijl en de intrigerende verhaallijnen absoluut uit om te spelen, zonder dat er wordt ingeleverd op de moeilijkheidsgraad. We zijn absoluut onder de indruk van de game en kijken ernaar uit alle paden te bewandelen.

Octopath Traveler verschijnt op 13 juli voor Nintendo Switch.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuwe limited edition PS4 Slim en Days of Play aangekondigd Japanse tv-show onthult donderdag 'schokkend' Pokémon-nieuws
6

Reacties op: Octopath Traveler (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • coolharry

    • 29 mei 2018 15:25
    Op het moment bezet met Donkey Kong, maar die valt me toch wat tegen. Deze game lijkt me echter wel top en is op het moment eigenlijk de game waar ik het meest naar uit kijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JaccoPeek

    • 29 mei 2018 15:39
    @coolharry Jammer dat Donkey Kong je tegenvalt, ik heb de game bijna uitgespeeld ik vind het een leuke platformer.

    Wat de zomer betreft kijk ik ook heel erg uit naar deze game en Captain Toad, die ik op de Wii U amper heb gespeeld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quintex

    • 29 mei 2018 15:56
    @coolharry Erg jammer ja! Ik vind DK:TF een van de beste platformers op dit moment, vooral door het geweldige leveldesign en de soundtrack.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quintex

    • 29 mei 2018 15:58
    Ik ben hier erg benieuwd naar. Eerlijk gezegd vond ik het er eerst goedkoop uitzien, maar uiteindelijk is het hele 2D-HD op mij gegroeid.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • mrakd

    • 29 mei 2018 17:13
    Eindelijk weer een spel om wat uren in te pompen, althans dat hoop ik. Is er enig zicht op de lengte van dit spel?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JaccoPeek

    • 29 mei 2018 17:56
    @mrakd goeie vraag, ik heb eigenlijk geen idee. Ik verwacht dat het een flinke game gaat worden, afgaande op de drie uur die ik in de demo stak en deze speelsessie van een uur. Zeker als je alle acht paden bewandelt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.