Nintendo Wii U (hands-on) | Gamer.nl

Nintendo Wii U (hands-on) | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Hoe zit het nou? Veel journalisten begrepen er direct na de persconferentie van Nintendo niets van. Inmiddels moge het voor veel mensen duidelijk zijn, maar voor de zekerheid: De Wii U is een nieuwe Nintendo-console die HD-graphics weergeeft en met een rechthoekige tabletcontroller komt met daarop niet alleen knoppen en twee analoge sticks, maar ook een groot touchscreen die beelden van de console kan streamen – ook als iemand anders lekker televisie zit te kijken. Daarnaast kan de controller ook afzonderlijke beelden tonen, zoals extra informatie of een totaal andere blik op een level.

Tijdens de persconferentie viel ons op dat de controller van de Wii U een beetje goedkoop oogde: een beetje plastic, alsof het om speelgoed gaat. Toen we het apparaat in het echt zagen, draaiden we echter bij: de controller heeft een chique glans die we vaak met ‘technologie’ a ociëren, en het scherm is enorm stevig en helder. Het apparaat vasthouden voelt ook goed: de controller is iets dikker dan een tablet en de prima gepositioneerde triggers aan de achterkant geven je handen genoeg grip. De controller kan door de actieknoppen en analoge sticks gewoon als traditionele controller gebruikt worden, iets wat veel hardcore gamers wel zullen kunnen waarderen.

Techdemo’s

Maar het draait natuurlijk om dat grote touchscreen in het midden van de controller. Nintendo had een paar techdemo’s voor de pers opgesteld die de verschillende functies moesten uitleggen. We probeerden eerst een demo met nauwelijks interactie: een prachtig HD-filmpje van Legend of Zelda-held Link die in een sfeervolle kerker een gigantische spin voor zich krijgt. We konden zonder vertraging of laadtijden de prachtige beelden tu en de televisie en het scherm op de controller switchen en van camerastandpunt veranderen. Als Zelda er op de Wii U uiteindelijk zo uit gaat zien, kunnen fans hun hart ophalen. Er waren ook andere ‘filmdemo’s’, zoals een tech demo waarin een vogel langs een Japans landschap en zijn traditionele gebouwen vloog. Deze trailer zag er goed uit, maar ging grafisch niet boven wat je ook op de Xbox 360 of PlayStation 3 tegenkomt.

Nee, de demo’s waarin we daadwerkelijk konden spelen, maakten meer indruk. Met vlag en wimpel won Chase Mii, dat zich afspeelde in een groot doolhof en waar vier spelers op zoek moeten naar een verstopte vijfde speler. De spelers kunnen deze vijfde persoon niet zien omdat hij zijn positie via de Wii U-controller bekijkt. De rest gebruikt Wii-controllers om binnen een tijdslimiet de verstopte speler te vinden en te pakken te krijgen. Het klinkt mi chien een beetje flauw als je het zo leest, maar het is het meteen duidelijk hoeveel oersimpel plezier dit met z’n vijven oplevert. Daarbij kan dit concept ook op ‘hardcore’ games, zoals shooters, toegepast worden. Chase Mii was de demo die ons overtuigde van de unieke mogelijkheden die Wii U met zich meebrengt.

‘Fighting Pirates With Rhythm’ draait om piraten op een schip die wc-ontstoppers jouw richting opschieten. Door de gyroscoop in de controller kun je deze braaf recht voor de televisie houden, waardoor je hetzelfde op het touchscreen ziet als op televisie, maar door het apparaat te draaien zie je dingen die buiten het televisiescherm gebeuren. Zo kwamen de wc-onstoppers niet alleen vanaf het piratenschip op televisie, maar ook vanaf plekken daarbuiten. De demo ontpopte zich als een ware ritmegame doordat je op gezette tijden de controller bepaalde kanten op moest bewegen. De game maakte ondanks de correcte werking minder indruk dan Chase Mii, maar bewees wel opnieuw een belangrijk aspect van de controller – en dat is waar techdemo’s uiteindelijk om draaien.

Andere demo’s: New Super Mario Bros. Wii, waarbij je vlekkeloos kon kiezen tu en spelen op televisie of op de controller, een demo waarin je moet proberen lijntjes van een bepaalde lengte te tekenen en dichter bij de werkelijke lengte te zitten dan je tegenstander, en Battle Mii, waarin je wederom met de gyroscoop rondkijkt uit een ruimteschip en je tegenstanders probeert te raken.

Potentie genoeg

De techdemo’s gaven ons een duidelijk beeld van de mogelijkheden van de Wii U, en – gecombineerd met het mooie uiterlijk en de lekkere ligging van de controller in de handen –positief gevoel over de nieuwe console. Er is potentie genoeg, het is alleen jammer dat er nog zo weinig over bekend is – we zagen de nieuwe console tijdens het spelen staan, maar Nintendo verzekerde ons dat dit design alles behalve af is. Het filmpje met games van derde partijen die naar de console komen zorgt ook voor vertrouwen in het systeem. We kunnen niet wachten om meer te weten te komen over de Wii U, de games die er voor verschijnen en vooral de unieke opties die de controller binnen deze games biedt. Nu is het aan Nintendo en alle andere uitgevers om onze verwachtingen waar te maken.

Al het nieuws live vanuit Los Angeles: Gamer.nl/E3


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou