Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview
Ni No Kuni

Ni No Kuni 2: Revenant Kingdom (hands-on)

De koning te rijk

Geschreven door Lars Cornelis op
Een uurtje met Ni No Kuni 2: Revenant Kingdom aan de slag mogen op Gamescom is bij lange na niet genoeg. We dippen niet eens onze teen in het water, hooguit het witte randje van onze teennagel. Toch betreft het een magisch uur waarin we in vogelvlucht veel van de game zien. De grootste indruk maakt de gloednieuwe Army-to-Army modus die in Duitsland voor het eerst werd gedemonstreerd.

Maar voordat we het daar over hebben is het eerst tijd voor wat context. Army-to-Army is namelijk slechts een radertje in de grotere motor, die vooral draait om de typische Japanse rpg-gameplay. In de kern lijkt Ni No Kuni 2: Revenant Kingdom logischerwijs op zijn voorganger, maar met twee belangrijke verschillen: de gevechten zijn dit keer niet langer turned based maar real time en Studio Ghibli is niet bij dit vervolg betrokken.

Ni No Kuni

Real time magisch

Van de gevechten zien we in alle eerlijkheid simpelweg te weinig om er iets zinnigs over te zeggen. Ja, het vechten is vloeiend en dat is een welkome verandering na het eerste deel, maar de zwakke vijanden die we tegenkomen gaan zo snel naar de grond, dat we het vechtsysteem ook niet echt op de proef stellen. Wat we wél al constateren, is dat Ni No Kuni 2 weinig aan magie heeft ingeboet. Dat is ook niet heel gek. Studio Ghibli als collectief werkt weliswaar niet mee aan deze game, maar de voormalige character designer van de animatiestudio, Yoshiyuki Momose, en componist Joe Hisaishi, zijn wél bij de ontwikkeling van dit deel betrokken en dat is te merken. Vooral de muziek maakt net zoveel indruk als in het eerste deel.

Terwijl je op avontuur gaat in de wereld van Ni No Kuni 2, bouw je aan je koninkrijk. De hoofdrolspeler is dit keer immers de jonge koning Evan, die uit zijn kasteel is gejaagd en nu een nieuw koninkrijk opbouwt. Dit segment van de game krijgen we maar heel oppervlakkig te zien, maar een medewerker van Level-5 legt uit dat je bijvoorbeeld een scheepsbouwer kan overhalen naar je koninkrijk te komen. Als hij inderdaad neerstrijkt in jouw vorstendom, beschik je over boten waardoor zich weer nieuwe routes openen. Het koninkrijk speelt ook een belangrijke rol bij het derde onderdeel van de game dat we zien, de Army-to-Army gameplay. Koninkrijken voeren immers oorlog en ook al is Evan nog een klein jochie, hij gaat voorop op het slagveld om zijn troepen te leiden.

Ten oorlog!

Dit stuk van de game is enerzijds heel simpel in opzet, maar blijkt toch best een tactisch tintje te hebben en is vooral erg leuk om te spelen. Evan betreedt schouder aan schouder met zijn troepen het slagveld. Het idee is echter dat je hen geen bevelen geeft, maar de troepen om jou heen laat draaien. Als we het veld betreden worden we netjes geflankeerd door een groep zwaardvechters en een groep boogschutters, maar met de schouderknoppen draaien we hoe onze manschappen staan.

De besturing is eenvoudig en het steen-papier-schaar mechanisme dat volgt als we de strijd aangaan, spreekt erg voor zich. Als we aflopen op een groep vijandige boogschutters draaien we onze troepen zo dat de zwaardvechters voorop lopen, waarop hun zwaarden snel korte metten maken met de vijand. Bij een groep vijanden met schilden houden we onze zwaardvechters echter op afstand en beschieten we ze met onze boogschutters. Helemaal tof is wanneer we even later ook een speciale actie ontgrendelen, en op precies het juiste moment een bombardement op de vijand loslaten.

Dit klinkt allemaal waanzinnig episch en eerlijk gezegd voelen we ons ook best een veldheer als we over het slagveld marcheren, maar tegelijkertijd oogt Ni No Kuni 2 met zijn tekenfilmachtige graphics en de aanstekelijk vrolijke muziek ontzettend lief en zachtaardig. We hebben slechts kort – te kort – mogen ruiken aan deze game, maar alles wijst erop dat Ni No Kuni 2 weer precies de juiste snaar weet te raken als het gaat om sfeer en grootsheid.

Ni No Kuni 2: Revenant Kingdom verschijnt op 19 januari 2018 voor pc en PlayStation 4. Voor deze preview werd de game gespeeld op PlayStation 4.

Dit artikel delen:

Lees meer

'Mario + Rabbids is een must buy voor de Switch' - Gamer.nl-Podcast 136 Cuphead (hands-on)
6

Reacties op: Ni No Kuni 2: Revenant Kingdom (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • JaapGoose

    • 3 maanden, 2 weken geleden
    Leden van de oorspronkelijke Ghibli studio zoals de character designer en een van de animators en de huiscomponist van Ghibli hebben hier wel aan meegewerkt. Alleen bestaat Ghibli officieel niet meer als animatiestudio maar meer als 'projectbureau'.

    Niettemin, heb 10 minuten op de Gamescom mogen spelen met NnK2 en het was weer briljant als vanouds. Ziet er heerlijk uit en ben heel benieuwd geworden naar het 'pikmin'-achtige systeem van management van je legertje…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • KingOfTheHill

    • 3 maanden, 2 weken geleden
    @jaapgoose cntrl+f even op Momose of Joe Hisaishi, dan zie je dat dat gewoon in de tekst staat ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JaapGoose

    • 3 maanden, 2 weken geleden
    Oeps. Ik zie t idd…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mierenneuker

    • 3 maanden, 2 weken geleden
    Deel 1 was niet turn based. En wat Jaap hierboven zegt. Feiten…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • XtraLinkUK

    • 3 maanden, 2 weken geleden
    Heerlijk, dit soort games. Alles van wat ik tot nu toe gezien en meegekregen heb laat een diepe indruk op me achter. Kippenvel gewoon!

    Ik hoop dat het spel me weet te pakken. Sinds ik een PS 4 bezit, hebben alleen No Man's Sky en BF 1 me tot nu toe bezig gehouden. Gelukkig 15 Sep. aan de slag met Samus die weer terug is!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • kleinekoosjer

    • 3 maanden, 1 week geleden
    Dit is toch wel het spel waarom ik een beetje jaloers ben dat hij ps exclusive is..
    Ik geef het eerlijk toe.. :-(

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.