Preview
Ni No Kuni 2

Ni No Kuni 2: Revenant Kingdom (hands-on)

Nog altijd betoverend

Geschreven door Alicia Tai op
Net als het eerste deel laat Ni No Kuni 2 lang op zich wachten. Dit keer verschijnt de game tegelijk met Japan in het Westen, maar daar tegenover staan inmiddels meerdere vertragingen. Ni No Kuni 2 zou oorspronkelijk vorig jaar nog verschijnen, maar werd daarna tot twee keer aan toe vertraagd. Reden tot zorgen of paniek is het gelukkig niet – zo konden we vaststellen tijdens een previewsessie in Engeland. De magie heeft Ni No Kuni niet verlaten.

Die magie is namelijk gelijk terug te vinden in de prachtig vormgegeven en unieke werelden en de simpele, doch charmante karakterontwerpen die zo typerend zijn voor de films van Studio Ghibli. Het wegvallen van de officiële samenwerking met de Japanse studio valt dan ook nauwelijks op, mede doordat Ghibli-veteranen Yoshiyuki Momose en Joe Hisaishi wederom respectievelijk hun kunst en muziek verlenen aan de game. De Ghibli-stempel prijkt misschien niet meer op de verpakking, maar van binnen is Ni No Kuni 2 nog een Ghibli-game in hart en nieren. Het betekent helaas wel dat we geen geanimeerde tussenfilmpjes meer kunnen verwachten.

Ni No Kuni 2

Vreemde snuiters

In een nieuwe demo betreden we de op Taiwan geïnspireerde stad Goldpaw, een wirwar van geplaveide straatjes waar neonverlichting, marktkraampjes en Oosterse paviljoenen het straatbeeld vormen. De vergelijking met de geestenwereld uit Spirited Away is al snel gemaakt, zeker wanneer we de hondachtige inwoners van Goldpaw ontmoeten, zoals koning Pugnacius. Deze op een mopshond gebaseerde leider gebruikt louter kansspel om over zijn hondenkoninkrijk te regeren, door bijvoorbeeld met de gooi van een dobbelsteen nieuwe belastingtarieven te bepalen. Het is een bizarre setting, maar een die dankzij het oogstrelende decor en die typische Ghibli-magie weet te charmeren en te overtuigen.

Ni No Kuni 2 laat het verhaal van Oliver uit het origineel voor wat het is en speelt zich juist jaren na de gebeurtenissen uit dat deel af. Ditmaal kruipen we in de huid van de jonge koning Evan, die van zijn troon is gestoten en nu bondgenoten moet zoeken, zoals in het bovengenoemde Goldpaw. Tijdens zijn reis sluit Evan vele allianties, maar maakt hij natuurlijk ook vijanden. Het is een heel ander soort verhaal dan we gewend zijn van de vorige game en dat vertaalt zich dan ook naar nieuwe soorten gameplay.

Ni No Kuni 2

Zo zijn er bijvoorbeeld naast de gewone gevechten ook de Skirmishes, waarin Evan de confrontatie aangaat met vijandelijke troepen. In deze segmenten draai je eenheden om Evan heen in een tactisch steen-papier-schaar-spelletje. Zwaardvechters hebben de overhand op boogschutters en met een bijl maak je weer korte metten met zwaardvechters. Terwijl je voortdurend de juiste eenheden voor je uit duwt, trek je over het slagveld, om hopelijk uiteindelijk zege te vieren over je vijanden. Uiteraard pikt Evan ook nieuwe bondgenoten op tijdens zijn reis, die zijn leger weer op allerlei manieren kunnen versterken. Sluit je een alliantie met een bende luchtpiraten, dan bieden die bijvoorbeeld luchtondersteuning tijdens je volgende kruistocht.

De koning te rijk

We krijgen tevens meer te zien van Evans vorstelijke kant. Zo proberen we de Kingdom-modus uit, waarin je gezagvoerder bent over Evans nieuwe koninkrijk Evermore. Door mensen (of dieren) aan te spreken tijdens je avontuur kun je ze overhalen om naar Evermore te verhuizen, waar ze weer nuttige taken kunnen uitvoeren. Rekruteer je bijvoorbeeld een scheepsbouwer, dan zet je die aan het werk en kun je je reis vervolgens te water voortzetten. Je onderdanen genereren ondertussen constant geld, die je investeert in nieuwe faciliteiten, waarin je weer nieuwe werkers huisvest.

Ni No Kuni 2

Het onderhouden van je koninkrijk is iets wat je waarschijnlijk de gehele game bezighoudt, maar het is nog de vraag hoe leuk dit blijft en of het verplicht is voor het hoofdverhaal. Het uitvoeren van onderzoek naar nieuwe gadgets verloopt bijvoorbeeld via een timer, wat sterk doet denken aan mobiele f2p-games, en ook het rekruteren van nieuwe inwoners is vrij suf werk. In onze korte ervaring met de demo wilden de npc’s bijvoorbeeld pas verhuizen naar Evermore als we een bepaald monster hadden verslagen, of vijf bloemetjes voor ze hadden verzameld. We hopen dat de Kingdom-modus in de volledige game meer diepgang vertoont, want het is een leuk en veelbelovend concept.

Higgledies

De grootste vernieuwing schuilt zich echter in het vechtsysteem. Ni No Kuni 2 is in alle opzichten veel actiegerichter dan zijn voorganger. Evan en zijn vrienden springen, rollen, hakken en schieten er zonder restricties op los tijdens gevechten en door te wisselen tussen je wapens bouw je ook nog eens speciale aanvallen op. De Pokémon-achtige Familiars die je in de eerste game rekruteerde, trainde en evolueerde, zijn in Ni No Kuni 2 bovendien nergens meer te bekennen. Zij maken plaats voor de nieuwe Higgledies; kleine, schattige wezentjes die zich over het strijdveld verspreiden en je ondersteuning bieden. Activeer je bijvoorbeeld de groene Higgledies, dan helen ze een beetje van je gezondheid. Andere Higgledies activeren krachtige spreuken of staan je op andere manieren bij. Je wordt tijdens gevechten voortdurend beziggehouden en alle spreuken en speciale aanvallen die je afvuurt worden fantastisch in beeld gebracht dankzij de kleurrijke grafische stijl.

Ni No Kuni 2

Net als in de vorige game start een gevecht alleen als je een monster aanraakt en zijn er dus geen willekeurige confrontaties, maar in Ni No Kuni 2 zijn er ook veel gebieden waarin een gevecht ter plekke plaatsvindt en er geen transities zijn naar een speciale gevechtsarena. Zo ook bijvoorbeeld in de Dreamers Maze: een optionele oneindige kerker waarin de monsters steeds gevaarlijker worden naarmate je er meer tijd in doorbrengt. Terwijl je je een weg baant door dit doolhof spaar je kristallen, die je kunt gebruiken om waardevolle schatkistjes te openen of om de monsters weer zwakker te maken. Het is een leuk uitgewerkt risk-reward-systeem die hopelijk ook voor de nodige uitdaging zorgt.

Dankzij onder andere de Skirmish- en Kingdom-modi en het vernieuwde gevechtsysteem zit Ni No Kuni 2 zo barstensvol nieuwe ideeën en spelmechanieken, dat het net zo goed een gloednieuwe game had kunnen zijn. Dat is ook weer niet zo gek, want volgens de Level-5-designfilosofie is dat de sleutel tot een succesvolle game. Volgens de studio draait een rpg namelijk om ontdekkingen doen, en door voort te borduren op een bestaande cast en setting, is het onmogelijk om die ‘nieuwigheid’ te herbeleven. Ni No Kuni 2: Revenant Kingdom begint dus met een schone lei en wilt ons op nieuwe manieren verrassen. Die vernieuwingen lijken tot dusver meer dan geslaagd uit te pakken, maar de vraag is of ze interessant blijven. Gelukkig weten we het antwoord snel, want we hoeven niet lang meer te wachten op Ni No Kuni 2.

Ni No Kuni 2: Revenant Kingdom komt op 23 maart uit voor PlayStation 4 en pc.

Dit artikel delen:

Lees meer

Call of Duty: WW2-speler haalt hoogste prestige zonder een schot te lossen Kickstarter voor Nintendo 64-game 40 Winks gestart
6

Reacties op: Ni No Kuni 2: Revenant Kingdom (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Krytuun

    • 13 februari 2018 11:11
    Ik ben oprecht benieuwd naar deze titel.

    Samen met God of War de enige game die ik op mijn whishlist heb staan.
    Toch heb ik een beetje zwetende handen na het lezen van deze preview.

    Vernieuwingen kan wel accepteren, maar het is lastig om alles wat deel 1 zo goed maakte overboord te gooien.

    Ik hoop op dat er toch verwijzingen zijn naar Oliver, dat zijn avontuur een bepaalde invloed heeft achter gelaten. Waarom geen familliars meer? Dat maakte de game juist zo fris.

    Dan is er nog die Kingdom Mode, dit kan natuurlijk goed uitpakken, maar er bestaat veel onverschilligheid over dat onderdeel in Fable III, het MOET een beslissende factor voor het verhaal zijn , het moet nut hebben.

    Het stukje over Ghibli was volgens mij net iets anders, zo las ik laatst een interview waarbij ze aangaven dat deze game gemaakt wordt door een groot deel van de mensen die deel 1 maakte.

    “Studio Ghibli has changed its business model,” he explained, “so we can’t say it’s Studio Ghibli.”

    "I asked if he was referring to how the studio had left staff go and announced it was getting out of feature production. (I also clarified that they are now back in feature production for Hayao Miyazaki’s new film.) He indicated that, yes, this what he was talking about. So from the sound of it, all of this was happening while the game was in production, which is why the game doesn’t say Studio Ghibli."

    “There are staffers with Studio Ghibli credits who worked on this game,” he assured.

    "So while Ni No Kuni II doesn’t have the Studio Ghibli name, the sequel still carries the anime studio’s influence and heritage."


    Bron: Kotaku

    Het is dus wel in veel opzichte een Ghibli game, maar dan zonder het stempeltje.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ichi

    • 13 februari 2018 11:30
    Jammer geen Familiars meer, dit pokemon achtig concept heeft mij zeker gegrepen. Super leuk om ze te verzamelen en te levelen.

    Komt er nog een Special Edition met een boek?
    Vorige keer zat er een magicians book bij. Handig voor bij het spelen en heel mooi.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Flipski

    • 13 februari 2018 13:03
    @Ichi volgens mij komt er een prince editie en een kind editie met bijbehorende extra's.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 13 februari 2018 14:17
    @Ichi Er komt zelfs een King's Edition.

    Deze is oa bij Nedgame, Bol.com, te bestellen.

    https://goo.gl/2NSgXo

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ichi

    • 14 februari 2018 13:55
    @Krytuun Ah thanks!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Flipski

    • 13 februari 2018 13:01
    Bizar veel zin in deze game. Jammer van de familiars.. Voor de rest toevoegingen die ik erg leuk vindt. Dit voor voor mij de game of the year….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.