Het had Nintendo misschien gesierd om het New-gedeelte van New Super Mario Bros. U te laten vallen. Het U-gedeelte mag blijven staan, want dat geeft mooi aan dat we hier met een nieuwe Mario voor een nieuw platform te maken hebben. Een spelcomputer die Mario in glorie toont waarover we voorheen slechts konden gissen – hoe zou zijn loodgieterspakje eruit zien als het specifiek voor een hogere resolutie is ontworpen?

Strak op een tablet

Strakker, is het enigszins dubieuze antwoord. Mario is niet voor niets aangekomen in het HD-tijdperk. Veel anders ziet hij er niet uit – aan de koddige stijl tornt Nintendo niet – maar de spelwereld oogt een stuk (kleur)rijker. De waas die nog om New Super Mario Bros. Wii hing, is volledig verdwenen. Mario neemt bovendien gelijk een tweede stap naar een modern bestaan en is ook op de Wii U GamePad te bewonderen.

De coöperatieve modus van de Wii U-game is behouden en daarbovenop krijgen we een asynchrone manier om samen te werken. De ene speler mag vrolijk als Mario rondspringen en rennen, terwijl de ander met de Wii U GamePad voor hem blokjes kan tekenen en vijanden op afstand houdt, door met de stylus op de touchscreen los te gaan. Een simpel en vooral toegankelijk principe voor als je niet zelf Mario wil bedienen maar het wel leuk vindt om mee te doen. Uiteraard is het veel leuker om je medespeler enorm dwars te zitten door op de meest ongepaste momenten blokken te tekenen. Zo wordt het ineens een uitdaging om je sadistische partner een stap voor te blijven en alsnog bij de vlag aan het eind van het level te belanden.

Dat je elkaar kunt helpen, maar ook het leven zuur kunt maken, toont gelijk de potentie van een coöpgame die zich niet louter op één scherm afspeelt. Zoals het een eerste Mario-game voor een nieuwe spelcomputer betaamt, gaat het niet heel veel verder dan potentie. Er is bijvoorbeeld niet de mogelijkheid om als tweede speler op de Wii U GamePad een ander pad te kiezen, een feature waar wij stiekem wel op hoopten. De nieuwigheid van de controller, samen met de HD-saus over het bekende Mario-recept, is gelukkig prima in staat om weer een leuke game op te leveren.

Uiteraard zijn er ook weer een aantal nieuwe power-ups toegevoegd; Nintendo is het assortiment voor Mario de laatste jaren flink uit aan het breiden, waardoor hij nu naast paddenstoelen ook eikels verorbert. Hiermee krijg je een speciaal pakje dat je tijdelijk laat zweven. Ook trekt Nintendo Baby Yoshi weer eens uit de kast; je kunt het onvolgroeide draakje gebruiken als ballon, door er met de Wii-mote of Wii U-GamePad lucht in te blazen.

Ook dat is verre van revolutionair, maar het helpt wel om de extra functionaliteiten van de Wii U GamePad sneller onder de knie te krijgen. Je medespeler leert namelijk platformpjes te tekenen precies op het moment dat het effect van de eikel of Baby Yoshi dreigt uit te werken. New Super Mario Bros. U is zo eigenlijk exact wat een eerste nieuwe Mario zou moeten zijn; vertrouwd, maar met nieuwe features die desondanks direct te begrijpen zijn, alsof ze er altijd al in hebben gezeten. Voor een volledig asynchrone, wellicht zelfs competitieve multiplayer zullen we echter moeten wachten tot New Super Mario Bros. Wii U2.