Preview

New Pokémon Snap lijkt een droomvervolg te worden

Veelbelovend totaalplaatje

Geschreven door Cody van den Bogert op
Pokémon kent inmiddels talloze spin-offs, met aan de ene kant minder geslaagde experimenten als Pokémon Ranger en Pokémon Dash en aan de andere kant de frisse winden van Pokémon Mystery Dungeon en Pokémon Snap. Laatstgenoemde game ontving tot op heden geen vervolgdeel, maar daar komt spoedig verandering in. En gelukkig New Pokémon Snap ziet er dondersgoed uit.

Niet veel anders dan het gros van de Pokémon-games, draait Pokémon Snap om het vullen van de Pokédex. De manier waarop is echter net even anders. In plaats van pokémon bevechten en vangen, zijn spelers bezig met ze fotograferen en het vullen van een fotoboek. Om alle beestjes op de foto te krijgen, moeten er een hoop verschillende locaties worden bezocht. Gelukkig beschik je in Pokémon Snap over de Neo-One, een all-terrain-voertuig dat je overal naartoe brengt, zelfs onderwater.

Waar het eerste deel werd ontwikkeld door HAL Laboratory, wordt New Pokémon Snap ontwikkeld door Bandai Namco. Het fundament van de game is grotendeels onveranderd gebleven, maar in vergelijking heeft de technologie duidelijk een vlucht genomen. Dat is merkbaar aan het algemene plaatje, maar ook aan het aantal pokémon per vierkante meter. De vormgeving staat in New Pokémon Snap voorop en dat heeft - mede dankzij de prachtige en diverse animaties van de beestjes - een uitstekend gevoel van immersie tot gevolg. Alles wijst erop dat New Pokémon Snap het droomvervolg is waarvan niemand dacht dat die ooit nog zou komen.

Minder herhaling

Het gevoel van herhaling is wellicht is het grootste kritiekpunt op het eerste deel. Dat komt grotendeels door het beperkte aantal maps. Anderzijds is het constant herspelen van die levels de schoonheid van game. Je kunt immers niet op alle plekken tegelijk kijken wanneer je op een ‘rails’ door landschappen wordt vervoerd. Bepaalde items ontgrendel je bovendien pas later, met als resultaat dat op den duur nieuwe pokémon gefotografeerd kunnen worden in oude maps. Dus hoe zorg je ervoor dat New Pokémon Snap niet als repetitief wordt afgeschreven en tegelijkertijd zijn schoonheid behoudt?

Door de verschillende paden te verkennen, worden spelers namelijk geconfronteerd met de meest afgelegen en diverse plekken en bijpassende pokémon

Tijdens onze gameplaypresentatie wordt de term ‘research level’ veelvuldig aangehaald. Aan de hand van gameplaybeelden wordt uitgelegd dat het onderzoeksniveau van de speler betrekking heeft op de beschikbare content per map. Hoe hoger het onderzoeksniveau, hoe meer mogelijkheden je krijgt om een bepaalde map te verkennen. Dankzij nieuwe vertakkende paden krijgen spelers namelijk meer keuze in de manier waarop ze een gebied verkennen.

New Pokémon Snap speelt zich overigens af in de Lental-regio, een compleet nieuwe archipel met een hoge biodiversiteit die uitstekend van pas komt bij bovenstaande toevoeging. Door de verschillende paden te verkennen, worden spelers namelijk geconfronteerd met de meest afgelegen en diverse plekken en bijpassende pokémon. In de presentatie werd bijvoorbeeld getoond hoe spelers ervoor kunnen kiezen om het strand af te dwalen of de kustzee te bevaren. Beide wegen leveren uiteraard andere pokémon op. Denk aan een bijdehante Sandycast op het strand, en een sierlijke Corsola tussen het koraal. In praktijk betekenen die keuzes voor de doorsnee speler dus een diversere ervaring, en voor de fijnproever extra verdieping.

Verbeteringen

Natuurlijk was Pokémon Snap voor zijn tijd een puik spel, maar het is niet meer dan logisch dat een twintig jaar oude formule hier en daar wat verroest is. Vooralsnog lijkt het erop dat de ontwikkelaar erin is geslaagd de nodige vernieuwing aan te brengen. Een goed voorbeeld daarvan is gyro-aming, een optie die ervoor zorgt dat rondbewegen met de Switch of de controller resulteert in het meedraaien van de virtuele camera – een fijne en logische optie voor het platform. Daarnaast wordt er altijd vanuit het cameraperspectief gekeken; zodra een pokémon gefotografeerd kan worden, verschijnt er automatisch een kader om het beestje en is het slechts een kwestie van klikken. Binnen dat kader kunnen spelers ook nog eens verder ingezoomen, dus halfgare kiekjes van een te grote afstand zijn verleden tijd.

Een ander voorbeeld van een kleine maar fijne verbetering, is het feit dat alle foto’s aan het einde van een rit worden gesorteerd op pokémon. Zo is het veel makkelijker om te bepalen welke foto van welke beestjes je wil laten keuren door de professor. Verder lijkt de camera een stuk sneller te bewegen, wat ervoor zorgt dat er veel sneller van aanzicht kan worden gewisseld en je per ronde meer pokémon kunt fotograferen. Dat is trouwens maar goed ook, er zijn namelijk ruim 200 pokémon aanwezig in de nieuwe Lental-regio. Dat zijn er een stuk meer dan de 63 in het eerste deel.

Pokégram

Natuurlijk moet ook Pokémon met de tijd meegaan, en dat betekent dat een simpele foto voor de meesten niet meer genoeg is. Gelukkig is er daarom een bewerkfunctie aan de game toegevoegd. In de demonstratie werd getoond hoe spelers foto’s dankzij de optie een complete make-over kunnen geven. Zo kunnen er filters, frames, stickers, belichtingstechnieken en andere bewerkopties worden toegepast. Bovendien kunnen foto’s opnieuw worden gekaderd en zijn spelers in staat om een eigen caption voor het plaatje te bedenken. Helaas lijkt het bewerken van foto´s vooralsnog niet al te veel aan de game toe te voegen. Het oogt wat omslachtig en lijkt vooral bedoeld voor het jongere publiek.

Net als in het origineel wordt elke foto aandachtig bestudeerd en beoordeeld, ditmaal door de nieuwe professor Mirror. Daarbij wordt bijvoorbeeld gekeken naar de grootte, pose, techniek en zeldzaamheid van de afgebeelde pokémon. De punten die je op ieder aspect scoort, bepaalt het totaal aantal punten dat per foto wordt toegekend. Uiteindelijk worden alle punten van iedere foto bij elkaar opgeteld, en dat bepaalt onder meer het research level van de fotograaf.

Tegenwoordig draait foto’s maken natuurlijk ook om zoveel mogelijk likes verzamelen. Gelukkig kun je in New Pokemon Snap al jouw favoriete foto’s delen met de rest van de wereld. Zo zijn er verschillende online verzamelpagina’s en andere plaatsen waar spelers hun mooiste afdrukken met elkaar kunnen delen. Iedere like die je scoort, verhoogt het aanzien van jouw account.

Goede eerste indruk

Vooralsnog lijkt New Pokémon Snap de opvolger te zijn waar fans al twintig jaar lang op wachten. Vanzelfsprekend toont een kant-en-klare gameplaypresentatie enkel de beste aspecten van de game. Hoe de game daadwerkelijk speelt met gyro-aiming, is bijvoorbeeld nog even afwachten. Verder is het nog niet helemaal duidelijk of New Pokémon Snap net zo veel geheimen herbergt als zijn voorganger. De eerste indruk is in ieder geval zeer behoorlijk.

New Pokémon Snap verschijnt op 30 april 2021 voor Nintendo Switch

Dit artikel delen:

Lees meer

PUBG-spelers kunnen zich nu met ballonnen verplaatsen 'Sony werkt aan film gebaseerd op Demon's Souls'
6

Reacties op: New Pokémon Snap lijkt een droomvervolg te worden

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    CodyvandenBogert

    • 24 maart 2021 15:20
    Voel je vrij om vragen te stellen over New Pokémon Snap, ik zal m'n best doen om zoveel mogelijk te beantwoorden!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 24 maart 2021 15:58
    @CodyvandenBogert Nu speel ik geen Pokémon-games, maar lijkt het mij wel heel relaxed om rondgereden te worden in prachtige omgevingen, terwijl ik mooie foto's van unieke beesten maak. Mijn vraag is dus in hoeverre dit spel ook ten volle genoten kan worden door een niet-Pokémonner.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    CodyvandenBogert

    • 24 maart 2021 16:06
    @Robert-Frans Goede vraag! Ook als niet-Pokémonner blijft het unieke aspect van de game intact. Eigenlijk precies wat je zegt: Rondgereden worden in prachtige omgevingen terwijl je kiekjes schiet. Al mis je wellicht een stukje verbintenis met de beesten, maar misschien is het juist leuk om op deze manier met Pokémon kennis te maken. Daarnaast heb je een soort extra wauw-factor, gezien je dus geen idee hebt wat voor gekke beesten je allemaal tegenkomt :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    xXDannyNLXx

    • 24 maart 2021 16:32
    @CodyvandenBogert en kent hij de geheimen ook niet wat het extra spannend en lastig maakt om alle fotoś te krijgen. in het vorige deel kon een pokemon op een bepaalde manier evolueren en dan van de evolutie een foto maken. Maar als je niet weet welke pokemon wel of niet kan evolueren is het toch iets lastiger op een positieve manier.

    ik kan niet wachten op het vervolg, echt genoten van het vorige deel.

    benieuwd of er ook dlc voor komt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    CodyvandenBogert

    • 24 maart 2021 16:41
    @xXDannyNLXx Heb je zeker een punt! Ben daar als kiddo heel goed op gegaan. Kan de meeste geheimen nog steeds dromen haha. Ik ben trouwens ook van mening dat New Pokémon Snap ook zonder de diepe geheimen genoeg content bevat voor de doorsnee speler!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 24 maart 2021 18:09
    @CodyvandenBogert Klinkt goed! Ik denk dat ik het spel dan inderdaad in de gaten ga houden en ben benieuwd naar jullie review straks. Dank voor je antwoord!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.