Op Atari's halfjaarlijkse Go Play evenement, eind oktober in Lyon, waren we als één van de eersten ter wereld getuige van Neverwinter Nights 2. Deze opvolger op de succesvolle RPG van Bioware, die vooral geprezen wordt vanwege zijn toolset, is momenteel in ontwikkeling bij Obsidian Entertainment, dat ook al de opvolger op Bioware's Knights of the Old Republic maakte. Dat was een geslaagd, zij het weinig vernieuwend vervolg. Benieuwd of men voor Neverwinter Nights 2 wat meer vernieuwing in petto heeft.

Het eerste wat duidelijk werd was wel dat Neverwinter Nights 2 zich nog in een vroege fase van ontwikkeling bevindt. Officieel staat het spel gepland voor de lente van 2006, maar het lijkt ons sterk mocht die datum gehaald worden. De presentatie begon met een demonstratie van het eigenlijke spel, al was de wereld die we te zien kregen voor de gelegenheid in elkaar gedraaid. Wat meteen opviel is dat de wereld er een stuk natuurlijker uit ziet dan in de eerste Neverwinter. Het landschap kent organische vormen en beperkt zich niet tot de tileset die het eerste deel zo kenmerkte. Bij binnenlocaties wordt overigens nog wel van deze tileset gebruik gemaakt.

De locatie die we te zien kregen was een behoorlijk mistig bosgebied. Het detail in de omgeving is behoorlijk hoog, met heen en weer waaiend gras, rondhuppelende hertjes en kippen. De bomen zien er prachtig uit, wat te danken is aan de revolutionaire SpeedTree technologie. De grafische engine draagt de naam Electron Engine en is behoorlijk krachtig, met de hedendaagse technische snufjes als Per Pixel Shading, Normal Mapping en dynamische belichting onder de motorkap. Uit de ramen van huizen straalt bijvoorbeeld prachtig licht naar buiten, wat het gezicht van het hoofdpersonage realistisch verlicht. Je kunt de camera nu tot vlak achter je personage positioneren, waardoor je helemaal in het spel op gaat.

Waren dialogen in de eerste Neverwinter Nights niet meer dan het bladeren door lappen tekst, in de opvolger krijg je veel meer de indruk dat je echt met één van de NPC's in het spel aan het praten bent. Dialogen kunnen namelijk volledig geregisseerd worden, waarbij mooie, emotionele shots gebruikt kunnen worden om de woorden kracht bij te zetten.

Over het verhaal van Neverwinter Nights 2 wil men eigenlijk maar weinig kwijt. De hoofdrol is in ieder geval weggelegd voor een normale man, die voorbestemd is om een held te zijn. Vergelijkbaar met Fable zal de spelwereld anders op je reageren, naarmate je gedurende het verhaal meer faam verwerft. Voor het spel wordt gebruik gemaakt van de Editie 3.5 regels van Dungeons & Dragons. Qua nieuwe (sub)klassen kun je in ieder geval The Drow verwachten, een nieuwe Warlock klasse die als voordeel heeft dat hij zelf geen spreuken hoeft te onthouden. Er zijn ook tal van nieuwe wezens, waarvan er een aantal speciaal voor Neverwinter Nights 2 zijn ontworpen. Eén daarvan is de Bone Spider, een spin opgebouwd uit botten. Over de rest van de nieuwe monsters was men opnieuw angstvallig zwijgzaam.