Het eerste wat duidelijk werd was wel dat Neverwinter Nights 2 zich nog in een vroege fase van ontwikkeling bevindt. Officieel staat het spel gepland voor de lente van 2006, maar het lijkt ons sterk mocht die datum gehaald worden. De presentatie begon met een demonstratie van het eigenlijke spel, al was de wereld die we te zien kregen voor de gelegenheid in elkaar gedraaid. Wat meteen opviel is dat de wereld er een stuk natuurlijker uit ziet dan in de eerste Neverwinter. Het landschap kent organische vormen en beperkt zich niet tot de tileset die het eerste deel zo kenmerkte. Bij binnenlocaties wordt overigens nog wel van deze tileset gebruik gemaakt.
De locatie die we te zien kregen was een behoorlijk mistig bosgebied. Het detail in de omgeving is behoorlijk hoog, met heen en weer waaiend gras, rondhuppelende hertjes en kippen. De bomen zien er prachtig uit, wat te danken is aan de revolutionaire SpeedTree technologie. De grafische engine draagt de naam Electron Engine en is behoorlijk krachtig, met de hedendaagse technische snufjes als Per Pixel Shading, Normal Mapping en dynamische belichting onder de motorkap. Uit de ramen van huizen straalt bijvoorbeeld prachtig licht naar buiten, wat het gezicht van het hoofdpersonage realistisch verlicht. Je kunt de camera nu tot vlak achter je personage positioneren, waardoor je helemaal in het spel op gaat.
Waren dialogen in de eerste Neverwinter Nights niet meer dan het bladeren door lappen tekst, in de opvolger krijg je veel meer de indruk dat je echt met één van de NPC's in het spel aan het praten bent. Dialogen kunnen namelijk volledig geregisseerd worden, waarbij mooie, emotionele shots gebruikt kunnen worden om de woorden kracht bij te zetten.
Over het verhaal van Neverwinter Nights 2 wil men eigenlijk maar weinig kwijt. De hoofdrol is in ieder geval weggelegd voor een normale man, die voorbestemd is om een held te zijn. Vergelijkbaar met Fable zal de spelwereld anders op je reageren, naarmate je gedurende het verhaal meer faam verwerft. Voor het spel wordt gebruik gemaakt van de Editie 3.5 regels van Dungeons & Dragons. Qua nieuwe (sub)klassen kun je in ieder geval The Drow verwachten, een nieuwe Warlock klasse die als voordeel heeft dat hij zelf geen spreuken hoeft te onthouden. Er zijn ook tal van nieuwe wezens, waarvan er een aantal speciaal voor Neverwinter Nights 2 zijn ontworpen. Eén daarvan is de Bone Spider, een spin opgebouwd uit botten. Over de rest van de nieuwe monsters was men opnieuw angstvallig zwijgzaam.
Reacties op: Neverwinter Nights 2
Emmertje Bert
Voor NWN1 waren er immers al tig supergoede custom scenario's uitgebracht.
mindit
Divisjon Marduk
Drown? uhhm.. Drow? Dat is een subrace =p
Messatsu
ik vond personlijk NWN 1 erg saai en een enorme teleurstelling, veel te generiek (mede door de tilesets) en te duidelijk opgebouwd uit "levels". en het Solo principe lapte de laars aan met bijna elke DnD regel uit het boek
hopelijk is deze meer als D&D en BG dan Diablo/BGA.
kreative
Erwie
Emperor Mordred
de tools waren wel cool
hopelijk fixen ze dit anders heb ik helemaal geen zin om dit te spelen
Divisjon Marduk
De Laatste premium module "Pirates of the sword coast" is zo een die veel beter uit de verf komt, en vol met custom content zit (van de DLA groep)
Online veel cheaters? Niet meer of minder dan welk ander rpg spel.. ik denk eigenlijk dat er minder cheaters in nwn zijn dan de mmo's die we nu hebben.. Ga natuurlijk wel naar een server vault, en niet een local vault.. local is alleen bedoeld voor een kleine groep die je kent, server vault is meer standaard voor een PW nwn server.
Het crashen hangt helemaal af van hoe de server is opgetzet.. soms zijn het de (custom) scripts die de server laggen, zoals te veel OnHeartbeat scripts, of de server heef één hele grote Party, wat elke server erg lagged. Het zijn gewoon zoveel factoren, en niet simpelweg nwn.