Waar Criterion ooit nog onlosmakelijk verbonden leek aan de Burnout-serie, is de studio tegenwoordig hard bezig om de Need for Speed-serie weer op het rechte pad te zetten. Eerst al Need for Speed: Hot Pursuit en nu Most Wanted; de ontwikkelaar is klaar om de volgende stap te zetten in het moderniseren van geliefde NFS-delen. Omdat ‘2.0’ hipper klinkt dan ‘de volgende stap’, introduceert Criterion voor Most Wanted een nieuwe versie van Autolog.

Score: 2.0

Met Autolog 2.0 ben je op ieder moment op de hoogte van prestaties die je vrienden leveren. In Autolog bij Hot Pursuit nam dit al redelijke zorgwekkende vormen aan; altijd was er wel weer iemand die een net iets betere tijd had neergezet, wat via een pop-up fijn in je gezicht werd gewreven. Knappe jongen als je het dan kon weerstaan om niet diezelfde race nog even te proberen voor een scherpere prestatie.

In Need for Speed: Most Wanted gaat het niet per se meer om die losstaande scores. De game heeft een open wereld waarin vrijwel alles wel gemeten wordt, van snelle tijden tot hoe hard je langs een snelheidscontrole bent gesuisd. Dat soort statistiekjes zijn los natuurlijk heel leuk, maar bepalen niet per se wie de beste is; het blijven in zekere zin momentopnames. Met een titel als Most Wanted kun je daar niet meer mee aankomen; Criterion raapt daarom alle afzonderlijke prestaties samen en schaart ze onder één noemer. Wie gemiddeld op alle fronten het beste scoort, is – je raadt het al – de Most Wanted-speler.

Hoeft niets

Omdat de straten in Most Wanted vrij begaanbaar zijn, hoeft er in principe geen verschil te zijn tussen de single- en multiplayer. Iedereen kan overal naartoe en je hoeft echt niet altijd tegen elkaar te racen om toch tegelijkertijd online te zijn. Multiplayer blijft daarmee een pre, maar wel eentje die je eigenlijk niet kunt negeren. De onvoorspelbaarheid van auto’s die bestuurd worden door andere spelers, is sowieso superieur aan iedere kunstmatige intelligentie die Criterion heeft gebouwd.

"Je bent pas echt berucht als je op internet staat, bovenaan de leaderboards."

De lonely cowboy op de weg hoeft zich niet druk te maken dat er voor hem of haar niets te doen is; naast races die spontaan georganiseerd worden kun je de straten ook afstruinen naar gloednieuwe auto’s, die je vervolgens even ‘leent’ voor een testritje. Dat levert je Need for Speed-punten op, maar alleen als je de gealarmeerde politie weet te ontkomen, pas dan wordt de score aan je puntentotaal toegevoegd. De rest van het takenpakket wordt aangevuld met stunts om te proberen, billboards om omver te rijden en de eerder genoemde snelheidscontroles.

Racen

Dat Need for Speed: Most Wanted boven alles ook gewoon lekker speelt, behoeft eigenlijk geen uitleg. Het is Criterion, dat al jaren op professionele wijze het arcadegevoel naar je huiskamer brengt. Driften is daarbij minstens even noodzakelijk als eenvoudig; je rijdt immers in een stad vol met kruisingen, niet louter rechte wegen en flauwe bochten. Daarop kun je maar beter afslaan, want met de politie op de hielen is rechtdoor sjezen is geen slim plan. Je voelt je dan misschien wel even Most Wanted, niet veel later word je gewoon klemgereden. Opgepakt worden is sowieso niet meer genoeg in deze maatschappij, je bent pas echt berucht als je op internet staat, bovenaan de leaderboards.