Nail’d lijkt op het eerste gezicht een regelrechte kloon van Pure, maar de schijn bedriegt. Natuurlijk zijn veel soortgelijke spelelementen aanwezig, maar het is ook bijna onmogelijk om een extreme sport compleet anders vorm te geven. Echter, in tegenstelling tot Pure wordt hier niet de nadruk gelegd op het succesvol uitvoeren van stunts op grote hoogte, maar op enorm hoge snelheden en op de absurd grote sprongen an sich.

De omgevingen zijn vrij afwisselend, maar bieden niets nieuws onder de zon. Wij kregen bossen vol obstakels en ravijnen met enorme rotsformaties voor onze kiezen. Her en der ligt er een gebouw op je pad, kom je alternatieve routes tegen en race je over een enorme verhoging om vervolgens een sprong te maken en pas tweehonderd meter verder te landen. Lekker overdreven en onrealistisch, dus. Juist daardoor is het zo opvallend dat het uitmaakt op welke manier je neerkomt. Land je niet in een rechte hoek, dan vlieg je gewoon van je quad af.

 

Snelle Jelle

Zoals gezegd, snelheid is het sleutelwoord van Nail’d. De circuits zijn bezaaid met speciale ringen en poorten die je tijdelijk sneller laten rijden. Om tegenstanders in te kunnen halen en enorme sprongen goed te landen, beschik je bovendien over een turboknop. Dit levert bijna WipeOut-achtige snelheden op, waarbij je over soms wel erg goede reflexen moet beschikken om je vierwieler nog op de baan te houden. Hoewel dit meestal goed gaat, zijn er nog wel een paar kleine onhandigheden te bespeuren in het ontwerp van de circuits. Omdat je op zo’n hoge snelheid rijdt, kun je met gemak tegen iets aanvliegen of –stoten zonder dat je het had kunnen zien aankomen. Zeer frustrerend wanneer je al een tijdje op kop ligt, om vervolgens twee plaatsen te verliezen, omdat je die ene uitstekende rots vlak achter een schans niet had gezien.

Tot dusver is dit de enige kritische noot en om een goed oordeel te kunnen vellen, moeten we er eerst meer van zien. Nu is nog helemaal niet duidelijk hoe uitgebreid Nail’d eigenlijk is. Grafisch gezien ligt de basis er bijvoorbeeld al, maar er moet nog een hoop opgepoetst worden. Ook de besturing van de vierwielers moet nog verder uitgebalanceerd worden en op sommige punten moet er nog gekeken worden naar het leveldesign. Dit geeft ontwikkelaar zelf ook aan, dus wat dat betreft geven we Nail’d zeker het voordeel van de twijfel, sowieso omdat de game nog in de alpha-fase zit.

Door de enorme snelheden en spectaculaire sprongen is Nail’d ook in deze status zeker een game om de gaten te houden. En is nog een reden om gecharmeerd te zijn van Nail’d. De thema’s van de circuits zelf zijn komisch en lekker overdreven. Het ene moment maak je een kort ritje over een landingsbaan, terwijl je even laten door een houtzaagmolen of over het dak van een rijdende trein scheurt. De finesse ontbreekt op dit moment nog, maar Nail’d heeft de potentie om een zeer vermakelijke toevoeging te worden aan de bestaande arcaderacers.

Al het nieuws live vanuit 

Los Angeles: Gamer.nl/E3