De reeks heeft wisselende successen gekend, maar maakte met het laatste deel toch weer een positieve indruk. Daarom keken we stiekem ook een klein beetje uit naar onze hands-on met Alive. En na de eerste rondjes kunnen we alleen maar concluderen dat THQ nu absoluut op het goede spoor zit. De game heeft een fikse gedaanteverwisseling ondergaan op zowel het grafische-, het gameplay- en het marketinggedeelte. En op alle drie de vlakken scoort het zo op het eerste gezicht een stuk beter dan Reflex.

Downloaden met die hap

Het eerste wat opvalt is uiteraard het grafische gedeelte. Het grijze sfeertje uit Reflex is verdwenen en daarvoor in de plaats krijgen we een wat voller kleurenpalet met de juiste filters. Vooral de banen in de bamboejungle en de woestijn zijn bijna vrolijk te noemen en zouden zonder die duizenden CC’s nog best gezellig kunnen zijn. Bovendien is het detail van de banen zelf wat opgeschroefd en oogt hetgeen je ziet erg strak en mooi. We hebben natuurlijk nog lang niet alles gezien, maar het zou ons niet verbazen als THQ het beste voor het laatst bewaart.

Verwacht echter geen tientallen banen meer, want zoals gezegd, ook op marketinggebied is het een en ander aangepast. Alive zal namelijk ‘geen volledige’ game worden. We zetten ’geen volledige’ tussen haakjes omdat we het gevoel hebben dat hetgeen Alive je straks biedt ongetwijfeld genoeg is voor voldoende race-plezier, maar dat neemt niet weg dat de makers hebben besloten om jullie slechts een gedeelte van de game te geven.  Voor een prijs van ergens rond de veertig euro krijg je straks een game met veertien banen en een handvol rijders. De rest zal in al dan niet betaalde DLC later beschikbaar zijn.

Dat betekent dus ook dat je straks wat langer op sommige banen zal rijden, omdat de game voorziet in een ranking-systeem in plaats van een carrièremodus.  Door steeds meer ervaringspunten te verzamelen, speel je nieuwe onderdelen voor je motor of quad, nieuwe banen en outfits vrij. Maar aangezien je slechts een paar banen tot je beschikking hebt, zul je af en toe moeten rijden op bekende banen voor je genoeg punten hebt.

In de vingers

Niet dat we dit heel erg vonden, want  racen in MX vs. ATV Alive voelt bijzonder lekker en erg intuïtief aan. Tenminste, als je een beetje het gevoel van crossen in de vingers hebt. De makers hebben geprobeerd om het gevoel zo natuurgetrouw na te bootsen, wat betekent dat je in bochten (net als in de vorige delen) mee moet leunen met je voertuig. Ook wel Rider Reflex genoemd. Heb je dit trucje onder controle, dat kun je in de bochten en over jumps net even wat sneller zijn dan je tegenstanders. Bovendien zorgt ook de steeds veranderende ondergrond voor een extra dimensie. De terreindeformatietechniek die al in Reflex werd gebruikt is nog verder uitgewerkt. Daardoor is je motor door de diepe sporen in de modder wat lastiger te besturen.

Als extraatje krijg je dit keer ook bar to bar-actie voor je kiezen. Anders gezegd, beuken is toegestaan en de botsingen worden dit keer beter berekend door de kunstmatige intelligentie dan in de vorige delen. Misschien dat iemand van de baan af beuken niet heel sportief is, maar als dat tactische tikje je uiteindelijk de overwinning schenkt, dan wordt het toch aantrekkelijk om te doen.

Al met al hebben al die nieuwe elementen ons aangenaam verrast en hebben we met plezier een paar potjes gereden. Hier en daar zetten we onze vraagtekens bij het hele DLC-gebeuren en het ontbreken van een carrièremodus, maar onder de streep was het race-gevoel gewoon erg goed. Efficiënte aanpassingen in de besturing zorgen voor een betere controle en ook de terreindeformatie en de bar to bar handling voelen goed aan. We kunnen daarom niet wachten om aan de slag te gaan met MX vs. ATV Alive zodat we even weg kunnen uit die saaie asfaltjungle.