Onze gedachten dwalen een beetje af naar ICO als we Murasaki Baby oppakken, al lijkt de game mechanisch bijna nergens op de Playstation 2-klassieker. Maar doordat we met behulp van het touchscreen van de Vita de hand vastpakken van het tegelijk schattige en macabere meisje Baby, dat de hoofdrol speelt in de game, bouwen we toch al snel eenzelfde band met haar op als we dat eens met Yorda deden. Misschien is het niet zo gek dat we terugdenken aan een Japanse klassieker, want hoewel Murasaki Baby door een Italiaanse indie-studio wordt ontwikkeld heeft gamedirector Massimo Guarini voorheen meegewerkt aan verscheidende Suda51-games en is Murasaki het Japanse woord voor paars (dan weet u dat ook weer).

Murasaki Baby

Paarse ballon

Dat paars uit de titel komt terug in de ballon die Baby krampachtig vasthoudt gedurende de game. Het is de taak van jou om Baby en haar paarse ballon heelhuids door de tweedimensionale wereld te begeleiden. Daarbij moet je de hand van Baby vastpakken, want alleen durft ze maar zelden op stap. Tegelijkertijd moet je de ballon zien te beschermen, want zonder zal Baby als een emotioneel wrak achterblijven.

Vaak durft arme Baby echter niet verder te lopen doordat er gevaar op de loer ligt en het is dan aan jou de omgeving eerst veilig te maken. Zo moeten donkere stukken eerst verlicht worden, zodat Baby zeker is dat er verderop geen gevaar ligt. Ook moet je haar met een klein duwtje overtuigen om over afgronden heen te springen en is het soms nodig om de ballon iets te bewegen zodat deze niet kapot barst tegen stekelige omgevingen. Murasaki Baby wordt daardoor een game die zijn gebruikers veelvuldig handigheidjes met het touchscreen laat uithalen, en afgaande op de latere delen van de getoonde demonstratie zou het ons niets verbazen als deze aanrakingen steeds complexer en veelzijdiger worden.

Murasaki Baby

Achtergrond

Een andere manier waarop de reis van Baby verder geholpen kan worden is het veranderen van de achtergrond van de wereld. Door twee vingers over de achterkant van de Vita te bewegen wissel je tussen decors, die ieder zo hun eigen functie vervullen. Zo staat in de oranje achtergrond een windmolen die door het maken van een cirkelbeweging over de achterkant van de Vita een windvlaag creëert en laat de blauwe achtergrond het regenen en stormen. Al deze achtergronden dienen als puzzels om obstakels, die zorgen dat Baby haar reis niet durft te vervolgen, te overwinnen.

Naast de interessante spelmechanieken blinkt Murasaki Baby voornamelijk uit door de prachtige visuele stijl. De zwart-witte voorgrond steekt prachtig af tegen de gekleurde decors en de game zit vol zowel surrealistische als lugubere wezens. Ook Baby zelf heeft met haar vrolijke lach vol messcherpe tanden iets griezeligs. Het ruiseffect dat de game kent laat de getekende wereld bovendien levendig lijken.

Al met al is Murasaki Baby dankzij zijn originele insteek een titel die van de Vita een aantrekkelijk apparaat kan maken. De game is misschien geen AAA-game op zakformaat, maar wel een unieke game die perfect gebruik weet te maken van de technische mogelijkheden van de handheld van Sony. De game is misschien geen systemseller in de zin dat het veel mensen zal overtuigen een Vita in huis te halen, maar het is wel een game die Vita-eigenaren trots kan maken op hun handheld.

Murasaki Baby