MotorStorm is een groot festival dat plaatsvindt in Monument Valley, een uitgestrekte zandvlakte met gigantische rotspartijen op het vierstatenpunt van Utah, Arizona, Colorado en New Mexico. Naast de keiharde rockmuziek die op het festival gespeeld wordt, draait het festijn toch met name om de spectaculaire offroad races die in Monument Valley worden gehouden. In de game MotorStorm mag je zelf aan deze races deelnemen. In MotorStorm bestuur je voertuigen uit één van de zeven verschillende klassen: de motorfietsen, quads, buggy’s, trucks, mudpluggers, vrachtwagens en rallyauto’s. Al deze voertuigen hebben hun eigen sterke en zwakke punten. Motoren zijn bijvoorbeeld zeer fragiel, maar kunnen door hun geringe afmeting makkelijk van de gebaande paden afwijken. Mudpluggers rijden weer moeiteloos door de modder, in tegenstelling tot de rallyauto’s, die het van hun snelheid moeten hebben.    Ondanks de verschillen in de verschillende voertuigen, zijn ze allemaal zeer aan elkaar gewaagd. Zoveel zelfs, dat alle verschillende voertuigen gelijktijdig aan een race deelnemen. Dit lijkt soms oneerlijk, maar de acht uitgestrekte parcours die MotorStorm rijk is, zijn zo uitgekiend dat elk voertuig evenveel kans maakt. Het is echter wel aan de speler om zijn voertuig daarbij goed te benutten. Ploeg je met je motorfiets door de modder, tussen de vrachtwagens die je moeiteloos aan de kant duwen, dan rijd je een verloren race. Zoek je het hogerop en maak je vernuft gebruik van de stenen ondergrond, springplanken en nauwe doorgangen, dan hoef je het zeker niet af leggen tegen de snellere of lompere voertuigen. Qua besturing is MotorStorm uiterst simpel gehouden. Meer dan sturen, gas geven en boosten hoef je eigenlijk niet te doen. De boost werkt overigens op een ietwat andere manier dan normaal. Je hoeft namelijk geen powerups te pakken om je boost bij te vullen. Om te voorkomen dat je je boost buitengewoon veel gebruikt, raakt deze na een tijdje oververhit en zul je hem eerst weer af moeten laten koelen voordat je hem opnieuw mag gebruiken. Maak je je boost namelijk echt te warm, dan zal je auto ontploffen en moet je enkele seconden wachten tot je weer wordt gerespawned. Een leuk extraatje zijn overigens de taunts, waarmee je tegenstanders met handgebaren uit de kast kunt lokken. Motor-  en quadrijders kunnen elkaar daarnaast van hun voertuig afduwen, ook erg vermakelijk!Als alternatieve besturing kan ook gebruik worden gemaakt van de bewegingssensor in de Playstation 3-controller. Dit vergt weliswaar enige gewenning, maar uiteindelijk bestuurt het nog best aardig. Of je er beter mee zult presteren betwijfelen we, maar het is zeker leuk om even te doen en biedt misschien een extra uitdaging voor mensen die alles al uit het spel gehaald hebben. Door het ontbreken van een ijkpunt gebeurt het helaas nog wel eens dat je onbedoeld te ver achterover leunt op een motor terwijl je door de lucht vliegt, met alle gevolgen van dien. MotorStorm kent maar één singleplayermode en dat is de Festival-mode. Hierbij draait alles om Tickets, waarmee je aan een aantal races deel kunt nemen. Heb je die allemaal gewonnen, dan komt een volgende ticket tot je beschikking. Bij deze ticketraces is het van tevoren bepaald met welke voertuigen je mag racen en wat je tegenstanders zijn. Zo zul je het op moeten nemen met een motor tegen alleen maar vrachtwagens, maar zijn er ook races met allemaal dezelfde voertuigen. Soms mag je zelf je voertuig kiezen, waarbij je soms even zult moeten zoeken naar het ideale vehikel voor de specifieke proef. Uiteindelijk wordt je hierdoor gedwongen alle voertuigen tot de puntjes te beheersen.  Sommige spelers zullen het jammer vinden dat het niet mogelijk is om zelf je voertuig, tegenstanders en parcours uit te kiezen, maar dat je persé één van de zestig voorgeprogrammeerde races moet doen. De reden waarom de mensen van Evolution Studios, de ontwikkelaar van het spel, je deze beperking opleggen, zit voornamelijk in de AI. Elk van de races in de Festival-mode is namelijk tot in de puntjes uitgebalanceerd en de AI is zo gemaakt, dat je een haast Hollywood-achtige race-ervaring te wachten staat. Ze zullen niet alleen voor de winst gaan, maar ook voor het spektakel. Zo zal de AI proberen vlak voor je neus te crashen, over je heen te vliegen en aan physics onderhevige objecten voor je langs te laten vliegen, alles om de race zo spectaculair mogelijk te laten verlopen voor de speler. In de multiplayer, het andere belangrijke spelonderdeel van MotorStorm, doet dat probleem zich echter niet voor. Daar is het daarom wel mogelijk om een eigen parcours te kiezen en eventuele restricties op te leggen over de te kiezen voertuigen. De multiplayermode van MotorStorm zal aanvakelijk alleen bestaan uit ‘normale’ races, maar de makers zijn zeker van plan om later via downloadbare content nieuwe multiplayermodes toe te voegen. Welke dat zijn wilde men nog niet kwijt, maar iets vergelijkbaar met de Capture the Flag-mode uit bijvoorbeeld Insane, behoort tot de opties. De acht parcoursen van MotorStorm situeren zich stuk voor stuk in Monument Valley. De omgeving is dor, zanderig, haast postapocalyptisch en vegetatie is uiterst summier. Ondanks dat je het gehele spel in soortgelijke omgevingen vertoeft, hebben de makers flink wat variatie weten aan te brengen. De ene keer race je door een soort Canyon, de andere keer heb je te maken met diepe afgronden en prachtige vergezichten. Het mooie van de eenduidige setting, is dat de wereld van MotorStorm heel geloofwaardig is geworden. Je hebt echt het idee aan één bepaald festival deel te nemen, in plaats van alle bekende locaties op de aardbol, van een jungle tot de ijskap, voor de zoveelste keer te bezoeken.  Doordat het spel zich op één locatie afspeelt, heeft men zich bij Evolution Studios daarop volledig kunnen concentreren om er zo voor te zorgen dat de omgeving er zo realistisch en natuurlijk mogelijk uitziet. Men heeft met een helikopter boven de echte Monument Valley gevlogen en urenlang High-Definition beelden opgenomen die later gebruikt zijn om de rotsblokken tot in detail na te bootsen. Het eindresultaat mag er zeker wezen, want MotorStorm lijkt één van de mooiste games te gaan worden bij de Europese launch van de Playstation 3. De omgeving voelt zeer realistisch aan, met een enorm natuurlijke belichting een prachtige weergave van de rotsen, het zand en vooral de modder, waarin de wielen van de voertuigen prachtige sporen achterlaten. Zelfs met tientallen voertuigen op het beeld, blijft de framerate van het spel behoorlijk en ook van pop-up van bijvoorbeeld de vegetatie is nauwelijks sprake. Alleen het gevoel voor snelheid had, vooral wanneer je geen boost gebruikt, wat beter gekund.  Ook voor het geluid is Evolution niet over één nacht ijs gegaan. De geluiden van de motor zullen weerkaatsen tegen de rotswanden, wat vooral bij veel auto’s tegelijk voor een overweldigende galm zorgt. Ditzelfde heeft men ook gedaan met de muziek. De diverse gelicenseerde nummers op de soundtrack worden allemaal zo bewerkt alsof ze live ter plaatsen worden gespeeld, wat ervoor moet zorgen dat het meer is dan louter een deuntje dat op de achtergrond speelt. Op de soundtrack vinden we onder andere artiesten als Slipknot, Wolfmother en Nirvana, het hardere werk dus, dat perfect aansluit bij de setting van het spel.