MotoGP 09/10 (hands-on) | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Ontwikkelaar van dienst is Monumental Games. Deze studio is weer opgericht door medewerkers van Climax Racing, dat jarenlang de MotoGP-games voor THQ maakte. Monumental gaat het helemaal anders doen met MotoGP 09/10. De studio zet alles op alles om de licentie onder de vleugel van Capcom tot volle bloei te laten komen. Met als grote voorbeeld de laatste paar FIFA-games lijkt het qua inspiratie in ieder geval goed te zitten.

Meer arcade, minder simulatie

MotoGP 09/10 richt zich iets minder op de nichemarkt dan voorheen. De game zal iets minder simulatie zijn, wat volgens de ontwikkelaar de gameplay ten goede komt. Zo zul je bij een miniem foutje niet langer van de motor afvallen. Ook de AI is enigszins afgezwakt, maar dan vooral omdat dit het realisme ten goede komt. Zo zullen tegenstanders minder beuken en over het algemeen meer fouten maken, waardoor ze menselijker overkomen. Hiermee hoopt Monumental dat meer mensen de game aantrekkelijk zullen vinden. Dat wil echter niet zeggen dat fans van het eerste uur zich zorgen moeten maken, want Climax besteed juist veel aandacht aan de wensen van de MotoGP-community.

De versie die wij speelden was de arcadeversie van MotoGP, die goed illustreert hoe de makers een grote groep gamers willen aanspreken. Doel is hier niet langer enkel het winnen van een race, maar ook om binnen de race goed te rijden. Vanaf het begin van de race begint er een timer te lopen en zodra deze de nul bereikt is de race mislukt. Er zijn verschillende manieren om extra tijd te winnen. Zo is de racebaan opgedeeld in verschillende stukken. Als je er in slaagt binnen een dergelijk stuk continu op de weg te blijven, dan krijg je een tijdsbonus. Ook is er tijdens de race een lijn aangebracht op het parcours die het ideale traject beschrijft. Deze lijn is voorzien van tijdspoortjes, die wederom een tijdsbonus opleveren. Maar ook het inhalen van tegenstanders is in MotoGP 09/10 een manier om tijd te winnen. Deze aanpa ingen moeten minder ervaren racefanaten wat meer houvast geven tijdens het racen.

Seizoen 2010

Een van de dingen die onmiddellijk opvalt aan de nieuwe MotoGP is de titel van de game. In plaats van slechts één jaartal worden er immers twee genoemd. Dit heeft te maken met licentierechten, waar MotoGP verra end slim mee omgaat. Doordat de licenties meestal pas vrijgegeven konden worden vlak voor het begin van een seizoen, was het voorheen onmogelijk rond ditzelfde begin een MotoGP te lanceren. In plaats daarvan kiest Monumental er voor om voor de 2010-versie MotoGP al te lanceren, maar met de licenties van 2009. De studio zal daarna proberen om de 2010-licentie zo snel mogelijk als gratis downloadbare content beschikbaar te stellen.

Daarmee is ook de hele filosofie van de MotoGP-games veranderd. Waar nieuwe delen voorheen altijd grotendeels seizoensupdates waren, wil Monumental deze voortaan altijd als download beschikbaar stellen en in nieuwe edities van de game juist echt nieuwe gameplayelementen stoppen. Of het seizoen van 2011 ook speelbaar zal zijn op deze versie van MotoGP is nog onduidelijk, maar het zou zo maar eens kunnen dat men MotoGP 09/10 langer blijft ondersteunen dan een enkel jaar.

Carriere en online

Hoewel ons niets getoond werd over de carrièremode in MotoGP, werden wel enkele details rond deze modus bekendgemaakt. Zo zul je om beter te worden personeel kunnen inhuren, zoals PR-medewerkers die je aan een beter team kunnen helpen en monteurs die er voor zorgen dat je motor beter rijdt. Ook is het mogelijk online te spelen en is er nog een vierde, vooralsnog onbekende, spelmodus voorzien.

Het is ook mogelijk races van andere spelers te downloaden. In plaats van een ghost, zoals we die in veel andere racers kennen, zal de racelijn van andere coureurs ook gebruikt worden voor de tijdspoortjes die het traject van de race beschrijven. Zo hoef je niet even snel te rijden en kun je fouten maken tijdens het leren van de race. Een simpele maar doeltreffende aanpa ing aan het onhandige spooksysteem.

MotoGP 09/10 wist ons positief te verra en. De game ziet er niet alleen goed uit, maar voegt ook meer toe dan alleen de licentie van het nieuwe seizoen. De game biedt tegelijk uitdaging en versimpeling en laat zich vlot besturen. Ondanks al het racegeweld dat we het volgende half jaar nog tegen gaan komen lijkt MotoGP 09/10 meer unieke eigenschappen te hebben tegenover de concurrent dan enkel het racen met motoren. MotoGP 09/10 zou dan ook wel eens hetzelfde effect kunnen hebben op de reeks als de laatste paar FIFA's.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou