Moss (hands-on) | Gamer.nl

Moss (hands-on) | Gamer.nl

Afgelopen E3 kondigde Sony tussen neus en lippen door een handvol games aan voor PlayStation VR. De platformer Moss was slechts onderdeel van een vluchtige en weinigzeggende reel, waardoor onze verwachtingen aanvankelijk niet hooggespannen waren. Na nog geen half uur spelen is dat echter volledig anders.

Je zou ervoor kunnen kiezen om Mo te omschrijven als een hele traditionele platformer. Het muisje Quill loopt van links naar rechts, springt van platform naar platform en vecht met kevers even groot als zijzelf. Maar waar bij veel vr-games wordt gekozen voor een simpele cockpitview die toch vaak gimmicky aandoet, maakt het van Mo een hele andere ervaring.

Mo

Goddelijke interactie

In Mo krijg je niet domweg de mogelijkheid om via vr een beetje in de wereld te koekeloeren alsof het een soort digitale kijkdoos betreft, je bent ook echt aanwezig in de vorm van een goddelijk figuur. We zien onze weerspiegeling in het water en wanneer we met de DualShock-controller bewegen, reageren het gras en de planten hierop. Het zijn leuk bedachte kleinigheden, maar niet zo leuk als de interactie met Quill.

We kunnen het kleine muisje aaien met onze DualShock-controller, waar ze zichtbaar van geniet totdat ze er genoeg van heeft en ons wegwuift. De vergelijking met onze eigen kat is snel gelegd. Onze kat communiceert verder echter beduidend minder duidelijk dan Quill. Ze gebaart wanneer ze hulp nodig heeft en geeft zelfs hints als jij te lang treuzelt. Grappig genoeg kun je die hints dan ook weer mi en, omdat je immers zelf bepaalt waar je heen kijkt, met alle gevolgen van dien. De interactie met Quill zit heel natuurlijk in de game verwerkt, waardoor enerzijds op een leuke en originele manier een oplo ing wordt gevonden om te voorkomen dat je als speler vast komt te zitten, en tegelijkertijd een goede invulling aan vr wordt gegeven.

Dat je echt een team met haar moet vormen, blijkt wel tijdens de puzzels, waarin we schakelaars overhalen of beelden verplaatsen, terwijl Quill bijvoorbeeld op een knop moet gaan staan. Omdat we Quill in de praktijk natuurlijk ook bedienen, raken we soms even in de knoop met de besturing. Dat komt ook doordat we met de DualShock alleen maar globaal naar een object hoeven te reiken bij een interactie, en niet daadwerkelijk het object hoeven ‘vast te pakken’. Dat is een tikkeltje verwarrend in vr, omdat je het idee krijgt dat je echt naar voorwerpen kan grijpen.

Volwa en vr-titel

Hoewel het wat ons betreft nog wel wat finetuning kan gebruiken, zijn we enthousiast over Mo . Het is een bijzondere vr-titel die je echt het gevoel geeft dat je een goddelijke entiteit bent in de wereld van Quill, terwijl de interactie met de kleine muis een slim en doeltreffend spelmechanisme is. Mo zou niet hetzelfde zijn zonder vr, maar toch zou de game zelfs als ‘platte’ game opvallen vanwege zijn weelderige schoonheid en koddige hoofdpersoon. Het is dus een game die het niet alleen van zijn vr-label moet hebben. Een teken dat we hier niet met een ervaring of techdemo te maken hebben, maar met een serieuze vr-titel. Daar is vooral op de PlayStation 4 een flink tekort aan. We kijken na onze eerste kennismaking dan ook vol belangstelling uit naar de release van de game.

Mo verschijnt eind 2018 exclusief voor PlayStation VR. Voor deze preview werd de game gespeeld op een PS4 Pro.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou