Terwijl Street Fighter IV de laatste jaren in diverse uitgaven is uitgebracht, doet eeuwige aartsrivaal Mortal Kombat het wat rustiger aan. In 2011 verscheen de game die de serie effectief rebootte, simpelweg Mortal Kombat genaamd, waarna ontwikkelaar NetherRealm Studios zich richtte op het niet onaardige Injustice: Gods Among Us. Anno 2014 werkt de studio aan Mortal Kombat X - een waardige opvolger die nieuwe personages, nieuwe movesets en dynamische achtergronden introduceert. En natuurlijk nieuwe Fatalities.

Mortal Kombat

Vernieuwingen

De vier nieuwe gezichten zijn van insectenvrouw D’Vorah, de krachtige bloedgod Kotal Kahn, duopersonage Ferra/Tor (bestaande uit een klein meisje dat een groot monster beheerst) en Cassie Cage - de dochter van Mortal Kombat-oudgedienden Johnny Cage en Sonya Blade. De ontwikkelaars verklappen bovendien dat de grote antagonist een terugkerende oude bekende zal zijn. Verder keren natuurlijk oudgedienden zoals Raiden, Sub-Zero en Scorpion terug, al zullen ze zelfs de grootste fans van de franchise kunnen verrassen met hun nieuwe vaardigheden.

Waar de editie van 2011 al de gameplay uitbreidde door een energiemeter te introduceren, gekoppeld aan uit te voeren speciale aanvallen, heeft elk karakter in Mortal Kombat X de beschikking over drie verschillende movesets. Dat wil zeggen: de basisaanvallen komen in elke van deze sets overeen, maar speciale bewegingen verschillen afhankelijk van voorafgaand aan het gevecht de gekozen vechtstijl. Zo kan Sub-Zero de strijd ingaan als oersterke Unbreakable, de met een ijskloon werkende Grandmaster en de ijswapens hanterende Cryomaster. Scorpion kan vuurballen schieten als je kiest voor Hellfire, een demoon oproepen met Inferno en zwaarden gebruiken in de vechtstijl Ninjutsu.

Mortal Kombat X

Met deze moveset-afhankelijke aanvallen zijn er de zogenoemde X-Rays: extra krachtige stoten, trappen en zelfs gewoonweg vuile aanvallen die in slowmotion in beeld worden gebracht, terwijl je letterlijk botten gebroken en organen verpulverd ziet worden. We zouden willen stellen dat ze bijna net zo gruwelijk zijn als de beruchte Fatalities, maar ook op dat vlak is de ontwikkelstudio zich opnieuw te buiten gegaan: verwacht pijnlijk uiteen gerukte ruggenwervels, afgehakte tongen en heel veel bloed uit plekken waar je misschien niet eens dacht dat het hard kon stromen.

Zombieachtigen

Er wordt voor de ontwikkeling van Mortal Kombat X duidelijk inspiratie geput uit de recente Injustice-vechtgame van dezelfde studio: ook ditmaal zijn elementen uit de arena's te benutten om een duel in je voordeel te beslechten. Zo zijn stenen in de jungle te gebruiken om je tegen af te zetten voor een sprong of tegenstanders met hun kop tegenaan te rammen, terwijl lianen natuurlijk ideaal zijn om snel over de ander heen te slingeren. Ook leuk: het 'havenlevel' waar zombieachtigen om de haverklap aanspoelen en zich ongemakkelijk mengen in de strijd.

Mortal Kombat X

Mede met dank aan deze innovaties wordt Mortal Kombat X volgens onze eerste indruk gewoon weer een fijn vechtspel. Een beetje fighting gamer zal zich snel de nieuwe mogelijkheden meester kunnen maken, terwijl de variëteit aan aanvallen niet te groot is om beginners af te schrikken. De grootste kick - en misschien wel het unique stelling point van Mortal Kombat - blijft elke gelegenheid om een Fatality uit te voeren. Nog gierend van de adrenaline, met een 'window of opportunity' van luttele seconden de ultieme supermove uitvoeren. Lukt het jou?