Mortal Kombat X – De nieuwe zuurdesem | Gamer.nl

Mortal Kombat X – De nieuwe zuurdesem | Gamer.nl

PC PREVIEW - Gamers wennen als geen ander aan nieuwe ontwikkelingen. Een coversysteem is nog niet ge&#239ntroduceerd, of wij verwachten dat alle soortgelijke games minimaal een coversysteem hebben. Hoe raar was het dan ook dat De Sims 4 lanceerde zonder de mogelijkheid om beroepen daadwerkelijk uit te oefenen? De Sims 3 had dit immers ge&#239ntroduceerd met de Ambities-uitbreiding. Het vierde deel gaat dat eindelijk rechttrekken met een eigen beroepenuitbreiding. Wij mochten keihard aan het werk met De Sims 4: Aan het Werk!

Ontwikkelaar NetherRealm Studios heeft als basis voor Mortal Kombat X gekozen om verder te bouwen op Injustice: Gods Among Us. Dit vechtspel verscheen, niet geheel onverdienstelijk, in 2013 en draaide om de superhelden uit de DC Comics. Mortal Kombat X neemt de juiste elementen van deze titel en voegt daaraan een rijke historie van personages en moves toe. Belangrijker wellicht zijn de nieuwe personages en nieuwe spelmodi die dit deel introduceert.

Continuïteit

Een van de nieuwe modi is Living Towers, een optie die een variant is op de torenuitdagingen die we kennen van Mortal Kombat uit 2011. Net als in die versie vechten spelers in een toren per verdieping tegen een andere tegenstander. Het doel is de top van de toren te bereiken zonder het loodje te leggen. Een bijkomstigheid is dat iedere toren een specifieke uitdaging biedt. Een variant die wij bijvoorbeeld tegen kwamen, Dark Kombat, zorgde ervoor dat het scherm middenin het gevecht plotseling op zwart gaat, waardoor spelers een korte tijd blind de strijd moeten aangaan. Anders dan in de voorgaande versie biedt Living Towers veel meer variatie: torens zijn willekeurig opgebouwd en veranderen om de week, dag, of zelfs om het uur. Dit levert een constante stroom van verschillende uitdagingen en bijhorende beloningen op.

Een andere optie die voor continuïteit moet gaan zorgen is Faction Wars. Iedere week kiezen spelers een van de vijf facties om te vertegenwoordigen. Dit zorgt ervoor dat je tijdelijk voor deze groep uitkomt, en ook de vormgeving van het spelmenu verandert hierin mee. Vervolgens is het mogelijk om mee te doen met uitdagingen, zoals het gebruiken van een X-aantal specifieke aanvallen, die punten opleveren. Dit gecombineerd met de punten die normale potjes opleveren zorgt ervoor dat iedere factie aan het einde van de week een  hoeveelheid punten heeft verzameld. De factie met het hoogste aantal punten wordt gehonoreerd met speciale beloningen, zoals speciale Fatalities. Faction Wars moet dan ook voor een actieve community gaan zorgen.

Nieuwe generatie

Bij de ontwikkeling van Mortal Kombat X is duidelijk gekeken naar de geschiedenis van de reeks. Zo maken veel oude bekende personages hun terugkeer. In de verhaalmodus, die als vanouds weer in verschillende hoofdstukken is opgedeeld, treffen we in het inleidende stuk Johnny Cage. Deze overmoedige martial arts filmacteur stamt uit het allereerste Mortal Kombat-spel en speelt zijn rol wederom perfect. In een interactief tu enfilmpje neemt de oudgediende het op tegen een andere bekende Hanzo Hasashi, beter bekend als de ninja Scorpion. Door tijdens het filmpje op het juiste moment de goede knoppen in te drukken ontvouwen het verhaal en de actie zich. Druk je mis of fout dan stopt de actie niet, maar volgt het een alternatieve route. Deze spelende vorm van verhaalvertelling zet zich de hele modus voort, natuurlijk afgewi eld met de daadwerkelijke gevechten.

Johnny Cage speelt overigens niet de hoofdrol in het verhaal. Deze eer is weggelegd voor vier gloednieuwe personages, die allemaal afstammelingen zijn van oude bekende vechters. NetherRealms heeft hierbij bewust voor een nieuwe generatie vechters gekozen. Een van de redenen daarvoor is om met het debuut van Mortal Kombat op de ‘nieuwe generatie’ spelcomputers een nieuw publiek aan te spreken. Ook de terugkeer naar het gebruik van hoofdstukken dient een hoger doel. Ieder hoofdstuk wordt gespeeld vanuit een ander personage en volgens de ontwikkelaar is dit de ideale manier om spelers de basisbewegingen van iedere vechter onder de knie te laten krijgen.

Alles wijst erop dat Mortal Kombat X veel content gaat bieden buiten de gevechten. Zowel de Living Towers- als Faction Wars-modus moeten ervoor zorgen dat het spel ook op de lange termijn intere ant blijft. En zoals we eerder al mochten beleven voelt het vechten weer typisch als Mortal Kombat: met genoeg diepgang voor bekenden van de serie en voor nieuwkomers de juiste opties om het spel snel onder de knie te krijgen. Met de strakke bewegingen, liters bloed en gruwelijke speciale aanvallen die we gewend zijn van het spel. En zoals altijd het geval is geweest bij Mortal Kombat X zorgen de Fatalities weer voor een ongekend spektakel.

Mortal Kombat X verschijnt 14 april voor PlayStation 4, Xbox One, pc, iOS en Android. De PlayStation 3- en Xbox 360-versie komen een maand later uit.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou