De laatste jaren zijn voor de Mortal Kombat-serie nogal rumoerig verlopen. De serie had grote moeite succes te boeken met driedimensionale games en de serie leek steeds gematigder te worden, met als toppunt het laatste deel in de serie, Mortal Kombat vs DC Universe. Met het kapseizen van uitgever Midway leek de serie bovendien aan zijn einde gekomen. Gelukkig besloot Warner een bod te doen op Midway en nu staat de nieuwe studio Netherrealm, die bestaat uit het volledige Mortal Kombat-team, klaar om de serie terug naar zijn roots te brengen.

Bloed, botbreuken en afgerukte hoofden

Het eerste wat opvalt, is de terugkeer van extreem veel bloed. De roodkleurige vloeistof stond in Mortal Kombat vs DC Universe niet langer centraal, maar daar is nu verandering in gekomen. Iedere slag of stoot levert vele spetters bloed op en personages raken tijdens het gevecht zichtbaar zwaargewond. Ook de beroemde fatalities zijn een stuk extremer dan in het vorige deel in de serie. Doordat een van de twee personagegebonden eindbewegingen vrij gemakkelijk uit te voeren valt, vermaakten wij ons zelfs bij de eerste kennismaking met de game al enorm met het afrukken van de ledematen van onze tegenstanders.

Nieuw in dit deel is de zogenaamde Super Meter, een meter die zich langzaam vult na het uitvoeren van aanvallen of juist na het incasseren van klappen. De meter kun je tot op drie niveaus vullen en gebruiken om speciale aanvallen te versterken, combo’s te breken of een röntgenaanval te doen. Bij de laatste aanval laat de camera de botten van het slachtoffer zien terwijl deze breken. Het bewijst hoe over-the-top Mortal Kombat is. Na het breken van een schedel of een ruggengraat staan de personages bovendien rustig op, alsof ze net een kleine blauwe plek hebben opgelopen.

Tag Teams

Ook nieuw zijn de Tag Team-gevechten. Deze gevechten tussen twee teams van ieder twee personages kennen we al uit andere vechtgames, maar ze maken nu voor het eerst hun debuut in de Mortal Kombat-serie. Niet alleen kun je wisselen van personage, maar de verschillende personages kunnen elkaars aanval ook afmaken of zelfs gezamenlijk extra schade doen. Helaas is er nog niet gedacht aan team fatalities, terwijl deze juist erg voor de hand liggen. Een andere nieuwkomer is Challenge Tower, een gevechtsmodus waarin je verschillende uitdagingen moet voltooien om verder te komen. Naast deze nieuwe modus, die we nog niet in actie hebben kunnen zien, kent de game ook verschillende multiplayermodi.

Ouderwetse fun

Tijdens het spelen valt op hoe onderhoudend de wedstrijden zijn. Door het vele bloed en de bizarre aanvallen vermaakt de game onmiddellijk, zoals dat ook gold voor de oude Mortal Kombat-games. Door de nieuwe besturing, waarbij iedere knop staat voor een specifiek ledemaat in plaats van een type aanval, zoals in de eerdere delen, voelt het vechten bovendien natuurlijker. Toch ontbreekt in Mortal Kombat nog altijd een goede counteroptie, waardoor buttonbashing meer kans krijgt dan in sommige concurrerende games. Geoefende spelers zullen het vooral moeten hebben van het correct uitvoeren van de geavanceerdere aanvallen, die vaak meer schade opleveren. De gevechtsmechanieken zijn niet zeer diepgaand, maar de vraag is of dat wel zou passen bij de serie. Juist de snelle wedstrijden en de lage instapdrempel maakten de serie in het verleden tot een succes.

Mortal Kombat lijkt erin te slagen om de serie terug naar zijn roots te brengen. Het is niet de meest diepgaande vechtgame, maar dat moet de game ook niet willen zijn. De game is in plaats daarvan laagdrempelig, lekker bloederig en laat ons denken aan vervlogen tijden. Daar zit ook de grootste valkuil voor de game, want qua personages en omgevingen viel vooral op dat alles al in eerdere Mortal Kombat-games heeft gezeten. We spreken dan ook onze hoop uit dat Mortal Kombat meer wordt dan een nostalgisch avontuur.