Mortal Kombat op Xbox 360 en PlayStation 3 is een verrukkelijke ode aan de beat ‘em up die we allemaal kennen en adoreren. Het is een tweedimensionale vechter (wel met driedimensionale achtergronden en personages natuurlijk) met gasten en vrouwen die er even stoer uitzien als vijftien jaar geleden en misselijkmakend harde fatalities.

Speciale meter

Mortal Kombat vertelt het verhaal uit de eerste drie Mortal Kombat’s opnieuw, maar met een kleine twist. Belangrijker is dat de gameplay ook veranderd is, terwijl het gevoel van de serie behouden blijft. Vooral de speciale meter in beeld zorgt voor een frisse wind. Deze driedelige meter laadt op terwijl je schade aan de tegenstander uitdeelt. Wil je een speciale aanval extra kracht bijzetten, dan verbruik je eenderde van de meter en wil je een combo van de tegenstander verbreken, dan verbruik je tweederde.

Elk personage heeft een X-Ray-move die de gehele meter opvreet, maar zoveel schade aanricht en vooral zo gruwelijk in beeld wordt gebracht dat de aanwezige journalisten tijdens de demo hard aan het juichen en lachen waren. De X-Ray-move haalt flink huis op de tegenstander en elke klap wordt tot in de kleinste details in beeld gebracht. Alsof het een röntgenfoto betreft zie je de botten in het lichaam van de tegenstander breken en scheuren. In één beweging ram je de vingers recht in de oogkassen van de tegenstander, terwijl een andere aanval eerst een keiharde klap in de noten is, waarna ook nog eens de rug gebroken wordt. Wat te denken van een groen gif in de mond van de tegenstander uitbraken? Het kan niet anders of je voelt de pijn ook een beetje zelf, zo hard wordt het in beeld gebracht.

De speciale aanvallen zijn bijna indrukwekkender dan de fatalities, die natuurlijk ook nog gewoon in de game zitten. Je kent ze inmiddels vast wel, de overdreven acties die je uit mag uithalen wanneer je je tegenstander hebt verslagen. Je kunt je tegenstander aan grote pinnen spiesen, de kop eraf hakken of hem of haar reduceren tot een broodje kebab. Liters bloed vliegen te allen tijden over het scherm en bevuilen de personages zelf. Ook hun kleding wordt toegetakeld tijdens het vechten.

Samenwerken

Tijdens de demo hebben we één tegen één gevochten, maar  tag-battles zijn ook mogelijk in Mortal Kombat, waarbij je twee vechters bestuurt. Het leuke is dat je beide personages tegelijk kunt gebruiken om verschillende aanvallen te doen, zodat een gevecht nog hectischer wordt. Overigens kost het samenwerken wel een deel van de eerder genoemde speciale balk.

Tot nu toe zijn er acht speelbare personages in Mortal Kombat, waaronder favorieten als Sub Zero, Kung Lao, Cage en Scorpion. Op het selectiescherm was echter voldoende ruimte voor minstens tien extra personages en naar verwachting zullen enkele oudgedienden als nieuwe gezichten toegevoegd worden. Om welke vechters het precies gaat is nog niet bekend.

Mortal Kombat voelt gewoon juist – een oude serie die weer in ere wordt hersteld, met nieuwe opties die de ervaring  lekker fris maken. Het is een ware orgie van geweld, maar de game heeft dan ook niet de pretentie subtiel te zijn. Precies zoals we gewend zijn dus.

Al het nieuws live vanuit 

Los Angeles: Gamer.nl/E3