In Modnation Racers kun je, net als in LBP, je eigen figuurtje, of Mod, naar hartenlust aanpassen. Je kunt er nog veel meer mee doen dan met een Sackboy. Tientallen outfits, kapsels, monden, neuzen, oren, accessoires, stemmen, kleuren en ogen kun je op je Mod plakken om hem zo uniek mogelijk te maken. Vervolgens heb je nog minstens zoveel opties om ook een unieke kart in elkaar te draaien. Je zult nooit twee dezelfde Mods op de racebaan zien. Maar ondanks die uitgebreide opties, blijft de Mod an sich maar een wat saai figuurtje. Het ontbreekt hem aan karakter, een groot contrast met de hartverwarmende Sackboy. 

Karakter

Personages spelen altijd al een belangrijke rol in kartgames. Het is niet voor niets dat de populairste en beste kartgames draaien om personages waar de gamer al langer bekend mee is. Denk maar eens aan Mario Kart, Diddy Kong Racing, Crash Team Racing en het recente Sonic & Sega All Star Racing. Zeker in de singleplayermodus is het gewoon fijn als je iemand als Bowser of Neo Cortex kunt vervloeken. Het maakt de strijd persoonlijker.
 
 
De game heeft bovendien geen Stephen Fry, de fenomenale voice-over van LittleBigPlanet. In plaats hiervan wordt het verhaal in de carrièremodus van Modnation Racers verteld met behulp van tussenfilmpjes. Deze zorgen wel voor een stukje individualiteit. De filmpjes van je oude trainer die wil dat je tot nog grotere hoogten stijgt dan hijzelf, het lieve, maar stoere meisje en de twee Modnation Racers-commentatoren zijn erg onderhoudend. Toegegeven, de humor is een beetje hit and miss, maar die filmpjes geven de game wat meer een eigen smoel.
 

Races

De races tussendoor zitten sterk in elkaar en zijn uitgebreider dan je in eerste instantie van een kartgame zou verwachten. Een belangrijk element is het verzamelen van boost door in het kielzog van je tegenstanders te rijden, stunts te doen of een andere Mod overhoop te knallen met het brede arsenaal aan wapens dat over de parkoersen ligt verspreid. Ondanks de wat misleidende naam, kun je met boost niet alleen sneller rijden. Je kunt na een flinke sprong ook harder neerkomen (bij voorkeur op een tegenstander), een sideswipe doen (je tegenstander rammen) of een schild activeren om je te beschermen tegen inkomende aanvallen. Omdat een indicator aangeeft wanneer iemand een raket of andere wapen op je heeft afgevuurd, is met name dat schild interessant. Het geeft je eindelijk een kans om iets te doen tegen de wapens van irritante achterliggers. 
 
Boost en wapens zijn belangrijk voor de winst, maar gelukkig niet zo belangrijk als gewoon goed racen. De parkoersen zitten sterk in elkaar en hebben elk flink wat stukken om af te snijden. Het is belangrijk om die shortcuts in de gaten te houden, want de andere Mods bieden flink wat tegenstand. Enige kritiekpuntje op de parkoersen is wederom het ontbreken van een stukje charme. Met name het kleurenschema in deze PSP-versie is nog iets te saai en sommige banen kunnen wat meer aankleding gebruiken. Natuurlijk speelden wij een vroege versie van de game en kunnen dit soort dingen nog makkelijk aangepast worden.
 
 

Editor

Staat het je dan nog niet aan, dan kun je je wagen aan de ultieme Create-ervaring: de parkoerseditor. In onze previewversie is de editor nog lang niet af, dus heel goed hebben we dit nog niet kunnen testen. Wel zien we dat de editor behoorlijk uitgebreid is. Je kunt niet zulke gekke dingen doen als met de LittleBigPlanet-editor, maar Modnation Racers heeft een veel lagere instapdrempel. Je kunt veel sneller en eenvoudiger zelf een parkoers in elkaar zetten. De enige vraag is hier weer: hoeveel mensen gaan dit doen op de PSP? Het kleinere scherm en de rekenkracht maken het apparaat immers minder geschikt voor de editor dan de PS3-versie. 
 
Modnation Racers wordt 21 mei verwacht voor PlayStation 3 en PSP. De game zit nu al goed in elkaar: het gevoel voor snelheid is goed, de laadtijden zijn kort en de game racet meer dan prima. Het enige dat wij nog graag zouden zien is dat deze draagbare versie wat meer een eigen smoel krijgt.