ModNation Racers (hands-on) | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

ModNation Racers is het beste te beschrijven als 'Race, Create, Share', oftewel LittleBigPlanet met een twist. In plaats van platformen gaat het nu om racen en in plaats van de levels die je in LittleBigPlanet maakte, maak je nu racetracks. In de geest van LittleBigPlanet is werkelijk alles online te delen met anderen. Auto's, racebanen en racers zijn onderling uitwi elbaar over PlayStation Network en het is dan ook echt de bedoeling dat er een creatieve ModNation Racers-community ontstaat.

Ongelooflijk uitgebreid

Eerst toonden de mannen van United Front Games de mogelijkheden die je hebt bij het ontwerpen van je personage. Deze zijn on-ge-loof-lijk uitgebreid. Iedereen begint met dezelfde standaard vorm: een blanco figuurtje dat ietwat bol is en een groot hoofd heeft. Vanaf daar heb je een enorm breed scala aan mogelijkheden om naar hartelust je eigen wezen te ontwerpen. Je kunt puur mensachtige coureurs maken, maar ook bijvoorbeeld een yeti. Het begint al met de kleur van de huid die je kunt kiezen: van gewone kleuren tot allerlei patronen. Vervolgens heb je gigantisch veel kleren, maar ook dingen als oren kun je helemaal naar wens aanpa en. Het leuke hieraan is, dat je deze oren helemaal kunt kantelen en vrij op het hoofd kunt plaatsen. De haarstijlen, hoofdbeharing en allerlei bizarre helmen en shirts maken de boel compleet. En dan kun je ook nog eens allerlei stickers op je kleren plakken. Het lijkt er toch wel op dat echt alles mogelijk is met het aanpa en van personages. Verwacht daarom zeker dat pakweg Yoda of Ratchet zullen worden nagemaakt door fans.

Maar met de personages is slechts een klein beginnetje gemaakt. Ten tweede rijden die in auto's, die eveneens tot in de puntjes kunnen worden aangepast. Van een kever tot een American truck: niets is een probleem. Ook op de autootjes kun je allerlei stickers en versieringen plakken. Uiteindelijk vormen de racetracks natuurlijk de hoofdmoot van de game. Levels kunnen online door medegamers worden beoordeeld en je zult dan ook makkelijk de beste levels van het PlayStation Network kunnen plukken. De hele game valt of staat uiteraard met de mogelijkheden die je hebt met het in elkaar knutselen van levels en daarom werden we positief verrast dat we zelf met dit onderdeel aan de slag konden gaan.

Doe je ding

Eerst speelden de ontwikkelaars door een level heen dat zich situeerde in een woestijnachtige setting. Het was de bedoeling dat de verschillende journalisten, in groepjes en onder begeleiding van leden van ontwikkelteam, een dergelijk level in elkaar gingen zetten. Je kunt beginnen met een basis van een bepaald soort terrein, in dit geval woestijn. Vervolgens kun je het terrein deformeren, waar je verschillende vormen kunt gebruiken. Je kunt standaard kuilen graven of bergen maken, maar je kunt ook de grond ophogen in de vorm van een gigantisch doodshoofd. Als je de grond genoeg uitdiept, maak je automatisch kanalen met water aan.

Vervolgens is het zaak om de racetrack te gaan leggen. Dit doe je door met een simpel asfalteerwagentje door het landschap te rijden, terwijl de track zich achter je vormt. Vervolgens, en dat is minstens zo belangrijk als de track zelf, is het zaak om de boel netjes te decoreren. Zo kun je huisjes rondom de track plaatsen en kun je allerlei begroeiing en bomen planten. In het woestijnthema waren bovendien kamelen beschikbaar. Aangezien ik iets teveel kamelen dicht bij de weg plaatste, vroeg de ontwikkelaar aan een collega-journalist om wat pionnetjes neer te zetten.

Net Mario Kart

Deze decoratieve elementen kunnen ook zeker hun weerslag hebben op de gameplay. Zo kun je dus delen van de track versperren en is het ook mogelijk om de baan wat vager te maken door stukken asfalt weg te halen en er begroeiing neer te zetten. Buiten de versiering, die overigens genoeg lijkt te gaan bieden, kun je ook de nodige power-ups verspreiden over de racebaan. Denk hierbij aan boostpads, schansen, extra boost en wapens. ModNation Racers doet in dit opzicht veel aan Mario Kart denken.

Op de vraag in hoeverre het mogelijk was hoogteverschil in te bouwen in je tracks, antwoordde de ontwikkelaar positief. Loopings zal ModNation Racers helaas niet bevatten, maar je kunt wel delen van de tracks over elkaar leggen en zo met de hoogte spelen. Dit lijkt allemaal erg eenvoudig en duidelijk te werken. De besturing bij het in elkaar zetten van levels voelde goed aan en het lijkt er dan ook sterk op dat de mooiste creaties in elkaar gezet gaan worden door de toekomstige creatieve breinen die nu al LittleBigPlanet in een feest veranderen.

ModNation Racers heeft dan ook een goede indruk op ons achtergelaten. Het spel heeft een leuke uitstraling en biedt sowieso al waanzinnig veel opties in het maken van je personage. Bovendien lijkt het uit de grond stampen van racebanen in een handomdraai te kunnen gebeuren, waarbij echt goede, uitgebalanceerde banen natuurlijk veel werk en testen vergen. We zijn nu al zeer benieuwd om nog meer creatiemogelijkheden te zien voor ModNation Racers, want we tasten nog een beetje in het duister over alle thema's en uitgebreide mogelijkheden die het spel te bieden heeft.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou