Voor we met Spec Ops aan de slag mochten, kregen we eerst een half uur durende presentatie van twee singleplayerlevels uit MW3. Begrijp ons niet verkeerd: het zag er uit als een ware achtbaanrit zoals de Call of Duty-serie daar patent op lijkt te hebben, met die finishing touch die we gewend zijn van Modern Warfare maar gewoonweg niet terug zien in de Treyarch-games. Verder hebben we er alleen weinig over te zeggen. Het eerste level wat we zagen, waarin een aanval op een Russische onderzeeër uitmondt in een bootachtervolging door de haven van New York, heb je zelf waarschijnlijk al gezien in de E3-gameplay. Het tweede level in Londen, met aan het einde een doldwaze actiescene waarin een door terroristen overgenomen metro wordt achtervolgd tot hij ontspoort, is al in onze preview van twee weken geleden beschreven. Maar het is de eerste keer dat we aan de slag mogen met de Spec Ops-modus.

Golven aan vijanden

Het concept van Spec Ops is simpel: speel verschillende compleet nieuwe levels samen met een vriend en voldoe aan het gestelde doel, bijvoorbeeld: dood alle vijanden, redt de gegijzelden of vernietig alle voertuigen binnen de tijd. Spec Ops in MW3 gooit er een schepje bovenop in de vorm van een survivalmodus, waarin je samen met je medespeler golven aan vijanden moet overwinnen tot je het loodje legt. Dit gebeurt op verschillende multiplayermaps, wij speelden er op E3 slechts eentje. Tot we er bij neervielen, zoals het hoort. En letterlijk, want het werd zo pittig dat zowel ondergetekende als de meespelende Infinity Ward-medewerker stof moesten happen.

Op een verlaten terrein met een bunker en een paar andere gebouwtjes kregen we golf na golf aan vijanden voor onze kiezen. Het begon simpel met een paar soldaten, maar al snel volgden honden, helikopters, soldaten en honden met bommen om zich heen gebonden, de uit MW2 afkomstige juggernaut en diverse combinaties van dit alles. De eerste paar golven aan vijanden doorsta je samen nog fluitend, maar tegen wave 10 aan beginnen de klamme handjes toch echt te komen.

Hulpmiddelen

Gelukkig zijn er – naast goede communicatie onderling – diverse manieren om het jezelf iets gemakkelijker te maken. Door het doden van vijanden en het overleven van golven ontvang je geld. Met dit geld kun je uit een kist wapens en ammunitie kopen. Ook zijn er diverse hulpmiddelen te koop. Denk aan turrets die je op strategische plekken in een level kunt planten (al proberen vijanden die wel zo snel mogelijk uit te schakelen) of een team soldaten dat voor je vecht (al zochten die in deze vroege versie van de game nog niet vaak genoeg cover).

Wel belangrijk om in de gaten te houden is dat je deze hulpmiddelen maar een aantal keer in kunt zetten. Daarnaast komt er een stukje strategie bij kijken: tussen de verschillende waves heb je maar kort de tijd om een hulpmiddel of ammunitie te kopen, en bereik je daarom door te veel treuzelen wellicht je favoriete schuilplek niet meer voordat de nieuwe wave alweer begint.

De voldoening komt uit het feit dat je – via internet of met je vriend op de bank – goed moet communiceren om lang stand te houden. Wanneer je snel door vijandig vuur moet rennen om een turret te pakken en te verplaatsen, moet je op je partners vermogen je rug te beschermen rekenen. Je geeft elkaar constant updates over waar je bent, welke ingang je in de gaten houdt, en ga zo maar door. Ook interessant is dat je vriendelijk vuur aan en uit kunt zetten. Het mag voor zich spreken dat met vriendelijk vuur aangezet de gameplay nog een stuk uitdagender wordt. In de hectiek van het gevecht is het nog knap lastig elkaar niet te raken.

Je speelt de survivalmodus in Spec Ops niet om het uit te spelen – dat kan namelijk niet. Je speelt voor het pure plezier en dat zit in de Spec Ops-modus dus wel goed. We hebben het overigens tot wave zestien uitgehouden. De Infinity Ward-medewerker ging neer, maar voordat we hem konden redden kregen we zelf ook op onze donder van twee helikopters en een stuk of tien goed beschermde soldaten.

Al het nieuws live vanuit Los Angeles: Gamer.nl/E3