Misschien lijkt het afgaand op de screenshots en filmpjes alsof je in Minecraft niets meer aan het doen bent dan wat blokjes op elkaar zetten, tot er een replica van de Enterprise of Vaticaanstad staat. Maar dat was vroeger, toen het spel nog in de alfafase zat. Inmiddels is het spel al enige tijd de bètafase ingegaan, wat overigens niet betekent dat het spel al klaar is met groeien, verre van zelfs. Door middel van onregelmatige updates, waarmee geleidelijk kleine veranderingen worden aangebracht aan het spel, wordt het spel steeds weer verbeterd. We kunnen dus nog geen eindoordeel aan dit spel ophangen, maar al wel kijken naar de huidige staat ervan en aan de melktanden voelen.

In Minecraft is het in eerste instantie de bedoeling dat je, nadat je in een willekeurig gegenereerde wereld bent geplaatst, grondstoffen verzamelt om de eerste nacht mee door te komen. Minecraft ziet er misschien vreedzaam en ongevaarlijk uit, maar schijn bedriegt. In de nacht komen monsters tevoorschijn, denk aan zombies en skeletten, die je leven zo snel mogelijk willen beëindigen. Het spel kent hierdoor twee kanten. Terwijl je overdag vrij van angst je basis kunt uitbreiden, moet je ’s nachts goed op je hoede zijn.  Want waar geen licht schijnt, liggen monsters op de loer. Gelukkig kun je jezelf gedeeltelijk beschermen door fakkels te plaatsen die als kleine lichtbron fungeren. Monsters kunnen in belichte gedeeltes niet tevoorschijn komen, al kunnen zij er wel doorheen lopen. Hadden we al gezegd dat creepers, groene sssssissende monsters die zichzelf opblazen als ze in je buurt komen, kraters in het landschap en gaten in je muren kunnen blazen? Het is daarom zaak om altijd op je hoede te blijven, door bijvoorbeeld muren te bouwen. Sta je toch oog in oog met een van deze eenzaam uit de ogen kijkende, naar vriendschap zoekende, ‘temperamentvolle’ wezens, schiet dan met je pijl en boog of houdt ze op afstand met je zwaard.

Voor iedereen iets

Minecraft leent zich perfect voor de aspirerende architect. Je eerste project is een probeersel, bij het tweede bouwwerk ben je al ambitieuzer, bij het derde project gaan alle remmen los. Sta er niet van te kijken als je op papier of in een speciaal programma je meesterwerk vooraf al vorm probeert te geven. Maar dat betekent niet dat je er hiermee al bent. Het verzamelen van grondstoffen om deze vervolgens te gebruiken in een groot gebouw, levert een even grote genoegdoening op. Terwijl je in de gratis browserversie oneindig veel grondstoffen krijgt, moeten spelers in de Survival-modus elk houtblokje zelf kappen en elke steen zelf mijnen. Grondstoffen en gebouwen zijn meer dan een simpele uitwerking van een creatief idee; het zijn objecten waar je tijd en moeite ingestoken hebt.

Voor wie een mooi huisje met tuin, zwembad en uitkijktoren niet interessant genoeg vindt, zijn er altijd nog de ondergrondse avonturen. Ondergrondse mijnsystemen worden, net als de bovenwereld, willekeurig gegenereerd waardoor geen avontuur hetzelfde is. In de mijnen vind je massa’s aan steenkool, zilver en goud, maar uiteindelijk draait het allemaal om de ontzettend zeldzame diamanten waarmee je sterkste uitrusting en werktuigen maakt. Elke keer is een mijnexpeditie weer een combinatie van horror en avontuur en moet je je door de steeds smaller wordende, slecht verlichte gangen wurmen.

Terwijl je zo vaak mogelijk fakkels probeert te plaatsen, hoor je van alle kanten zombiegeluiden komen, en dat gaat je niet in de koude kleren zitten. In elk donker hoekje zou er zomaar een monster op je kunnen wachten.. Laat je het leven, dan blijven je uitrusting en de met moeite gemijnde mineralen achter. Slechts vijf minuten heb je om de plek des onheils terug te vinden, daarna is alles weg. Elke stap verder de mijn in vergroot de kans op een zeldzame diamant, maar tegelijkertijd ook het risico om alles kwijt te kunnen raken. Hierdoor raak je nog meer gehecht aan de mineralen waar je zo hard voor gewerkt hebt. Het veilig bereiken van het daglicht geeft een genoegdoening zoals je die in weinig spellen nog vindt.

Die genoegdoening ontstaat alleen maar als je er betekenis aan geeft. Gaandeweg het spel bedenk je een eigen verhaal en zoek je naar het antwoord op grote vragen: waarom ben je op deze planeet, wat hoor je te doen en hoe moet je dat doen? Misschien ben je Adam: je geliefde Eva is niet teruggekomen van haar zoektocht naar een appel en is het aan jou om te overleven om haar ooit weer in je armen te kunnen sluiten. Misschien hebben de monsters haar ontvoerd naar een mijn of naar een ander koninkrijk ontvoerd en is het aan jou om de ontvoerders een lesje te leren (immers ben jij DE man). Misschien ben je zelfs een verstoteling met een godcomplex die een stad voor zichzelf wil bouwen, aangezien hij uit zijn geboorteplaats verbannen is. Of je hebt geen godcomplex, maar bent God die terug naar aarde is gekomen om eens even goed op te ruimen en… een kasteel te bouwen. Je schrijft je eigen tien geboden en bepaalt vervolgens zelf of je naar deze leeft of niet. En heb je geen idee wat je zojuist hebt gelezen, ga dan maar gewoon houthakken, bloemetjes plukken of een potje zwemmen.

Samen werkt het niet altijd beter

Je kunt jezelf goed vermaken, maar aan anderen laten zien wat je hebt gebouwd, samen aan een groot project werken of zelfs gezamenlijk de mijn in gaan, dat maakt een avontuur al snel twee keer zo leuk. Jammer genoeg kan dit niet zonder problemen en laat het spel steken vallen in de multiplayer. Het begint al bij het verbinden met een multiplayerserver: je zal zelf via Google het IP-adres moeten vinden van een server en deze handmatig moeten invoeren in het spel. Vervolgens mogen spelers zich online uitleven, maar staat men vaak onder het wakend oog van een moderator die je te allen tijde kan verbannen van de server en daarmee je harde werk teniet doen. Natuurlijk is er een reden voor de strenge regels: er zijn genoeg mensen die er alles aan doen om de spelervaring van medespelers zo verschrikkelijk mogelijk te maken. Bijvoorbeeld door je houten huis in brand te steken of je simpelweg te hinderen bij het bouwen van je project. Maar het betekent ook dat creativiteit af en toe ingedamd wordt, omdat de moderator extra regels stelt aan spelers binnen de wereld. Zo kan hij of zij je verbieden binnen een bepaald bereik van een ander te bouwen of ervan weerhouden te ver omhoog of omlaag te gaan. Hierdoor moeten grote havens en kastelen plaatsmaken voor houten hutjes met een boom in de voortuin, wat de pret natuurlijk een beetje drukt. Minecraft is juist zo fijn door zijn bijna grenzeloze creativiteit.

Gelukkig kan het ook anders en bestaan er knusse communities die servers onderhouden met een bepaalde thematiek. Ben je een fan van de middeleeuwen, dan is er zeker een server te vinden waar een grote kasteelstad gebouwd wordt, en waar jij deel van mag uitmaken. Bevalt dit niet, dan zijn er servers waarin moderne en zelfs Egyptische architectuur uit de grond gestompt worden. Helaas heeft het spel, dat zo goed als probleemloos werkt offline, online wel een flink aantal bugs. Bepaalde objecten werken niet en sommige functies zijn uitgeschakeld, waardoor het spel beperkter wordt. Tevens kampt de onlinemodus met lag. Het genereren en onderhouden van de spelwereld, vooral als meerdere spelers te gang zijn het gaan, is te veeleisend, vooral ook omdat de meeste mensen een server laten lopen vanuit thuis. Werkt het spel wel, dan is het heerlijk om samen te werken aan een gezamenlijk project of met medespelers de duistere mijnen te verkennen.

Boordevol mogelijkheden

Er is voor ieder iets te vinden in Minecraft. Geef het spel een kans en kijk langs de graphics, dan staat er een hele wereld voor je klaar. Jouw regels, jouw principes. Een spel waar hard aan gewerkt wordt en dat steeds uitgebreid zal worden; een bloeiende community die behulpzaam is en ervoor zorgt dat het spel een persoonlijke touch krijgt. Het is een spel dat je naar je eigen behoefte kunt aanpassen. Heb je die behoefte niet, dan is het misschien verstandiger om Minecraft te laten voor wat het is. Het vereist creativiteit en neemt met niets minder genoegen. Geef je daar gehoor aan, dan ga je een tijd tegemoet waarin je jezelf prachtig weet te vermaken en meer uren kwijtraakt aan een spel dan je ooit had kunnen durven denken. Sorry Bobby, nog even snel een muurtje bouwen.