Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview
Mighty No 9

Mighty No. 9 (hands-on)

Is Mighty groter dan Mega?

Geschreven door Sam Beesems op

In oktober van 2010 verlaat Keiji Inafune uitgever Capcom. Als een van de mannen achter de Mega Man-franchise weet hij donders goed dat ‘zijn’ Mega Man niet mee mag verhuizen naar zijn eigen nieuwe studio Comcept. Initieel is dat geen probleem, want Comcepts eerste games lijken in de verste verte niet op de avonturen van de succesvolle blauwe androïde. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan: Inafune begint aan de ontwikkeling van Mighty No. 9, een game die wel heel erg op Mega Man lijkt.

Om met de deur in huis te vallen: Mighty No. 9 is géén Mega Man-game, maar enkel omdat de naam niet op de verpakking zal komen te staan. Net als Mega Man is Mighty No. 9 een platformer die vertelt over een lichtblauwe androïde met een blaster aan zijn armen. Natuurlijk zijn er verschillen, maar de herkenning is sterker dan de innovatie. Ditmaal heet de hoofdpersoon echter geen Rock, Mega Man of Zero, maar draagt het personage achter het kanon de naam Beck.

Weerzien met een oude bekende

Beck is een van de Mighties, een groep androïde broers en zussen die allen gevechtsrobots zijn. Zoals je uit de naam kan afleiden, zijn er nog acht andere Mighties naast hoofdpersoon Beck. De samenleving waar Beck in leeft is niet vreemd van robots, want zo’n beetje elk baantje is uitbesteed aan een machinaal hulpje. Om nog onbekende redenen worden alle robots ter wereld getroffen door een virus, met uitzondering van Beck. En hoewel het al lastig genoeg is dat zo’n beetje elke heftruckrobot, androïde en drone van het ene op het andere moment vijandig wordt, blijken de overige Mighties ook niet immuun. Het is dan ook aan Beck om zijn broers, zussen en andere robots weer tot bedaren te brengen.

De opzet is relatief simpel. Elk van de Mighties vormt een eindbaas die verslagen moet worden na een level vol vijandige robots doorkruist te hebben. Deze levels zien er vaak kinderlijk en schattig uit maar zijn bedrieglijk moeilijk. De onmiskenbaar Japanse wereld van Mighty No. 9 is een mooi canvas voor de actie op de voorgrond. De levels kennen aardig wat variatie en kennen elk een eigen unieke dynamiek. Zo is één van de levels bijna compleet besmeurd met olie die door je vijanden in brand gestoken kan worden. Versla je vijanden echter tijdig en de olie blijft onaangeroerd liggen. Een kleine, maar leuke twist die in veel levels op de een of andere manier terugkomt.

Mighty No 9

Timing en precisie zijn je beste vrienden

Mighty No. 9 komt niet zonder frustraties. Met een beperkt aantal levens is het vaak lastig om het hele level te doorlopen zonder af te gaan. Mocht je al je levens verliezen, dan mag je het hele level overnieuw spelen. Dat is dan bij tijd en wijlen frustrerend, maar de wil om de eindstreep te bereiken is altijd sterker. Dat komt omdat Mighty No. 9 ondanks een hoge moeilijkheidsgraad relatief simpele gameplay voorschotelt. In Mighty No. 9 is goed spelen iets wat je relatief snel kan leren. Combineer dat met de kennis van het level die je uit eerder pogingen hebt opgedaan en binnen de kortste keren knallen er speedrun-achtige taferelen van je beeldscherm.

Mighty No 9
Mighty No 9

De pilaar waaromheen deze snelle gameplay gebouwd is heet de Absorb Dash. Deze move van Beck zorgt er voor dat hij in een oogwenk enkele meters vooruit schiet. Handig als je korte of langer afstanden wil overbruggen, want de deze move is veelvuldig achter elkaar te gebruiken. Het belangrijkste doel van de Absorb Dash is echter het absorberen van de energie van je tegenstanders. Zodra je een tegenstander genoeg schade toegedaan hebt, belandt deze in een absorbeerbare staat. Door zijn energie over te nemen spaar je punten die bijdragen aan je highscore. Elke vijand heeft een unieke weerstand tegen schade waardoor sommige tegenstanders minder snel te absorberen zijn dan andere. Mocht je echter schade toebrengen terwijl een vijand al te absorberen is, dan vermindert de waarde van deze vijand. Kortom, het is een uitgekiende mix van schade toebrengen, dashen en vooral niet geraakt worden die Mighty No. 9 zo uitdagend en leuk maakt.

Bomvol potentieel

Er lijkt vooralsnog maar weinig aan te merken op Mighty No. 9, al is het te hopen dat er nog een aantal kleine aanpassingen gemaakt worden alvorens de game definitief ter perse gaat. Zo is Becks sprong aan de ‘luchtige’ kant, waardoor je vaak net iets langer in de lucht hangt dan je zou willen. Dat kan de vaart uit het spel halen, waardoor de uitdaging van het zo snel mogelijk een level doorlopen soms verloren gaat. 

Mighty No 9

Daar moet wel bij gezegd worden dat Mighty No. 9 niet voor de opgevers bestemd is. Het succesvol doorlopen van een level en de Mighty aan het einde verslaan is verre van simpel. Je zal over het algemeen meerdere malen opnieuw moeten beginnen om de omgeving te leren kennen. Pas als je het level enigszins kent zal je in staat zijn om er zonder al te veel kleerscheuren doorheen te komen. Een absolute uitdaging, maar wel een die je vol plezier aan kan gaan.

Mighty No. 9 is vanaf 12 februari verkrijgbaar voor pc, Mac, Linux, PlayStation 3, PlayStation 4, PlayStation Vita, Xbox 360, Xbox One, Wii U en Nintendo 3DS.

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Kickstarter geopend voor Consortium: The Tower Maker The Witness laat deur voor Xbox One-versie open
5

Reacties op: Mighty No. 9 (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • BasVroegop

    • 2 jaren geleden
    Hype hype hype. Nog een maand. :(

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 2 jaren geleden
    Nog maar een maand!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • zuipbeschuit

    • 2 jaren geleden
    Ziet er echt vet uit!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Solowo

    • 2 jaren geleden
    Zin in!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Maki

    • 2 jaren geleden
    Deze indie game is nog langer in ontwikkeling geweest dan sommigen mmo's volgens mij lol.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.