Midnight Club: Los Angeles (hands-off) | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Ik heb geen rijbewijs en mijn intere e in auto's is gelijk aan de intere e van mannen in nagelak, nihil dus. Al is mijn kennis van virtuele wagens groter dan die van echte auto's. Toen ik op de Games Convention in Leipzig door toeval dan ook ineens in een kleine kamer stond om Midnight Club: Los Angeles te bekijken wilde ik eigenlijk zo snel mogelijk wegrennen. Ik ben achteraf toch blij dat ik netjes met mijn notitieblok op de bank ben gaan zitten. LA

Wie ooit in Los Angeles geweest is weet dat de stad een ontzettende aantrekkingskracht kent, maar in feite een vieze smeerboel is. Het is echter wel een soort van boegbeeld van Amerika en wanneer je er vaker komt, leer je zelfs de charme van deze stad kennen. De keus van Rockstar San Diego om deze stad te kiezen voor hun eerste next-gen Midnight Club game is dan ook best logisch. De ontwikkelaars hebben een gigantisch LA nagebouwd -hierbij hebben ze de vrijheid genomen om het allemaal wat leuker en aantrekkelijker te maken- en hebben dit tot in de kleinste details gedaan. Ik was persoonlijk erg onder de indruk van het asfalt dat heel veel variatie kent. Net zoals in het echte LA bevat het spel hele stukken asfalt dat opnieuw gelegd is en waar het dus hobbeliger is. Ook zijn putdeksels en lelijk afgewerkte stukken te zien. Door deze kleine details kreeg ik snel het gevoel dat het hier om een echte stad gaat. Toen tijdens de demonstratie de stripclubs van Sunset Boulevard en een restaurant waar ik een keer gegeten heb voorbijflitsten werd het me duidelijk dat je virtueel echt helemaal in Los Angeles bent, gelukkig zonder de vieze smog.

Just cruisin'

In dit grote LA kun je naar eigen voorkeur lekker rondcruisen. Een beetje om je heen kijken, toeteren naar de vrouwtjes en genieten van wat LA te bieden heeft. Als dat je te saai wordt, dan kun je op elk moment een auto die daarvoor in aanmerking komt uitdagen voor een race. Je begint dan automatisch bij de start en kunt wegscheuren om als eerste over de finisch te eindigen. Je zult de hele stad doorscheuren en van checkpoint naar checkpoint rijden. Hoe je over de finish komt is geheel aan jou. Je kunt sluiproutes nemen, je tegenstander van de baan afrijden of gewoon elke bocht keurig nemen en het gaspedaal intrappen. Als zelfs dat niet voldoende is kun je altijd de boosts gebruiken die je extra snelheid gegeven voor een bepaalde tijd. Zodra je klaar bent met de race zul je weer teruggebracht worden naar het punt waar je de race begon en kun je weer cruisen of racen.

Auto's en schade

Graag zou ik hier voor jullie uitwijden over de wagens die in de game speelbaar zijn, maar gelukkig voor mij kreeg ik er maar 3 te zien in de demonstratie. Ik zou mijn god niet weten waar ik het over zou hebben, maar drie kon ik wel onthouden: de 2006 Mitsubishi 3000GT, 1969 Mustang 302 Bo en een 2006 Lamborghini Gallardo Roadster. Zoals het in de Midnight Club serie hoort glom de lak mooi, blinkten de koplampen en ronkte de motor prima.

Na een potje racen zal het niet vaak voorkomen dat je zonder een krasje verder kunt rijden. Dat is de lol ook niet, want je tegenstander beuken voelt natuurlijk heerlijk aan. Je auto is er echter minder blij mee en schade zal dan ook je rijkunsten beinvloeden. Gelukkig heb je de mogelijkheid om je wagen snel te fixen met de Quick Fix optie. Zoals de naam als zegt is dit een snelle reparatie. Mooi wordt je wagen er dus niet van. Voor wie niet over straat durft met zo'n bak kan in de garage profe ionele reparaties laten uitvoeren, maar dat kost natuurlijk een flinke klap duiten. Keuzes, keuzes, keuzes...

Om het nog lastiger te maken om te kiezen kun je in Midnight Club: Los Angeles ook nog eens bepalen of je wil racen met motoren, choppers, tuners en andere soorten bolides.

Sunlight Club

De Midnight Club serie zal wellicht moeten nadenken over een naamsverandering want vanaf nu zal het ook mogelijk zijn om in het daglicht te rijden. Even twijfelde ik of dit niet eigenlijk de charme van de franchise teniet doet, maar de demonstratie heeft me ervan overtuigd dat scheuren in de schemering of ondergaande zon wel degelijk veel toevoegt aan het spel. De game bevat een ingame klok die voortdurende voorttikt. Dit betekent dat wanneer je rond de schemering je race begint, het best zo kan zijn dat je in een pikdonkere avond over de finish komt. Naast een dag- en nachtcyclus zullen ook weerselementen je rijvaardigheid op de proef stellen met regenbuitjes of flinke hoosbuien.

Features

Het spel dat we tijdens de demonstratie te zien kregen was nog niet af en dat was wel te zien. Pop-ups en lelijk afgewerkte elementen waren goed zichtbaar, maar voor een eerste versie zag de game er al zeer veelbelovend uit. De game wordt gemaakt op de RAGE engine, die ook gebruikt wordt voor GTA IV en Rockstar's Table Tennis. In het laatste spel was al goed te zien hoe gedetailleerd de engine te werk kan gaan, een goed iets voor Midnight Club: Los Angeles.

Om niet te verdwalen, heeft Rockstar San Diego een hele slimme en handige map in het spel gestopt. Linksonder kun je zien in welke straten je je bevindt, waar mogelijke tegenstanders zijn en welke kant je op moet scheuren. Is deze map te klein voor je dan kun je ook een grote kaart tevoorschijn toveren die je jouw positie laat zien in heel Los Angeles. Dit is echter nog niet alles. Je kunt nog verder uitzoomen en de stad vanuit een vogelperspectief bekijken. Door op een bepaalde plek weer in te zoomen kun je gemakkelijk wagens selecteren die je in de gaten kunt houden. Handig als je ze later wil uitdagen voor een race.

Rockstar heeft extra zijn best gedaan op de derdepersoon visie in het spel. Persoonlijk vind ik hier nooit wat aan want ik kijk liever naar de hele auto waarmee ik race. In Midnight Club: Los Angeles is het echter heel tof gedaan en kijk je vanuit de persoon naar de weg. Je ziet dan dus ook de handen op het stuur, het dashboard en alle meters (die accuraat aangeven hoe je rijdt). Draai je nu een bocht in, dan zal de camera focu en op de bocht en kijk je dus in feite zoals ook een pa agier zou doen wanneer deze een bocht neemt. Een erg goed uitgewerkte toevoeging die mij bijna nieuwsgierig maakt naar het halen van mijn rijbewijs...bijna.

Protect your Rep

Een nieuw element dat in de Midnight Club reeks geintroduceerd wordt zijn de Reputation Points. Deze punten verkrijg je door de plek waarop je eindigt in races. Met deze punten kun je uiteraard items unlocken waaronder auto's, races en items die goed van pas komen. De toevoeging van deze feature zal veel Midnight Club spelers als muziek in de oren klinken want voorheen was het niet mogelijk zelf te kiezen wat je unlockte. Nu kunnen spelers zelf bepalen of ze een heel scala aan wagens willen toevoegen of mi chien wel meer willen focu en op races of items voor hun auto's.

 

Music Maestro

Tijdens de presentatie van Midnight Club: Los Angeles viel het me op dat de muziek van de game bijzonder lekker in het gehoor lag. Een mix tu en hiphop en techno, zonder dat het stoorde of afleidde. Op mijn vraag welke muziek in de game vertegenwoordigd zou zijn antwoordde de producer dat ik luisterde naar de muziek van zijn Ipod. Ook zij vonden de muziek bijzonder goed bij het spel pa en en lieten me weten dat ze aan het kijken zijn of ze de muziekrechten kunnen krijgen. Ik ben voor!

Hoewel ik de game niet zelf heb mogen spelen en dus slechts kan gokken hoe de besturing is zou ik als eerste indruk Midnight Club: Los Angeles willen vergelijken met een zelfverzekerde en stoere vent. Het spel pretendeert niet anders te zijn dan dat het is: een racegame, maar wel een coole. En hoewel er tig van dit soort spellen op de markt zijn heeft deze toch indruk gemaakt op een autoleek als ik. De originaliteitsprijs gaat Rockstar niet met het spel winnen, maar dat is ook duidelijk niet de opzet.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou