Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview
Shadow of War

Middle-earth: Shadow of War

Orcse intimiteiten

Geschreven door Sander Hölsgens op
Middle-earth: Shadow of War toont geen genade. In het onverbiddelijke Midden-Aarde doen relaties ertoe, maar bega een faux pas of twee en je trouwste kompaan verwordt tot aartsvijand. De game handhaaft de dynamische machtsverhoudingen uit Shadow of Mordor met verve, en vlecht daar een aanhoudende oorlog in. Deze schaalvergroting lijkt gewaagd: zat de kracht van Shadow of Mordor ‘m niet juist in de relatief bescheiden omvang van de actie?

Ontwikkelaar Monolith Productions denkt daar wellicht anders over. In Shadow of War handelt hoofdpersoon Talion niet langer als een wraakzuchtige einzelgänger, maar als een veldheer. Met een leger aan orcs en uruk-hai lijkt hij Sauron van ’zijn werk te willen beroven, om vervolgens zelf de baan van harteloze wereldheerser in te mogen vullen. Ondanks dat het nog onduidelijk is of het verhaal daadwerkelijk deze vorm aanneemt, zet Shadow of War groots in op een dergelijke machtsstrijd.

None

Hiërarchisch schaakspel

Hoewel weinig politiek geëngageerd, loeren de orcachtigen in beide Shadow of-games op topposities binnen hun clan of troep. Als je een aanvoerder ombrengt, neemt een van z’n schildknapen het over. Oftewel: de hiërarchie van je tegenstanders verandert continu. Bovendien loop je de kans dat je een eerder afgemaakte uruk-hai in een later stadium opnieuw tegenkomt, alsof herrezen. Bij deze tweede ontmoeting zal ‘ie een wrok tegen je koesteren, om je vervolgens met deze extra drijfveer (vaak: haat en nijd) te lijft te gaan.

Deze fluctuerende rangorde, gecombineerd met het feit dat jouw daden in het geheugen van tegenstanders geprent staan, noemt Monolith Productions het Nemesis-systeem. Shadow of War tracht deze mechanieken nu tot het uiterste te drijven. In de eerste plaats vindt iets soortgelijks plaats binnen je eigen knokploeg. Mits gewenst bouw je vriendschappen op, wat ertoe kan leiden dat een orc je ternauwernood redt van een metershoge trol. Shadow of War toont zulke wapenfeiten alsof ze door Peter Jackson geregisseerd zijn. Deze filmische presentatie maakt indruk, maar kan ook verraderlijk zijn. De game doet je geloven dat de onderlinge verhoudingen tussen orcs, uruk-hai, andersoortige humanoids en jezelf uniek zijn voor jouw spelervaring, terwijl dit soort geraffineerde scènes ook gewoon bij Shadow of Wars -draaiboek hadden kunnen horen.

Ook blijft het gissen in hoeverre deze relaties meer zijn dan een spel van kameraadschap, moord en wraak, dat zich uit in woordenwisseling voor en tijdens de veldslag. Het is enerverend dat iedere speler andere rivalen en compagnons heeft, maar dat heeft vooral meerwaarde als het betekenisvolle relaties tot gevolg heeft. In Shadow of Mordor bleven deze redelijk op de oppervlakte. Het is in die zin fijn dat Shadow of War hier nog meer concrete spelmechanieken aan verbindt. Bij het vormgeven van je eigen leger lijkt het zich te lonen om gericht orcstammen of uruk-hai-groeperingen aan je te verbinden. De zogenaamde mystic-stam kan goed overweg met sorcery, terwijl de ferals beesten kunnen temmen en de marauden-cultuur spitsvondig genoeg is om een extra inkomen te genereren.

Shadow of War

Schaal en omvang

Shadow of War voegt dus een lichte strategietwist aan de gevechten toe, maar ook elders biedt de game je meer opties om Midden-Aarde naar je eigen hand te zetten. Wanneer je een vesting inneemt, kun je die naar wens uitbouwen en indelen – incluis de humanoid die het fort op dagelijkse basis leidt. Idealiter is dit de voorbode op tower defense-taferelen, maar het is nog onduidelijk of dat ook het geval is. Wel kun je zo nu en dan verslagen orcs en uruk-hai inzetten in je eigen leger, door ze op missies te sturen, te trainen of als spion te werk te laten gaan, tenzij je ze liever koud maakt.

Ondanks dat Monolith Productions de schijn wekt dat het om meer dan zomaar een vervolg gaat, heeft het er veel van weg dat Shadow of War een ontketende versie van Shadow of Mordor is. Er zijn meerdere nieuwe regio’s, het Nemesis-systeem heeft nu eveneens betrekking op je deelgenoten, strategie- en rpg-mechanieken stellen je in staat om een hoop naar wens vorm te geven en gevechten vinden plaats op een grotere schaal. Althans, de titel doet vermoeden dat het om een allesomvattende oorlog gaat. De aan ons getoonde gameplay suggereert dat het om een grootser strijdtoneel gaat, maar een kanttekening lijkt hier op z’n plaats. Aanvankelijk vindt de gepresenteerde veldslag plaats op een steenworpafstand van een fort. Hier zien we tientallen, zo niet honderden humanoids matten, alsof de scène een eerbetoon is aan het welbekende gevecht om Minas Tirith.

None

Vervolgens beklimt hoofdpersoon Talion een toren, alwaar hij een duel aangaat met een orc van betekenis. Een stijlvolle rit op een draak later volgt een tweede duel, nu met een nog voornamer tegenstander, om uiteindelijk oog in oog met een orc overlord te staan – een nieuw type vijand die direct z’n bevindingen aan de nazgul rapporteert. Talion haalt routinematig legio naamloze orcs neer, maar de daadwerkelijk gevechten lijken vooralsnog de omvang van Shadow of Mordor te handhaven. De oorlog, waar de titel prominent naar refereert, vond gevoelsmatig te veel in de achtergrond plaats. Waarschijnlijk was het een opzettelijke keuze van de ontwikkelaar om vooral intense, spectaculaire en op Nemesis-gebaseerde gevechten te tonen en voert de eigenlijke oorlog wel degelijk de boventoon. Desondanks is het opmerkelijk dat de nadruk in deze presentatie op relatief welomlijnde en afgebakende actie leek te liggen, waar Shadow of War juist aan schaalvergroting hoopt te doen.

Hier ligt waarschijnlijk de grootste uitdaging voor Monolith Productions: hoe behoud je het persoonlijke en bijkans intieme Nemesis-systeem als je naar een omvangrijkere en grootsere spelwereld, verhaal en actie streeft? De vormgeving heeft Shadow of War in ieder geval al mee: hoewel nog in ontwikkeling, is dit de meest imposante vertaling van Tolkiens universum naar het gamesmedium tot dusver. Het enigszins monochrome (en juist daardoor grandioze) kleurenpallet baat bij hdr en draagt bij aan de dark fantasy-twist die de Shadow of-reeks met zich meebrengt. Wellicht neemt Shadow of War hier en daar een loopje met Tolkiens boeken, maar het schimmige en labyrintische Midden-Aarde dat we ervoor terugkrijgen maakt dat meer dan goed.

Middle-earth: Shadow of War verschijnt op 24 augustus voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Lees ons interview met ontwikkelaar Monolith hier.

Dit artikel delen:

Lees meer

Zestien minuten Middle-earth: Shadow of War getoond No Man's Sky krijgt update met landvoertuigen
4

Reacties op: Middle-earth: Shadow of War

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • None

    Xymie

    • 1 maand, 2 weken geleden
    Toevallig in de kerst sale Shadow of Modor opgepikt en eind februari mee begonnen. Tja, je moet wat als Xbox One gamer. Weinig spellen momenteel.

    Maar goed, ik vind Shadow of Modor echt een pracht spel. Van mij hoeven ze er niet veel aan te veranderen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • jimwa

    • 1 maand, 2 weken geleden
    @Xymie weinig spellen??
    Ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen om alles te spelen :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    clausbmf

    • 1 maand, 2 weken geleden
    wat een heerlijk game jaar 2017

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    unipro81

    • 1 maand, 2 weken geleden
    Als ik dan kijk naar Shadow of mordor en dat dan bijvoorbeeld vergelijk met Horizon…dan was Shadow of Mordor vooral een soort van saai en voelde het al snel herhalend aan. Ben daardoor ook nooit echt ver gekomen, hoop dat ze daar nog iets aan doen…het iets spannender/dynamischer maken qua verhaal/gameplay

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.