Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview

Metroid Prime: Federation Force / Blast Ball (hands-on)

Welk doel heeft Nintendo voor ogen?

Geschreven door Joe van Burik op
Eindelijk weer een nieuwe Metroid-game! Maar de game lijkt voorlopig verre van wat we graag zouden willen. We blikken vooruit op Metroid Prime: Federation Force en brengen verslag uit van onze eerste wedstrijden in het bijgevoegde Blast Ball.

De onthulling van Metroid Prime: Federation Force zorgde tijdens de afgelopen E3 voor nogal wat commotie binnen de trouwe Nintendo-community. Gek is dat allerminst: als je al jarenlang wacht op hét nieuwe ontdek-en-vecht-avontuur van ruimteheldin Samus Aran, gaat je hart niet sneller kloppen van een ogenschijnlijk flauw first-person shootertje op de 3DS met hoofdrollen voor naamloze ruimtesoldaatjes. 

Op papier is Federation Force (nog) niet veel meer dan dat. We herkennen in de eerste beelden van deze game de opzet van Metroid Prime Hunters, waarmee Nintendo een aardige maar vrij oppervlakkige Metroid-game naar de DS bracht in 2006. Door de nadruk meer op schieten te leggen, verdween de opzet die bekendstaat als Metroidvania – het genre dat nota bene simultaan door deze franchise en Castlevania werd groot gemaakt in de jaren tachtig en negentig. Overigens veranderde Metroid al behoorlijk bij het debuut op de GameCube: Metroid Prime was een prachtig, sfeervol en uitdagend spel, maar werd minder gekenmerkt door het blootleggen van geheimen en het 'doorbreken' van de route die het spel voor je leek te hebben uitgestippeld, zoals in Super Metroid op de SNES.

Sci-fi-sportspel

Wat we verder kunnen verwachten van de hoofdmoot van Federation Force, afgezien van een coöperatieve stand voor vier spelers en de nodige RPG-elementen binnen het Metroid-universum, is nog niet bekend. Wel mochten we aan de slag met Blast Ball – een sci-fi-sportspel dat onderdeel van de uiteindelijke release zal zijn.

Waar Rocket League gebruikmaakt van auto's om de klassieke opzet van één bal, twee doelen en twee teams te verfrissen, doet Blast Ball dat met mecha-achtige ruimtepakken voor elk van de drie spelers aan beide zijden. Wie als eerste driemaal de bal in het doel van de tegenstander heeft gekregen, wint. Dat doe je primair door de bal te beschieten, met snelvuur voor kleine stootjes of een opgeladen schot voor een aardige poeier. Je kunt overigens ook pogen de bal weg te krijgen door 'm zelf aan te raken, maar dat doet net zoveel pijn als de gloeiende groene uitstraling van de kogel van afstand doet vermoeden.

In tegenstelling tot voetbal is het hierbij ook toegestaan om je acties direct op andere spelers toe te passen. Iedereen beschikt over een levensbalk – loopt die leeg, dan lig je even uit het spel. Ook zijn er power-ups om elk potje net wat spannender te maken: een schild om je te beschermen, een boost om als de Dirk Kuyt van de toekomst over het veld te sjezen en een eject-functie om je tegenstanders even uit hun mecha-pakken te gooien. Om het feest compleet te maken krimpt het doel van je tegenstander na elke goal in jouw voordeel, waardoor het steeds moeilijker wordt om er nog eentje in te jassen.

Aantrekkelijker

Na een paar potjes tegen anderen kunnen we al stellen dat Blast Ball gewoon een heel geinig spel is dat prima gebruikmaakt van de bewegingsgevoelige sensor in de Nintendo 3DS. Verwacht niet de nieuwe Mario Kart of Smash Bros., maar een aardige toevoeging om de aanschaf van Federation Force bij voorbaat wat aantrekkelijker te maken.

En dat is misschien wel nodig, want sinds de onthulling kampt dit 'shootertje' met een imagoprobleem dat misschien nog wel groter is dan de onthulling van de cel-shaded Zelda-game The Wind Waker, pakweg vijftien jaar terug. En eerlijk gezegd verwachten we niet in 2016 een nieuwe klassieker te ontwaren in de uiteindelijke versie van deze eerste 'echte' Metroid-game voor de 3DS. Want hoe leuk het ook zou kunnen zijn om met wat vrienden als koddige ruimtesoldaatjes het universum een stukje veiliger te maken en tussendoor een balletje te beschieten, we willen onderhand wel weer heel graag een nieuw avontuur beleven met Samus Aran.

Dit artikel delen:

Lees meer

Personage van speler in Destiny blijft tien jaar te gebruiken Grote, gratis update Splatoon verschijnt op 6 augustus
3

Reacties op: Metroid Prime: Federation Force / Blast Ball (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • darkmanwls

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Dit is helemaal geen metroid game. Dit is gewoon een concept dat ze al een poos hadden liggen, en waar ze nu het metroid labeltje opplakken om de fans even zoet te houden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fordon_Greeman

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Juist Darkmanwls

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ali3n8tor

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Geniaal plan daar bij Nintendo, maak de Metroid game die niemand wil, in plaats van de Metroid game die iedereen wil.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.