Op dinsdag 2 november organiseerde Nintendo een Metroid Prime 2: Echoes Laser Event bij Coronel Entertainment te Huizen. Naast de mogelijkheid tot lasergamen en het nuttigen van gratis drankjes, was de hoofdattractie toch het nieuwste avontuur van vrouwelijke premiejager Samus Aran, evenals haar geheel nieuwe multiplayer escapades. Er was zelfs een competitie opgezet om deze laatstgenoemde spelmode uitgebreid aan de tand te kunnen voelen. Gamer.nl was erbij om verslag uit te brengen van de nieuwe titel via een hands-on impressie. Er zal vooral gefocused worden op de gameplay van het spel. Wil je meer weten over het achtergrondverhaal van deze veelbelovende game, dan raad ik je aan om onze hands-off preview te checken welke je hier kunt vinden.

Als één ding duidelijk mag zijn, dan is dit wel het feit dat Metroid Prime nog steeds één van de beste games van deze consolegeneratie is, ongeacht welke topgames van de huidige gameplatformen je er naast legt. Of de game echter destijds bij iedereen even goed in de smaak viel, is weer een heel ander verhaal. Veel gamers werden direct meegesleurd in de mysterieuze wereld van de Metroid reeks, maar aan de andere kant waren er ook genoeg mensen die zich maar moeilijk aan de unieke sfeer vast konden klampen. Metroid Prime is dus, net als alle delen in de serie, een game voor fijnproevers, waarbij je de game óf omarmt en nooit meer loslaat óf niet uit kunt staan. Bij Metroid Prime 2: Echoes zal dit niet anders zijn, hoewel liefhebbers van het vorige deel zich waarschijnlijk wel meteen thuis zullen voelen.

Qua gameplay is er eigenlijk niet zo heel erg veel veranderd in Metroid Prime 2. De besturing is nog exact hetzelfde als in de vorige game, met hier en daar wat kleine tweaks om het geheel wat soepeler te laten verlopen. Dit is ook niet erg, want Metroid Prime speelde al prima. Sterker nog, veel mensen waren verrast hoe ontzettend goed Retro Studios de geest van de 2D Metroid titels wist over te brengen naar een driedimensionale omgeving. “Never change a winning formula” zullen ze dus waarschijnlijk op dat gebied gedacht hebben. Wel geheel nieuw zijn de walljump en screw attack. Dit zijn beide moves die niet echt nieuw zijn binnen het Metroid universum, maar wel voor de driedimensionale uitvoeringen. De screwattack is eigenlijk een speciale sprong waarmee je vijanden in de lucht aan kunt vallen, terwijl de walljump hier weer een extensie op is. Door met de screwattack tegen een muur te springen, voer je namelijk zo'n muursprong uit. Handig is dat deze move vanuit een derde persoons perspectief getoond wordt, om zo het overzicht te behouden.