Metal Gear Survive (hands-on) | Gamer.nl

Metal Gear Survive (hands-on) | Gamer.nl

Nadat Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain uitkwam, gingen Hideo Kojima en uitgever Konami ruziënd uit elkaar. Even leek dat ook de doodsteek van de Metal Gear-serie, maar Konami doet toch een poging de franchise voort te laten bestaan. Of dat nou zo goed uitpakt, checken we op de Gamescom.

Metal Gear: Survive is niet echt een nieuw deel in de serie, maar een spin-off met een compleet andere insteek. Nadat aan het einde van Ground Zeroes Mother Base wordt vernietigd, belanden een aantal soldaten van Militaires Sans Frontières door een wormgat in een andere dimensie. In deze dimensie worden ze aangevallen door de zombie-achtige Walkers. MSF moet dus zien te overleven en een manier zoeken om terug te keren naar de gewone wereld.

Metal Gear Survive

Overleven doe je samen

In een coöperatieve mi ie die we spelen, krijgen we een voorproefje van dit overleven. Met zijn vieren moeten we een satellietschotel verdedigen die iets te maken heeft met de wormgaten. De exacte details zijn een beetje wazig, maar de opdracht is duidelijk: sla golven van zombies af met alle mogelijke middelen.

Het is een opdracht die ons inmiddels niet meer vreemd is en dus gaan alle spelers spontaan aan de slag, zonder dat er echt onderlinge communicatie nodig is. De één zet snel wat hekken neer, een andere speler plaatst op een strategische positie een machinegeweer en weer iemand anders zoekt vast een geschikt schuttersputje op voor wanneer straks de hel losbreekt. De eerste golf zombies drogen we net zo makkelijk af als sla in een slacentrifuge en tu en iedere golf ondoden herhaalt iedereen dit soort acties. Dat gaat een tijdje goed.

Wanneer de moeilijkheidsgraad na verloop van tijd omhoog gaat, krijgen we ook zijopdrachten. Nuttige zijopdrachten, want ze leveren Walker Gears op. Hoe deze machines, die pas jaren later ten tijde van The Phantom Pain werden uitgevonden, hun weg hebben gevonden naar deze alternatieve dimensie, is een raadsel, maar ach, het is niet het raarste dat we in de game zien. De taken worden verdeeld en terwijl twee spelers de Walker Gears veiligstellen, gaat de rest verder met de boel fortificeren. Ondanks de indrukwekkende vuurkracht van de twee vers verworven Walker Gears weten we de mi ie helaas niet tot een goed einde te brengen; in de slotseconden vernietigen de zombies onze satelliet. Mi ie gefaald.

Metal Gear Survive

Vlees noch vis

Het is echter niet de enige mi ie die op dat moment mislukt. Ook Konami’s mi ie om ons over te halen, sneuvelt. Dodelijke woorden, maar we durven ze uit te spreken. Metal Gear: Survive maakt een fletse indruk en stevent hard af om precies datgene te worden wat fans al vreesden.

Het grootste euvel is dat dit gewoon niets met Metal Gear te maken heeft. Stealth wordt zonder blikken of blozen ingeruild voor ordinaire actie waarin ratelende geweren en explosies de boventoon voeren. Een zombie vertragen door hem met een Fulton Recovery-ballon eerst even in de lucht te laten bungelen, tovert een kortstondige glimlach op ons gezicht, maar verder staat deze game mijlenver af van Metal Gear.

Dat hoeft geen ramp te zijn. Metal Gear Rising: Revengeance stond immers nóg verder van stealth af, maar het verschil is wel dat die game van begin af aan als zodanig is ontwikkeld. Survive is gemaakt met dezelfde techniek achter The Phantom Pain. Niet alleen de naam op het doosje geeft dus verkeerde verwachtingen, ook in de game voelt veel misplaatst. Even een moment flink de wapens laten ratelen was natuurlijk ook in The Phantom Pain mogelijk, maar die momenten werden altijd opgevolgd door scenes waarin je door de modder kruipt of van schaduw naar schaduw beweegt. Doordat juist die kern van de gameplay ontbreekt, voelen de besturing en het camerastandpunt misplaatst. Dit zijn zaken die veel beter op orde zijn bij échte schietgames.

Een goed voorbeeld is dat de besturing om objecten mee te bouwen op een soort houtje-touwtje-wijze aan de al bestaande besturing is gehangen. Het voelt niet logisch, niet intuïtief, met teveel laagjes en menu’s. Dat terwijl de game verder technisch goed en stabiel oogt, ondanks dat de release nog een half jaar op zich laat wachten. Nogal wiedes, aangezien de game loopt op de Fox Engine. Survive doet daarom meer aan als een mod, gemaakt door iets te enthousiaste fans.

De naam ‘Metal Gear’ en de bijbehorende techniek hangen daardoor als een blok aan het been van Survive. Je vraagt je af waarom Konami niet gewoon een lo taande survivalgame heeft gemaakt, van de grond af aan, zonder er de beroemde franchise aan te hangen. Fans van Metal Gear zitten hier namelijk niet op te wachten en de game worstelt teveel met zichzelf om de middelmaat te ontstijgen en zo een ander publiek aan te spreken. In onze eerste kennismaking is Metal Gear: Survive vlees noch vis. Of mi chien beter gezegd: vlees noch slang.

Metal Gear: Survive verschijnt begin 2018 op pc, Xbox One en PS4. Voor deze preview werd de game gespeeld op de PS4.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou