Net als Metal Gear Rising: Revengeance en het kaartspel Metal Gear Acid is Survive geen Metal Gear Solid-game. De gameplay is fundamenteel anders dan die van de hoofdserie en de invulling van het verhaal is minimaal. De enige connectie met de hoofdserie is de aanval op Mother Base in Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes, die zoals nu blijkt niet wordt vernietigd. In plaats daarvan wordt de hele constructie naar een andere dimensie gezogen door een wormgat, samen met de soldaat die je als speler samenstelt. Dit is zo’n beetje het verhaal van Metal Gear Survive.
Honger, dorst en zuurstoftekort
Eenmaal begonnen met spelen maakt dit echter niets meer uit. Survive draait niet alleen om overleven tu en de merkwaardige wezens in de wereld, maar vooral om eerste levensbehoeften van de mens. Spelers dienen rekening te houden met honger om hun gezondheid op pijl te houden en hun dorst om niet uitgeput te raken. Later komt hier ook nog zuurstof bij, wanneer mi ies je op pad sturen in verschillende zandstormgebieden. Bij alles wat spelers doen moeten deze meters in de gaten worden gehouden, waardoor je eerste mi ie waarschijnlijk een geit vangen en vies water drinken is, met het risico op een ingrijpende infectie.
Vaak ligt het risico op de loer dat dergelijke overlevingselementen werken als een blok aan het been van de speler, maar Survive maakt op dit vlak een positieve indruk. Zolang je de informatie op het scherm in de gaten houdt en regelmatig op jacht gaat, valt alles te bezien en sterft je personage niet tijdens een belangrijke mi ie. De game helpt daarnaast een handje door dieren of andere voedselbronnen aan te geven als zijmi ies op de kaart, waar spelers een markering kunnen maken om later naar terug te keren. Het overleving ysteem voelt nergens oneerlijk en zorgt ervoor dat je goed voorbereid op pad gaat.
De game doet ook zijn best om spelers kennis te laten maken met alle op het scherm aanwezige informatie, maar de eerste blik op al deze cijfers zal menig gamer overweldigen. Behalve voedsel zijn talloze andere grondstoffen namelijk hoognodig om barricades en andere spullen te maken. Gelukkig wordt alles stukje bij beetje uitgelegd en worden nieuwe elementen na een aantal uur spelen nog geïntroduceerd. Na wat mi ies te hebben uitgevoerd heb je door hoe de cyclus van grondstoffen verzamelen rondom de thuisbasis en de boel upgraden werkt en ben je klaar voor het echte werk.
Barricaderen, blokkeren en verhinderen
Een andere zorg in de wereld zijn de infected-achtige wezens, die overigens geen naam dragen. Hoewel ze alles behalve slim zijn, vormen de beesten in grote getale een flinke bedreiging. De gameplay van Survive is er daarom vooral op gebouwd slim gebruik te maken van barricades en hinderni en. Een van de meest toegankelijke technieken is bijvoorbeeld het plaatsen van een hek om er vervolgens met een speer doorheen te steken. Elke barricade heeft een bepaalde duurzaamheid en stort zelfs voortijdig ineen als de groep vijanden te groot is.
Eenmaal door de verdedigingslinies gebroken wordt overleven een onmogelijke zaak. De Fox Engine leent zicht duidelijk niet voor mêlee-gevechten en je wordt binnen de kortste keren omvergelopen en opgegeten. Hoewel vaardigheidspunten je weerbaarheid van dichtbij zullen verbeteren, voelen gevechten tijdens het begin van de game vrij lomp en traag aan. Laat je het niet zover komen, dan zijn vuurwapens vanaf een afstand net als in Metal Gear Solid 5 vele malen effectiever. Hoewel vijanden strategisch barricaderen de boventoon voert, is het de bedoeling dat personages later in de game de beschikking krijgen over grof geschut.
Het is daarnaast een opluchting dat Survive ook stealth-elementen bevat voor als je zonder barricades of wapens komt te zitten. Kruipen door het gras voelt net zo goed als in het vijfde deel van de Solid-reeks en vijanden kunnen stilletjes worden uitgeschakeld. Een van de vroege mi ies in de game vereist bijvoorbeeld een slimme afleiding van een onmogelijk te vernietigen groep wezens, om vervolgens hogerop met een machinegeweer er op los te knallen. Dit gaat ook nog eens gepaard met een spannende reddingsactie, waarmee de game zo nu en dan intere ante elementen combineert.
Samen overleven
Anders dan de trailers doen vermoeden, is Survive gericht op de singleplayerervaring. Dat doet echter niets af aan de coöperatieve modus, die is verbonden is met de solomodus. Alles wat spelers verzamelen, maken en uitrusten is hetgeen wat ze meenemen naar de multiplayer, en vice versa. Aan de ene kant is het prettig dat samen een fort verdedigen niet voor spek en bonen is, maar aan de andere kant lijkt het onmogelijk om ‘even snel een potje’ te doen. Als je toevallig slecht zit in je gebakken hond of modderwater, dan beïnvloedt dat de overlevingskansen van de hele groep.
Met de juiste voorbereiding is de modus wel verra end leuk. Een team moet goed nadenken over wie welke barricades bij de knelpunten plaatst en welke wapens er worden ingezet. Ook bestaan de golven van vijanden uit verschillende soorten wezens, zoals de Bombers die moeten worden uitgeschakeld voordat ze het fort de lucht in blazen. Als dat wel gebeurt, dan is het bidden dat een teammaat klaarstaat met nieuwe hinderni en of een zak molotovcocktails.
De spanning wordt nog verder opgebouwd door spelers tu en de rondes door beperkte tijd te geven om de boel weer dicht te bouwen. Zijmi ies in de omgeving wijzen op zeldzame grondstoffen voor bijvoorbeeld een e entieel machinegeweer, maar leiden mogelijk af van het bouwen van voldoende hekken. Het coördineren van de beschikbare middelen draagt ook in de multiplayermodus bij aan de diepgang van de game en blijft op de lange termijn hopelijk net zo leuk als in deze speelse ie. Het is namelijk maar de vraag of spelers zin hebben om voor iedere poging een voorraad te verzamelen, al wordt zelfs een mislukking goed beloond.
Een positieve indruk
Tegen de verwachtingen in lijkt Metal Gear Survive een prima survivalgame te gaan worden. De overlevingselementen dwingen spelers ertoe te roeien met de riemen die ze hebben en in de eerste uren is er een goede balans tu en voedsel zoeken en mi ies uitvoeren. Hoewel slagwapens hanteren vrij moeizaam gaat, zijn gevechten diepgaand door het slim gebruik moeten maken van barricades om anders onverslaanbare groepen wezens op afstand te houden. In de coöperatieve modus worden al deze mechanieken nog een stuk intere anter, maar hopelijk wordt de vereiste voorbereiding op den duur niet vervelend. Al met al maakt Metal Gear Survive echter een positieve indruk.
Metal Gear Survive verschijnt op 22 februari voor PlayStation 4, Xbox One en pc. De open bèta gaat op 18 januari van start.