Als we praten over real-time strategie-games, dan denken we vaak aan trendsetters zoals Command & Conquer, Warcraft en Age Of Empires, stuk voor stuk games met grofweg dezelfde opbouw. Toch heeft ook de console z'n portie van strategiegames gehad, waaronder enkele massive RTS games zoals Kessen voor de Playstation, een spel dat een frisse wind door het genre blies. Het grote verschil tussen Kessen en de games zoals Warcraft ligt vooral in de omvang van veldslagen. Zo krijg je in Warcraft 3 maximaal zo'n 40 militaire units onder je commando, iets wat bij veel gamers zorgde voor klachten over de unit-limiet. Daar werd met Shogun Total War, een spel van Creative Assembly een verandering in gebracht.

Shogun was een spel dat zich afspeelde in het oude Japan en een goede mix vormde tussen het turn-based genre en de bekende real-time stijl. Daarnaast was het één van de weinige games die je het commando gaf over duizenden units tegelijkertijd, in plaats van de gebruikelijke kleine groepjes grunts. Al waren deze duizenden units niet onafhankelijk bestuurbaar, toch gaf het spel veel meer een idee van hoe enkele van die gigantische veldslagen eruit hebben gezien.

Wie weet waar Wally is?

Aan de andere kant van de bol...

Medieval is de tweede game in de Total War serie en brengt hetzelfde idee van massive veldslagen weer terug in de tijd van ridders, kastelen en jonkvrouwen (al zal je deze laatste in het spel niet snel terug zien). De tijdsperiode die is gekozen loopt van de eerste kruistocht in 1095 tot de belegering van Constantinopel, die in 1453 plaats vond.

Zoals bij elke moderne RTS zal je ook in Medieval Total War naast de verschillende gevechts-eenheden een ruim arsenaal aan belegerings-materiaal ter beschikking hebben waarmee je vijandelijke fortificaties in puin zal leggen, zoals katapulten, stormrammen, kanonnen en belegeringstorens.

Het aantal eenheden dat Creative Assembly ditmaal op het scherm heeft getoverd is op z'n zachtst gezegd indrukwekkend te noemen. Met meer dan 100 verschillende units verspreid over 12 naties, biedt de engine de kracht om meer dan 10.000 unieke eenheden door je 3Dkaart heen te proppen. En zoals je in de screenshots kan zien, geeft dat een visueel erg indrukwekkend resultaat.

Dwars door de bloemkolen en aardappelen stampen

Religieuze aangelegenheid

Een andere grote vernieuwing van Medieval biedt is de nieuwe mode van tactische gameplay. Naast de 3D slagvelden gebeurt namelijk een groot deel van planning op een 2D-kaart waarbij extra elementen zoals religie, nieuwe uitvindingen en de aanwezigheid van een vloot een rol spelen. Daarnaast zal je door de tijd heen je troepen vervangen door nieuwere en beter uitgeruste manschappen om zo hoofd te kunnen bieden aan de continu beter wordende technologie.

Een ander belangrijk punt in de combat is het gebruiken van de zogenaamde 'heroes'. Deze zijn net als in veel andere RTS games van grote waarde dankzij hun speciale bonussen die ze een stuk sterker maakt dan de gemiddelde soldaat. Enkele bekende heroes zijn Richard the Lionhead, de Franse verlosser Joan of Arc en de Oosterse Saladin. Veel van deze personages spelen centrale rollen in de verschillende missies en zullen zich ontwikkelen naarmate de missies vorderen.

Om de afwisseling er ook in de landschappen in te houden zal je doorheen verschillende klimaten vechten. Dit varieert van de natte en drassige landen in Engeland tot de droge en dorre woestijn van Noord Afrika. En natuurlijk zijn deze weer bebouwd met de architectuur die je van het land zou verwachten, waaronder gigantische kastelen en kleine dorpjes, die elk met de grond gelijk gemaakt kunnen worden.

Een mooi voorbeeld van stijl-macheren

Conclusie

Al ziet Medieval er misschien niet zo charmant uit als een Warcraft 3, toch zijn de verwachtingen enorm hoog gespannen bij het publiek. Shogun bewees namelijk ook al eerder een erg natuurgetrouwe simulatie te geven van de massive slagvelden uit de Japanse dynastie. Of de middeleeuwse opvolger hier ook eer aan doet, zullen we deze week in de review te weten komen.