Waar we echter al direct vanuit kunnen gaan, is dat we nog even moeten wachten op de volgende Allied Assault. Warfighter gaat namelijk verder waar het vorige deel ophield. Oftewel, enter de hedendaagse oorlog tegen terrorisme met in de hoofdrol de zogenaamde Tier 1-soldaat. Ook qua gameplay zie je dit terug: er is heel veel actie en minstens net zo veel scripted-events.

EA wilde overigens nog niet veel kwijt over wie je nu precies speelt in het singleplayergedeelte van Warfighter, maar het lijkt erop dat je dit keer niet meer met Jan soldaat speelt. De geharde, wereldwijde eenheden van Special Forces staan ditmaal centraal, waardoor je niet alleen met de Amerikaanse Seals en Delta Force aan de slag mag, maar onder andere ook met de Britse SAS, de Duitse KSK, de Zweedse SOG en de Australische SASR. Dat zijn inderdaad een hoop afkortingen, maar het punt is dat de game zich niet langer focust op alleen maar de Amerikaanse war on terror. Nogmaals, het is niet helemaal duidelijk of deze nieuwe groeperingen alleen in multiplayer te spelen zijn of ook in singleplayer. Hoe dan ook, ze zitten in ieder geval in de game.

Going global

Wat wel duidelijk werd, is dat Tier 1-soldaten mee hebben geholpen met het schrijven van het script laten schrijven. Bovendien zijn echte terroristische gebeurtenissen gebruikt als voedingsbron. Je komt dus overal ter wereld én bijgevolg in aanraking met diverse Tier 1-groeperingen. Op deze manier willen de makers het globale karakter van de hedendaagse oorlogen weergeven én de impact daarvan overbrengen. Zo plaatst de getoonde demo ons in een op feiten gebaseerde gijzelingssituatie, ergens op de Filippijnen. Terroristenleider Abu Sayef heeft na enkele grote overstromingen een paar hulpverleners gegijzeld en aan jou de ondankbare taak ze het liefste allemaal heelhuids uit deze positie te ontdoen.

Deze missie laat direct zien wat je allemaal kunt verwachten in Warfighter. Vanaf de eerste tot de laatste minuut word je meegenomen op een dolle achtbaanrit vol met ontploffingen en intense momenten. Een IED blaast je opzij, een paar complete gebouwen storten in, teamgenoten worden zonder pardon omver gemaaid en in een waarbewapende rubberboot scheur je door de ondergelopen straten van een Filippijnse stad. En dat allemaal in amper tien minuten.

Dankzij de Frostbite 2-engine ziet het er oogverblindend mooi uit. Vooral de rook- en lichteffecten en de details van de personages zelf doen direct denken aan grote broer Battlefield 3. Dat je nergens de muren uit een huis kunt blazen (tenzij de game dat zelf wilt) of gaten in de grond maakt met je granaat is niet echt een verrassing te noemen en past in zekere zin bij Medal of Honor. Het geeft bovendien aan dat Warfighter het vooral moet hebben van zijn verhalende structuur en realistische missies.

Anders dan anders?

Uiteraard doet dit alles denken aan Call of Duty, maar de makers verzekerden ons dat de game een eigen smoel krijgt. Een gegeven dat ze direct probeerden te staven met een voorbeeld van hoe je in de game een kamer binnenvalt. Het was jammer dat ze een breach met een flashbang lieten zien, omdat deze dankzij de bullet time toch wat op de concurrent leek, maar naast deze standaard actie kun je uiteindelijk ook zelf kiezen hoe je een ruimte vol met tegenstanders binnenvalt. Mits je de diverse opties wel eerst vrijspeelt in de game.

Al met al was de demo veel te kort om echt iets over het nieuwe karakter van Medal of Honor te zeggen. De makers bleven angstvallig stil over wat je straks allemaal mag doen met de nieuwe, globale aanpak, behalve dan dat je online niet langer tegen terroristen vecht maar tegen de good guys, zoals met het “Wie zou er winnen in een duel”-principe. Het standaard perspraatje over vrij te spelen wapens, andere unlocks en online leaderboards voegden daar jammer genoeg weinig aan toe. Hoewel de demo dus vol zat met gelikte graphics en keiharde actie, zijn we enigszins in het ongewisse gelaten over wat er nu anders gaat worden in Medal of Honor: Warfighter.