Medal of Honor: European Assault is de nieuwste consolegame in de Medal of Honor reeks. De reeks heeft zich altijd gesitueerd tijdens de Tweede Wereldoorlog en met European Assault is dat niet anders. Na een tweetal uitstapjes naar gevechten rond de Stille Oceaan in Rising Sun voor consoles en Pacific Assault op de PC, keert de reeks weer terug naar waar het begon: Europa. Of het aan de setting lag weten we niet, maar de vorige twee Medal of Honor games werden aanzienlijk minder goed onthaald dan de voorlopers die zich nog in Europa afspeelden. Electronic Arts heeft daarom besloten de kenmerkende gameplay van de reeks op verschillende punten bij te schaven.

Het grootste kritiekpunt van de Medal of Honor games is de rechtlijnigheid. De spellen worden vaak beschreven als een achtbaanrit, veel spektakel, maar alles wat je overkomt, is op voorhand voor je beslist. Met European Assault hoopt Electronic Arts deze kritiek voorgoed de kop in te drukken. De opzet van de levels in het spel is een stuk vrijer, met vaak meerdere doelen waartussen de speler kan kiezen. De verschillende doelen dienen vaak wel allemaal volbracht te worden, maar de volgorde waarin heb je zelf in de hand. Er zijn ook secundaire doelen die in de loop van het spel naar voren komen en tertiaire doelen, die niet aangeduid worden en goed verstopt zijn, maar wel meer inzicht in het verhaal van het spel geve.

Het verhaal achter de missies speelt in European Assault nu ook een grotere rol. Electronic Arts heeft een grote naam uit Hollywood zover gekregen om de screenplay van het spel voor zijn rekening te nemen en wel John Millius, bij wie onder andere Apocalypse Now op zijn curriculum vitae prijkt. Als speler neem je de rol aan van William Holt, de eerste agent in het veld van de OSS, bij wie de zware taak op de schouders rust om Europa te bevrijden.

Authenticiteit speelt nog steeds een grote rol voor de Medal of Honor spellen. Hoewel het in de gameplay het realisme nog steeds ver te zoeken zal zijn, is de aankleding van het geheel opnieuw zo realistisch mogelijk gemaakt. Zo zijn alle locaties in het spel gebaseerd op echt bestaande locaties uit de Tweede Wereldoorlog en ook de 35 verschillende wapens zijn stuk voor stuk gebaseerd op wapens die tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruikt werden. Captain Dale Dye, die vanaf het begin al bij de reeks betrokken was, is ook voor European Assault opnieuw de adviseur van dienst.

Aan de eigenlijke gameplay zelf is ook het een en ander gesleuteld en toegevoegd. Zo sta je er als speler in European Asasult niet meer altijd alleen voor. Je krijgt namelijk van tijd tot tijd een aantal medesoldaten onder je hoede die je met simpele commando's, zoals aanvallen, terugtrekken en verspreiden, kunt dirigeren. Deze feature zagen we ook al in de laatste PC Medal of Honor game, Pacific Assault, al wist het daar nog niet echt zijn vruchten af te werpen. Ook voor European Assault heeft Electronic Arts besloten de controle over je teamgenoten niet te diep te maken, maar we hopen dat ze desondanks wat meer invloed op het spelverloop zullen hebben.

De grootste vernieuwing aan European Assault, en mogeljik ook de vernieuwing die op de meeste weerstand zal stuiten, is de zogeheten 'rally mode'. Door het maken van headshots en meerdere kills achter elkaar, zal een metertje in je scherm langzaam vullen. Eenmaal deze gevuld is, kun je de 'rally mode' activeren. Je bent dan tijdelijk onsterfelijk, hebt een ongelimiteerde hoeveelheid kogels en kunt tegenstanders in één schot doden. Binnen de context van de toch vrij authentieke Medal of Honor games, lijkt deze mode echter niet echt te passen. Toch komt de inspiratie voor deze optie volgens EA uit de realiteit. Veel soldaten die in het echt namelijk een Medal of Honor wisten te bemachtigen, hadden tijdens hun heldendaad een soort euforisch gevoel, waarbij ze enkel hun doelen in het zicht hadden en niets ze in de weg stond. Dit gevoel probeert men met deze mode in het spel te evenaren.

Een gemis aan Medal of Honor: European Assault is de online multiplayermode. Dit is opvallend, want voor de voorloper van European Assault, Medal of Honor: Rising Sun, was deze online mogelijkheid juist één van de sterkste punten van het verder niet echt baanbrekende spel. Wel kent European Assault een splitscreen-mode voor een viertal spelers, waarbij de bekende spelmodi als Deathmatch, Tug of War en Capture the Flag in zestien verschillende levels gespeeld kunnen worden.

Medal of Honor: European Assault staat de zware klus te wachten om de ooit zo succesvolle Medal of Honor reeks, weer iets van haar glans terug te bezorgen. De tijd dat Allied Assault en Frontline hoge ogen wisten te gooien is al lang achter ons en de concurrentie heeft niet stil gezeten. In juni komen we te weten of de hogere mate van vrijheid en de 'rally mode', de reeks weer terug aan de top van de Tweede Wereldoorlog schietspellen kunnen brengen.