Zo meeslepend zelfs, dat we na onze eerste preview commentaar kregen op het feit dat we al spoilers weggaven in onze beschrijving van de eerste paar gameplaybeelden. Onze excuses daarvoor. Daarom zullen we jullie deze keer niets vertellen over de geweldige dingen die we te zien kregen nadat we met de Normandy de aarde hebben verlaten na de eerste grote aanval van de Reapers. En we gaan ook niks vertellen over de oude bekenden die we tegenkwamen op een niet nader te noemen planeet. Nakkes, nada, helemaal niks.

Keuzemenuutje

Waar we je wel wat over gaan vertellen zijn de gameplay-elementen die we deze keer zelf mochten uitproberen. Elementen die niet alleen de meer ervaren Mass Effect-spelers een diepere spelervaring gaan bieden, maar ook nieuwe spelers gaan overhalen om de game te spelen. En dat begint al meteen bij aanvang van de game. Daar krijg je namelijk de keuze om de game te spelen in drie verschillende varianten: Story, Action en RPG. Kies je voor de laatste dan speel je deel drie net zoals je deel een en twee hebt gespeeld. Ben je meer een actie-junkie, dan kies je beter voor Action, zodat je bijvoorbeeld geen keuzes meer hoeft te maken tijdens de cut scenes of in je karakterontwikkeling. Story-modus tenslotte, biedt een mix van Action en RPG en laat je zodoende nog diverse keuzes maken tijdens het spel. Al zijn die niet zo uitgebreid als je misschien gewend bent van een RPG.

Er zullen nu ongetwijfeld een paar die-hard RPG-fans de wenkbrauwen fronzen, maar laten we daarom nogmaals benadrukken dat het hier om een vrije keuze gaat. Eentje die wij absoluut prijzen, omdat er nu zeker een paar gamers zullen zijn die een poging wagen in een genre dat ze niet direct ligt. En hoe meer gamers kunnen genieten van Mass Effect, des te beter, vooral als het verder geen effect heeft op de manier waarop de ervaren spelers het spel hopelijk gaan beleven. Al lijkt de game sowieso wel wat meer trekjes van het actiegenre te vertonen.

Dat komt doordat de snelheid in de game bijvoorbeeld wat hoger ligt dan in de vorige delen. En datzelfde geldt ook voor de hoeveelheid actie. Al direct vanaf het begin werden we in de korte speelsessie eigenlijk constant gebombardeerd door actiescènes. Al komt dat natuurlijk ook een beetje door het verhaal. Want laten we elkaar geen mietje noemen, als er morgen Reapers bij jou op de stoep staan, dan ga je ook niet rustig een babbeltje met ze maken.

Rokende lopen

We moesten tijdens de gevechten ook af en toe aan Gears of Wars of denken, omdat je deze keer veel meer aan het rennen bent en dekking zoekt achter obstakels. Je kunt nu ook blijven rennen zonder moe te worden, en gezien de toenemende grootte van de vijand zul je dat ook zeker doen. Maak daarbij af en toe een leuk rolletje en schiet ondertussen een van de vele wapens leeg of gooi een handgranaat en de link met de bekende shooter is zo gemaakt.

Al moeten we ook eerlijk bekennen dat het nieuwe handwapen, in de vorm van een holografische dolk op je onderarm, bijna net zo veel indruk maakt als de Gears-kettingzaag. We hebben in het anderhalve uur weinig mogelijkheden gezien om het te gebruiken, maar die ene stealth kill die we maakten smaakte naar meer. En als we de makers mogen geloven, zul je straks nog veel vaker je lightsaber look-a-like trekken. Ook in de wat minder ‘sluiperige’ situaties.

Bioware vertelde trouwens met trots dat Mass Effect 3 de beste van de drie gaat worden. En dat gevoel kunnen we zeker onderschrijven. Tijdens onze speelsessie voelde alles heel gestroomlijnd en afgewerkt aan. Het is duidelijk dat ze goed over de gamplay hebben nagedacht en op specifieke puntjes de game hebben verbeterd. Zo voelde het squad-systeem veel overzichtelijker aan, waardoor we sneller konden schakelen tussen onze teamleden. En ook de nieuwe wapens zijn eenvoudig te upgraden, waardoor je ze net even wat beter kan afstemmen op jouw wensen. De belofte dat nieuwkomers zonder problemen kunnen inspringen zal wat betreft de gameplay dus wel lukken.

Mass Effect 3 zal ongetwijfeld een waardige afsluiter worden. Daar geloven we wel in. De game komt meer en meer over als een actiegame, maar we hebben sterk het gevoel dat het verhaal nog steeds het belangrijkste onderdeel zal blijven in de game. De verbeteringen zijn subtiel, maar zorgen wel voor een veel vloeiendere spelervaring. En wie zegt dat je niet op een hele actievolle manier mag genieten van een goed verhaal?