Mario & Sonic at the Olympic Games moet aan het einde van het jaar in de winkels te vinden zijn voor de Wii en de Nintendo DS en is een licentie van een wereldwijd partnership met International Sports Multimedia (ISM), de exclusieve interactieve entertainment software licentie van het Internationale Olympisch Comité (IOC). Dit betekent dat het spel de goedkeuring geniet van het IOC en dat alle evenementen plaatsvinden in de officiële stadia en omgevingen in Peking 2008.

 

Natuurlijk strijden niet alleen Mario en Sonic tegen elkaar, maar er zijn een flink aantal bekenden uit het Mario en Sonic universum die meedoen om de prijzen. Zo kun je Olympisch goud verdienen met onder andere, Princess Peach, Luigi, Bowser, Yoshi, Tails, Knuckles en Dr. Eggman. De personages hebben allemaal hun eigen sterke- en zwakke punten. Logischerwijs is Sonic bijvoorbeeld heel snel en dus goed in sprintevenementen, maar heeft hij weinig kracht. Voor een evenement als kogelstoten kun je daarom beter terecht bij Bowser, die weer heel sterk is maar erg langzaam. Mario aan de andere kant is het all-round type.

De versie die wij gezien hebben is die op de Wii. Dit houdt in dat er met de Wii-mote en Nunchuck gespeeld gaat worden, voor elk evenement is er weer een andere manier van spelen. In totaal hebben we vijf evenementen gezien, te weten de 100 meter sprint, 110 meter hordelopen, hink-stapspringen ('triple jump'), kogelslingeren en boogschieten. In de uiteindelijke versie van het spel zitten nog meer evenementen, waaronder tafeltennis, maar hoeveel het er uiteindelijk zouden worden kon onze presentatrice niet zeggen. Ze wist wel nog te melden dat er een spelmodus 'circuit mode' in de game zit, waarbij je alle evenementen afgaat en dus de hele Olympische Spelen doorloopt om zoveel mogelijk medailles in de wacht te slepen.

Hoe worden de verschillen evenementen nu gespeeld? Bij de 110 meter hordelopen houd je bij 'set' (ready, set, go) de B-knop in waardoor je snelheid opbouwt om zo snel mogelijk uit de startblokken te vertrekken. Als het startschot klinkt trek je de Wii-mote omhoog om te starten. Vervolgens is het zaak om de Wii-mote en Nunchuck zo snel mogelijk, om en om, op en neer te bewegen, om zo hard mogelijk te rennen. Om een horde te passeren, gebruik je de B-knop om eroverheen te springen. Zoals gezegd moet je nadenken over welk personage je kiest voor welk evenement: de geoefende presentatrice met Bowser, verloor onberispelijk van een journalist die het slechts één keer eerder geprobeerd had, maar wel met Sonic speelde.

Een evenement waarbij je meer je vaardigheden moet gebruiken is het hink-stapspringen (ook wel bekend als 'triple jump' of 'hop, step, jump') . Voordat je begint kun je echter al wat steun van het publiek krijgen door ze aan het klappen te krijgen. Dit doe je door middel van een klapbeweging te maken met de controllers. Dit levert een extra boost op aan je uiteindelijke sprong. Om te beginnen moet je, net als bij het hordelopen, de Wii-mote en Nunchuck schudden om snelheid op te bouwen. Op een gegeven moment staat je snelheid vast en is het tijd voor je eerste sprong (hink) door de Wii-mote op het goede moment omhoog te halen. Vervolgens doe je dit met de Nunckuck (stap) om als laatste nogmaals de Wii-mote goed getimed omhoog te trekken (sprong) en uiteindelijk zover mogelijk in de zandbak te verdwijnen. Time je niet goed dan zul je minder ver springen of zelfs een foutsprong maken.

Ook bij het kogelslingeren draait het om timing. Je moet de A-knop induwen en de Wii-mote rondslingeren om zo snel mogelijk te draaien met de kogel. Vervolgens moet je op het juiste moment met de B-knop de kogel loslaten. Dat dit niet zo makkelijk is als het klinkt, bleek wel uit het feit dat het de presentatrice (die het al de hele dag had gedaan) een aantal keer niet lukte en de kogel tegen de kooi om je heen smeet.

Het boogschieten vergt een hele andere aanpak. Om de boog te spannen houd je de A- en B-knop ingedrukt en mik je met de Wii-mote op de roos. Vervolgens komt deze dichter in beeld en zijn voor zowel de Wii-mote als de Nunchuck een icoontje op de roos afgebeeld. Om zo dicht mogelijk in het midden te schieten, is het de bedoeling dat je de twee icoontjes zo goed mogelijk over elkaar heen laat vallen. Vervolgens laat je de knoppen los en de pijl zoeft ervandoor.

Mario & Sonic at the Olympic Games zal een multiplayer modus bevatten, waarin je met maximaal vier personen de Olympische sporten kunt afwerken. Een tegenvaller is dat het spel geen online functie kent. Ik had niet veel verwacht van Mario & Sonic at the Olympic Games, maar wat ik gezien heb, heeft me positief verrast. Het spel oogt leuk en de verschillende manieren waarop de Wii-mote en Nunchuck ingezet worden, lijken het spel een aardige diversiteit mee te geven. Het is alleen te hopen dat er nog flink wat evenementen bij komen. Verder vind ik het ontbreken van een online mogelijkheid een lichte domper. Toch ziet het er naar uit dat het eerste verbond van Mario en Sonic een leuke sport en party-titel oplevert.