Om de vergelijking maar even door te trekken. Bij zowel LitteBigPlanet 3 en Project Spark duizelt het ons van de mogelijkheden die de ontwikkelaars hun bouwcommunity bieden en hoe de wisselwerking met die enthousiaste gemeenschap is. Nieuwe toevoegingen worden getoetst en bepaald aan de hand van wat de creatieve achterban graag wil zien. Mario Maker daarentegen is veel eenduidiger: dit zijn de bouwblokken en daar moet je het maar mee doen.

Daarmee spreekt Mario Maker dus een ander soort doelgroep aan. Mario Maker is zo ogenschijnlijk simpel dat iedereen een level kan bouwen, iets dat toch zeker niet opgaat voor zowel LBP 3 als Project Spark.

Mario Maker

Pijpen, vliegende koomba's en springveren

Het bouwen van een level begint direct naast een kleine 8-bit Mario, die klaar voor de start staat. Bovenin is een menuutje te zien met zo'n vijftien opties: een aantal soorten blokken, balken en pijpen zoals iedereen ze kent van 'Mario'. Het is ook een ongekend voordeel dat Mario Maker heeft ten opzichte van andere games; je snapt dat er uit een groene pijp een happende piranhaplant kan komen, een bakstenenblok is kapot te maken met een goed getimede sprong, een springveer lanceert Mario als hij erop springt.

En na de plaatsing van een object is ook duidelijk wat er nog aan aangepast kan worden. Elk element dat je selecteert heeft een eigen functie: metalen balken staan er om bekend dat ze heen en weer of op en neer bewegen en met een enkele tik is aan te passen hoe die beweging loopt. Zo is ook de hoogte van een pijp aan te passen en met een enkele trek over het scherm zijn snel een flink aantal vraagtekenblokken neer te gooien.

Mario Maker

Er zijn een aantal vijanden te kiezen die bekend zijn van de Mario-games, zoals de beruchte Hammer Brothers. Deze hamersmijtende broeders zijn door de toevoeging van een stel vleugels nog veel dodelijker te maken. Deze vleugels zijn ook te gebruiken op piranhaplanten die vervolgens gevaarlijk hoog uit groene pijpen kunnen komen zetten. Mario Maker laat spelers op hun eigen manier dus wel wat originele elementen toevoegen aan hun levels.

Less is more

In de voorbeeldlevels werd al getoond hoe dit uitgewerkt kan worden. Nadat Mario tegen een vraagtekenblok springt verschijnt een paddenstoel die irritant buiten bereik blijft doordat hij van springveer naar springveer gaat. Mario zet de achtervolging in, maar helaas is hij net te laat doordat zijn power-up uit beeld verdwijnt. Een ander level toont een springende berg aan goomba's. In een derde level is dodelijke combinatie van een gevleugelde Hammer Brother en piranhaplant op elkaar gestapeld te vinden. Met slechts een handvol tools laat Mario Maker ook zien dat het aan creativiteit op eigen wijze absoluut niet onderdoet voor de concurrentie. Sterker nog, wij vinden deze overzichtelijkheid meer uitnodigen om zelf te experimenteren met bouwprojecten dan de overdonderende hoeveelheid opties die LBP 3 of Project Spark bieden. Minder is meer is de (zo je wilt) gevleugelde afspraak.

Mario Maker

Hoe het uiteindelijke eindresultaat eruitziet en of er in Mario Maker meer tools bij gaan komen is even afwachten. Wat ons betreft hoeft dat laatste niet. We hopen vooral dat Nintendo de community, die ongetwijfeld gaat ontstaan, op een goede manier gaat motiveren en een waardig podium geeft om hun beste werk te laten zien. Dat verdienen namelijk zowel de spelers als deze heruitvinding van Mario.