Mario & Luigi: Paper Jam Bros. (hands-on) | Gamer.nl

Mario & Luigi: Paper Jam Bros. (hands-on) | Gamer.nl

We weten al jaren dat Mario veelzijdig is, gezien zijn carrières in onder meer karten, golfen en natuurlijk prinsessen redden. Maar de RPG-avonturen van de virtuele loodgieter worden nog wel eens vergeten, ondanks de kwalitatief hoogstaande games binnen die reeks. Mario & Luigi: Paper Jam Bros. lijkt in elk geval een sterke volgende stap voor de serie.

Mario Kart mag dan in commercieel opzicht de meest geliefde spin-off-reeks binnen het Mario-universum zijn, fijnproevers dragen al sinds jaar en dag Mario en Luigi een warm hart toe. En dan hebben we het niet zomaar over de broertjes als personages, maar over de serie die begon met Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars (nota bene ontwikkeld door Square) op de Super Nintendo. Daarna vertakte het fenomeen 'Mario-role playing game' in twee subreeksen: Paper Mario en Mario & Luigi.

Van beide series zijn in de laatste vijftien jaar welgeteld vier titels verschenen. In Mario & Luigi: Paper Jam Bros. worden ze herenigd wanneer Paper Mario zelf uit een boek springt en in de wereld van Mario & Luigi terechtkomt. We hebben het zo over een setting waarbij The Twilight Zone verbleekt, al zijn dat soort bizarre situaties de franchise absoluut niet vreemd: in een eerder deel verkenden Mario & Luigi bijvoorbeeld de ingewanden van Bowser.

A a in's Bros.

Wat dat betreft zijn de lo e levels die we in een previewversie van Paper Jam Bros. spelen een stuk conservatiever. Het eerste voorbeeld is de stand Quest, waarin je in een typisch Mushroom Kingdom-level op zoek gaat naar te bevrijden papieren Toads. Afgezien van het bevechten van vijanden die je onderweg tegenkomt, worden de enige obstakels gevormd door eenvoudige puzzels. In een ander Quest-level mag je tegen vijanden alleen gebruikmaken van aanvallen waar Mario, Luigi én Paper Mario aan te pas komen. Laatstgenoemde viel bij ons in ieder geval het meest in de smaak: als een soort a a in laat je het drietal door een gebied sluipen om uit het zicht van Fly Guys te blijven. En nee, vechten nadat je gespot bent, is geen optie.

Dat het standaardvechtsysteem nog net zo'n combinatie van tactiek en behendigheid is als voorheen, blijkt wanneer je het in een ander scenario tegen vijanden opneemt – zoals het eindbaasgevecht in de demo. Nog steeds kies je een actie (aanvallen, verdedigen of het gebruik van een item) en is een druk op de knop met de juiste timing vaak vereist voor maximaal resultaat. De gevechten zijn dus verre van statisch, zeker wanneer je een speciale aanval gebruikt die met een even coole als lange animatie wordt gepresenteerd. Vijanden tegen een muur plakken en er Japanse werpsterren op gooien? Dat kan! Net als tegenstanders tegen de muur tenni en, alsof Mario en Luigi volleerd dubbelspelers zijn.

Media has no description

Mecha Mario

Juist op het gebied van knokken is er ook nieuws te melden: in een nieuwe stand neem je het met een reusachtige Papercraft Mario op tegen net zo grote vijanden. Het is wel even oefenen voor je deze door Toads gedragen 'Mecha' met zijn tank-achtige besturing goed door de arena kunt loodsen, maar na een tijdje ramden we enorme gevouwen Goomba's tegen de vlakte alsof we het al jaren doen. Gevolg van al dat gemat is wel dat je Toads op een gegeven moment vermoeid raken, waarna je met een ritmisch minispelletje nieuwe dragers kunt oproepen. Geinig!

Sowieso is humor altijd de rode draad geweest in de rollenspellen rond Mario en co. – denk aan de keer dat Toad ooit bij een naakte Mario naar binnen liep in de badkamer! – al hebben we daar in de demo van Paper Jam Bros. slechts vlagen van in dialoogjes kunnen meekrijgen. We vertrouwen er zonder meer op dat deze game een waardige opvolger wordt met een stel leuke vernieuwingen op het gebied van gameplay. Zijn er dan geen nadelen? Jawel: je zult nog tot het voorjaar van 2016 moeten wachten voordat ‘ie te spelen is op je 3DS.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou