De oorspronkelijke Magicka was een onverwachts groot succes. De droge humor, lekker actieve manier van vaardigheden gebruiken en de geweldige coöp zorgden terecht voor de verkoop van ruim één miljoen exemplaren. Dat vraagt natuurlijk om meer, en met het huidige succes van MOBA's als Dota en League of Legends denkt ontwikkelaar Paradox daar met Wizard Wars slim op in te spelen.

Magicka: Wizard Wars

Uitgekleed

Interessant, maar ook een beetje jammer. Wizard Wars is namelijk niet het Magicka dat je kent. De alfaversie die wij speelden, kent bijvoorbeeld alleen maar player versus player-modi en voorlopig wijst niets erop dat dit zal veranderen. Een verhaallijn volg je daarom ook niet meer, waardoor er van de humor nog maar weinig overblijft. Het combineren van knoppencombinaties om de verschillende spreuken uit te voeren zit er nog wel in, maar is beperkt. Wizard Wars is dus niet echt een vervolg op Magicka, maar meer een opzichzelfstaande aftakking met elementen uit dit spel.

Het belangrijkste speltype in Wizard Wars is Wizard Warfare. Dit is een modus waarbij je vier tegen vier speelt en bepaalde gebieden in een arena moet veroveren. Degene die alle gebieden heeft veroverd, of de punten van de tegenstander heeft weggespeeld (door bijvoorbeeld kills te maken), wint. Duelleren is het enige andere speltype op dit moment en een ware strijd tot de dood. Je speelt twee tegen twee (maar duelleert één tegen één) en degene die na drie rondes het beste was, wint deze game.

Magicka: Wizard Wars

Chaos en spreuken

Het klinkt allemaal heel simpel, maar dat is het niet bepaald. Je hebt net als in Magicka een tovenaar tot je beschikking die met acht natuurelementen zoals water, vuur en aarde een toverspreuk kan afvuren. Elk element zit onder een andere toets en door deze toetsen te combineren doe je verschillende spreuken. Je kunt deze op jezelf of op de vijand afknallen. Je hebt geen beperkingen zoals mana of tijd, slechts een maximum van drie elementen die je kunt combineren. Weliswaar minder dan de vijf combinaties in Magicka zelf, maar gezien de hectiek van de multiplayer is het ruim voldoende.

In een moordend tempo moet je schildjes oproepen, laserstralen afvuren, een meteorenregen op de wereld laten storten en ook nog punten veroveren. Het gaat snel, het is chaos en de goede spreuk afvuren voelt bijna als een gelukstreffer aan. Hoe beter je het doet, des te sneller je één van de vier speciale spreuken vrijspeelt die meer schade doen en je winst versnellen. Je wordt uiteraard steeds beter naar mate je meer speelt, maar de concurrentie wordt ook beter en de potjes dus niet minder uitdagend.

Magicka: Wizard Wars

Voorwerpen en levelen

Toch probeert ontwikkelaar Paradox er nog wat meer variatie aan toe te voegen via een levelsysteem en wat voorwerpen. Vooral de voorwerpen hebben veel invloed op de uitkomst. Met voorwerpen kunnen bepaalde elementen namelijk sterker worden gemaakt. Zo kun je iemand de healer van het team maken en iemand enorm veel schade laten doen. Tegenover elk element dat sterker wordt gemaakt, staat een element dat zwakker wordt. Meer healen betekent bijvoorbeeld ook minder schade. In de huidige alfaversie is dat uiteraard nog vrij beperkt en experimenteel, maar het werkt allemaal wel. Echt makkelijk is het niet om goede teams en combinaties te maken en het 'juiste' te doen. Het is vooral een enorm slagveld waarin alles heen weer vliegt en je maar hoopt dat je het goede doet. Wat dat betreft weet Wizard Wars de warrige geest van Magicka wel te vangen.

Het is echter jammer dat er zoveel mooie elementen van het oorspronkelijke Magicka ontbreken. Natuurlijk gaat dit om een alfaversie en komen er waarschijnlijk nog talloze spelmodi bij, wordt het spreukensysteem uitgebreid en weten ze de humor hopelijk op een andere manier terug te brengen. Voorlopig is er echter niet genoeg diepgang om de game langdurig leuk te houden. Veel meer dan een minigame is Wizard Wars in de huidige vorm dan ook niet en het heeft nog een lange weg te gaan voordat dit wel het geval is. Liever hadden we een echt vervolg gezien op Magicka in plaats van deze free-to-play MOBA waar er eigenlijk al genoeg van zijn.