Een Nintendo console die launcht zonder Mario. Tot op heden was er slechts één machine die dat had gedaan: de allereerste Gameboy. Consoles als de NES, SNES en Nintendo64 gingen allen vergezeld met een Mario bij de launch. De Gamecube mag het doen met Mario's broer, en tevens loodgieter, Luigi. Luigi heeft als karakter al vaker mee mogen doen in Nintendo games, maar hij was altijd maar een 'bijkarakter', of een tweede keus achter Mario. Tot nu dan, want de altijd lachende, groene loodgieter heeft zijn eerste eigen game: Luigi's Mansion…

In Luigi's Mansion speel je zo gezegd met Luigi. Samen met je broer Mario heb je een groot landhuis geërfd van een onbekend persoon. Als Luigi naar het landhuis toegaat is Mario hem voorgegaan, om de nieuwe aanwinst eens even grondig te bestuderen. Als Luigi eenmaal binnenkomt blijkt al snel dat Mario nergens te bekennen valt. Om het allemaal nog erger te maken zit het huis volgepakt met allemaal spoken, die al snel proberen om ook Luigi te laten verdwijnen. Net op tijd komt Luigi via een wazige professor aan een soort spokenvangende stofzuiger en een zaklantaarn. Je gaat dus als een soort Ghostbuster op pad om eens een oud gezellig potje 'Vang het spook' te spelen.

De spoken die je moet zien te vangen bevinden zich allen in de kamers van het huis. Het is de bedoeling om in elke kamer alle spoken op te zuigen, waardoor het licht aangaat. Dat is een soort sein wat aangeeft dat er in de desbetreffende kamer geen spoken meer zijn, en dat je door kunt wandelen naar de volgende kamer.

Er komt echter wel wat meer kijken in de game dan alleen spoken opzuigen. Je moet bijvoorbeeld allerlei, niet al te moeilijke, puzzels oplossen. Zo moet je sommige spoken eerst 'lokken' voordat je ze op kunt zuigen. In een bepaalde kamer zit er bijvoorbeeld een spook op een schommelstoel. Het spook is dan enkel zichtbaar via de 'Gameboy Horror', een tool die je helpt met het opsporen van onzichtbare spoken. Om het spook zichtbaar te maken, en het op te kunnen zuigen, moet je doormiddel van je stofzuiger de schommelstoel in beweging zetten, waardoor het spook zichtbaar wordt. Vervolgens staat niets je nog in de weg om het spook op te zuigen. Terwijl je aan het zuigen bent, zie je op het spook cijfertjes verschijnen die hard teruglopen. Die cijfertjes geven de weerstand aan die het spook nog geeft. Bij 0 zal het spook voor eeuwig in je stofzuiger verdwijnen.

Spoken laten zich echter niet zomaar opzuigen, daar is nog best wel wat werk voor nodig. Terwijl jij aan het zuigen bent zal het spook bijvoorbeeld constant uit de 'zuigstraal' proberen te geraken, waardoor je hem kwijt raakt. Het spook zal ook jou proberen aan te vallen, waardoor je levensenergie kwijtraakt. Logischerwijs stopt het spel als je geen levensenergie meer hebt.