Laat één ding duidelijk zijn: Luigi’s Mansion 2 is zo’n game die eigenlijk helemaal niet geschikt is voor een speelsessie op E3. Met al die mensen, muziek en lichten om je heen is de wat langzamere gameplay die plaatsvindt in een sfeervolle setting natuurlijk niet ideaal. Desondanks konden we de potentie van de game toch zien, niet in de laatste plaats omdat we die al eerder hebben ervaren in het origineel op de GameCube.

 

Oude koek blijft smaken

Het concept is nagenoeg identiek aan dat van de eerste Luigi’s Mansion: de beroemdste broer uit de game-industrie loopt door een landhuis en komt in diverse kamers – haast op zichzelf staande levels – spoken tegen. Je kunt Luigi’s zaklamp gebruiken om spoken te laten schrikken en ze vervolgens met zijn stofzuiger opzuigen. Oude koek, dat zeker, maar toen we het speelden viel op hoe goed dit concept in elkaar steekt.

Daarbij introduceert dit vervolg een aantal nieuwe opties. Sowieso is een belangrijke aanpassing dat je nu meerdere spoken tegelijk kunt opzuigen. Op dit moment kun drie spoken tegelijk te pakken te krijgen, al is het de bedoeling dat dit aantal nog groter wordt. Een andere belangrijke toevoeging is alleen mogelijk dankzij de gyroscoop in de 3DS: Luigi wijst zijn zaklamp nu naar boven of naar onderen wanneer je de 3DS naar boven of onderen beweegt. Op deze manier vind je bijvoorbeeld extra items.

Niet zo schokkend

Luigi heeft er ook een nieuwe aanval bij. In het originele spel kwam het nogal eens voor dat spoken zichzelf lostrokken uit je stofzuiger vlak voordat je ze helemaal binnen had gehaald, maar nu verschijnt er een icoontje boven Luigi’s hoofd dat je in kunt drukken. Het spook krijgt een schok en kan zichzelf even niet verdedigen, wat je genoeg tijd geeft om hem alsnog te pakken. Hoppa, voordat je het weet heb je als een echte Ghostbuster weer een nieuw spook in je zak.

 

Eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat de korte E3-demo verder niet veel meer informatie bood. De game oogt in ieder geval zeer prettig – het 3D-effect werkt erg fijn in de verschillende kamers van het landhuis en het totaalplaatje is daardoor zeker een lust voor het oog. Maar echt anders dan het origineel gaat deze game niet worden.

Enthousiaste spelers van het eerste deel hebben daar volgens ons ook niet zo heel veel behoefte aan. Luigi’s Mansion gaat niet voor een revolutie zorgen, maar het is goed dat Nintendo haar vaste kern geeft waar het al een tijdje om vraagt, en de gameplay voelt na die eerste game nog fris genoeg aan om wederom te vermaken. Dit wordt een zeer lekker tussendoortje dus. Met gemak de beste game over stofzuigen ooit!