Ontwikkelaar en uitgever Capcom gaat next-gen met over de top zombie-slasher Dead Rising en actiegame Lost Planet. Die laatste titel komt van het team dat verantwoordelijk was voor actiehits Devil May Cry en Onimusha en zoals het eruit ziet hebben we ook met Lost Planet weer een knaller van een game te pakken. Tijdens de E3 werd een demo van het spel op Xbox Live Marketplace gezet, terwijl het spel pas begin 2007 uit gaat komen. De demo was indrukwekkend te noemen, maar waar gaat het spel over en waarom zouden 360 gamers enthousiast moeten worden?

Je zou het tijdens deze hitte van de zomer bijna niet meer denken, maar er bestaat ook kou. Lost Planet speelt zich af op een planeet waar de koud zo venijnig is, dat je er dood aan kunt gaan. Op die planeet vechten mensen niet alleen tegen monsters, maar voornamelijk tegen bevriezing. Om te overleven hebben de ze thermische energie nodig, wat gevonden kan worden in Akrid monsters op de planeet. Er moet dus gedood worden om te overleven en de zogenaamde Snow Pirates doen niet anders.

Eén van die Snow Pirates is piloot Wayne. Door op het randje van de dood te balanceren is hij zijn geheugen grotendeels kwijtgeraakt en kan hij enkel nog wat fragmenten herinneren. Zo weet het nog exact hoe zijn vader geslacht is door Akrid monsters. Gezind op wraak gaat Wayne de strijd aan tegen de Akrid, maar laat nou net het bedrijf Neo Venus Construction Corportation (NEVEC) het plan opgezet hebben om al het leven op de planeet uit te roeien. Niet alleen de monsters, maar ook alle mensen die daar leven. Waarom doen ze dat en wat is er gebeurd met zijn Wayne en zijn vader?

Achter dit weinig originele verhaal schuilt een explosieve third-person shooter, waar je een shitload aan monsters, maar ook NEVEC-soldaten, met alle geweld van de wereld moet neerhalen. Geen langzaam tactisch spel, maar gewoon hard en snel schieten. Het spel biedt gigantische maps met steden, vijandelijke basissen en grotten vol vliegende en kruipende wezens. Lost Planet geeft je in die ruimte alle vrijheid om zelf je pad te kiezen.

Aan wapens in het spel in ieder geval geen gebrek, want verspreid over de maps liggen energiewapens, shotguns, sniperrifles en allerlei andere wapens. Tof is ook een soort grapling-hook á la Zelda, waarmee je bij gebieden kunt komen die springend niet bereikbaar zijn. De gadget kan natuurlijk ook gebruikt worden om vijanden naar je toe te trekken.

Je bent het grootste deel van het spel lopend chaos aan het veroorzaken, maar zo nu en dan verplaatst het spel zich ook naar een voertuig. Zo zal Wayne regelmatig in een soort mech stappen, de zogenaamde Vital Suits. In het uiteindelijk spel zullen acht verschillende versies van deze pakken zitten, met elk hun differente eigenschappen. Zo is de ene lomp maar sterk en de ander weer erg wendbaar maar kwetsbaar. Het ene ‘pak’ kan via een jet-pack op eerst onbereikbare plekken komen, terwijl de andere kan transformeren in een snel voertuig. Naast alle monsters en andere vijanden, die je met wapens kunt verslaan, is de grootste vijand in het spel wellicht wel de kou. In het scherm staat altijd een metertje dat bijhoudt hoeveel thermische energie je nog hebt. Is het op, dan ben je dood. Bevroren. Taak dus om steeds weer Akrid monsters te verslaan zodat ze thermische energie orbs laten vallen. Dit gevecht voor warmte is alleen aan de orde als je per voet over de planeet waant, in een Vital Suit is de temperatuur stabiel.

Via Xbox Live zal Lost Planet genoeg multiplayer-modes bieden, maar hoe dit eruit gaat zien is nog niet bekend. Wel is duidelijk dat het netwerk gebruikt  gaat worden om extra content aan te bieden in de vorm van maps, missies en wapens.

Tijdens de E3 van dit jaar verscheen er al een singleplayer demo van het spel op Xbox Live. Het spel voelde behoorlijk solide en erg leuk aan. Het richtsysteem is even wennen, omdat bij het opzij kijken het scherm niet direct meegaat. Het is even anders, maar het werkt uiteindelijk prima. Dat er nog een jaar is om het spel verder te ontwikkelen doet alleen maar hopen dat het spel nog beter en vooral redelijk lang wordt.

Wat direct opvalt tijdens het spelen, en bij het zien van de screenshots, zijn de sublieme graphics. Een speciale notie voor de mooie rookeffecten, maar ook de rest ziet er perfect uit. Het is bijvoorbeeld prachtig om te zien dat een gigantisch insect de grond uit klautert om je vervolgens met al zijn kracht aan te vallen.

Lost Planet zal in het eerste kwartaal van 2007 verschijnen en krijgt naast de Xbox 360 ook een versie voor de mobiele telefoon. Het concept van het spel is niet erg bijzonder, want eigenlijk hebben we het allemaal wel eerder gezien. Toch maakt de uitwerking het spel uniek en hebben we weer een Xbox 360 game om naar uit te kijken. Voor nu kunnen we je in ieder geval aanraden de demo op Xbox Live Marketplace te downloaden, want zelf spelen geeft nog altijd de beste indruk. Vergeet je handschoenen niet!