Lost Planet 2 (hands-on) | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

De eerste Lost Planet speelde zich af op de planeet E.D.N. III, een planeet volledig bedekt met een ijslaag. In het tweede deel keren we terug naar de planeet, tien jaar na de gebeurteni en van Lost Planet, om te ontdekken dat de ijslaag langzaam aan het smelten is. In de ons getoonde demo blijkt er onder de sneeuw een heuse jungle te liggen, maar de makers verzekerden ons dat er meerdere typen landschap in de game te vinden zullen zijn, waaronder een deel in het vertrouwde sneeuw.

Harmonieuze Temperatuur

In Lost Planet draaide een groot deel van de gameplay om het overleven op de ijzige planeet. Een metertje hield bij hoeveel Thermal Energy je had. Deze energie, die verdiend werd door het doden van vijandige monsters, liep geleidelijk af wanneer je je in de open sneeuwvlakte bevond en een lege meter resulteerde in de dood. In Lost Planet 2 speelt de kou echter geen grote rol meer. Dit betekent echter niet dat er geen gebruik meer gemaakt wordt van de warmte-energie.

De energie kan in Lost Planet 2 namelijk gebruikt worden voor onder andere levenskracht en als ammunitie. Een nieuw apparaat genaamd de Harmonizer, die momenteel opvallend genoeg onder de start-knop weggestopt is, kan Thermal Energy omzetten in levenskracht, zodat je langer in staat bent om door te vechten. Daarnaast kunnen de kogels van wapens verwi eld worden met de energie. Dit is niet alleen handig wanneer de munitie op is, want de energiekogels kunnen ook meer schade veroorzaken. De ijzige omgevingen zullen ongetwijfeld weer zoals in deel één de energie verbruiken.

Grote Beesten en 4 spelers

Het insectachtige ras Akrid dient nog steeds als een van de belangrijkste vijanden in het spel en ook de gigantische exemplaren van dit ras zijn weer teruggekeerd. De demo op Xbox Live toonde al een soort gigantisch Gila monster, die verslagen kan worden door het beschieten van de zwakke, oranje oplichtende plekken en zelfs van binnenuit, als het beest je probeert op te eten. We zagen in de ons getoonde demo echter ook kleinere vijanden, zoals een razendsnelle vijand die leek op een dinosauriër en wezens die enkel neer te halen zijn als ze hun bloem-achtige mond open doen.

Gelukkig sta je er tegen deze grote wezens niet alleen voor. Lost Planet 2 ondersteunt namelijk een volledige coöperatieve modus, waarin tot wel vier spelers tegelijk kunnen spelen. Van belang is hierbij een nieuwe soort energie, de team-energie. Deze is gelijk over het hele team en daalt wanneer er een teamgenoot sneuvelt. Zolang de team-energie niet op is, is het mogelijk om te respawnen naar een geactiveerd punt, maar zodra de energie op is, is het game over. Gelukkig kun je ook Thermal Energy gebruiken om teamgenoten te herstellen en zullen er nog andere manieren zijn om de team-energie weer omhoog te krijgen. Uiteraard is het mogelijk om met teamgenoten samen te werken. Zo zullen de Vital Suits, de mechanische pakken die terugkeren uit het origineel, ditmaal door meerdere personen bemand kunnen worden. Er zullen dan een bestuurder en meerdere schutters zijn.

Een eigen karakter

Uiteraard valt de game ook prima in je eentje te spelen. Coöperatieve spelers worden in dit geval vervangen door de computer, die in de ons getoonde demo nog vrij weinig deden. Naast de coöperatieve opzet van de singleplayer en het verdwijnen van het ijs is er nog een grote verandering. Het verhaal volgt namelijk niet langer één hoofdpersoon, zoals in het eerste deel, maar wi elt tu en zes verschillende personages, van wie de verhalen uiteindelijk allemaal samenkomen. De personages van de singleplayer zijn echter amper uitgewerkt, want je bent als speler geheel vrij om deze naar wens aan te pa en. Verschillende kledingstukken, maar ook fysieke kenmerken en zelfs gebaren, kunnen worden vrijgespeeld door het oprapen van kistjes die overleden Akrid achterlaten. Zo kun je de personages aanpa en naar je eigen stijl.

In Lost Planet 2 kun je niet alleen bepalen hoe je personage eruit ziet, ook de speelstijl is aan te pa en. In zowel single- als multiplayer worden ervaringspunten verdiend door het verslaan van vijanden, maar ook door het voltooien van mi ies op een speciale manier. Met deze ervaringspunten kunnen nieuwe wapens vrijgespeeld worden. Lost Planet 2 lijkt een prima vervolg te worden, dat zowel in je eentje, maar vooral met anderen, een hoop lol kan bieden.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou