In de singleplayer modus van Lords of Everquest ligt de nadruk op het verhaal. Het spel biedt een meeslepend verhaal dat zich uitstrekt over drie unieke rassen en 75 uur gameplay. In totaal zijn er 36 verschillende mappen voorzien. Om niet teveel met de huidige Everquest verhaallijn in de knoop te komen speelt Lords of Everquest zich ruim 10.000 jaar af voor de MMORPG. Een flinke tijd, wat er voor zorgt dat het spel verhaaltechnisch ongebonden te werk kan gaan. Norrath is in die tijd een flinke chaos, de oorlog van de goden is afgelopen en alles ligt in puin. Drie rassen zijn opgestaan uit de chaos om elkaar te bevechten. Wat je merkt tijdens het spelen, is dat er alles aan is gedaan om je in het verhaal te betrekken. Verwacht dus regelmatig een cut-scene waarin een belangrijk element van het verhaal wordt uitgelegd.

De rassen waarmee je kunt spelen zijn de Elddar Alliance, Shadowrealm en de Dawn Brotherhood. Uiteraard hebben de rassen allemaal unieke units en zijn ze gespecialiseerd in een bepaalde speelstijl. De Elddar Alliance heeft een unieke boogschutter en de Dawn Brotherhood heeft een assasin als speciale unit. Tot nu toe weinig nieuws onder de zon; dit hebben we al talloze keren gezien in RTS spellen. Ook de wijze waarop Lords of Everquest om gaat met de units doet sterk denken aan andere RTS games. Iedere side heeft een vijftal unieke Lords (hé, kennen we dat ergens van?) met even unieke eigenschappen. Wel origineel is dat je te zien krijgt hoe moeilijk jouw keuze het spel maakt. Niet iedere Lord is immers geschikt om een bepaalde opdracht uit te voeren. Als je er nu voor kiest om de minst geschikte Lord te nemen en het lukt je toch de opdracht te voltooien, dan heb je toch knappe overwinning gehaald.