Met tactische turn-based strategiegames hoef je tegenwoordig op de consoles haast niet meer mee aan te komen. Op de Game Boy Advance is het genre echter nog steeds behoorlijk populair, met goed verkopende spellen als Advance Wars, Final Fantasty Tactics en Fire Emblem. Met de komst van de nieuwe handhelds lijkt het genre ook daarop zijn plek gevonden te hebben. Zelfs EA heeft zijn tactische strategiegame klaar staan voor de PSP: The Lord of the Rings Tactics.

The Lord of the Rings Tactics is de eerste en de enige PSP-exclusieve titel die EA momenteel in ontwikkeling heeft. Toch is het niet de eerste keer dat men zich in dit spelgenre waagt. De GBA versie van het vorig jaar uit gebrachte The Lord of the Rings: The Third Age, liet zich namelijk eveneens sterk inspireren door spellen als Fire Emblem. Het spel sneeuwde echter een beetje onder omdat de consoleversie alle aandacht naar zich toe trok, dus daarom krijgt EA nu opnieuw de kans om min of meer te debuteren in het genre.

De nadruk bij The Lord of the Rings Tactics ligt op de multiplayer, die er vooral voor zal moeten zorgen dat het spel op de lange duur interessant blijft. Er is natuurlijk ook een uitgebreide singleplayer campaign van de partij, waarbij je voor de verandering eens niet persé aan de zijde van Frodo, Legolas en Aragon hoeft te vechten, want je kunt ook kiezen Sauron en zijn leger Orcs, een handje te helpen. Doordat EA nu ook de licentie op de boeken in zijn bezit heeft, kan men nu ook gevechten laten zien die in de film niet aanwezig waren.

De gevechten vinden plaats in de klassieke turn-based stijl. De eenheden van je partij bevinden zich in een mooi vormgegeven 3D landschap, waarop een raster van vierkantjes geprojecteerd is. Elke beurt bestaat uit zowel een bewegings- als een gevechtsfase. In de beweginsfase breng je je eenheden in de gewenste positie, waarbij elk personage slechts een beperkt aantal vakjes mag bewegen. In de aanvalsfase kun je aanvallen uitvoeren op je tegenstanders die binnen het bereik van je eenheden staan.

Om vooral het multiplayer-onderdeel te versnellen heeft EA gekozen voor een ietwat afwijkend gevechtssysteem dan dat je gewend bent. In plaats van dat spelers de verschillende fases ombeuren doorlopen, vinden van de verschillende spelers de aanval- en gevechtsfases gelijktijdig plaats. Beide spelers kiezen gelijktijdig de locaties waar ze hun eenheden willen positioneren en pas als ze dit beiden gedaan hebben, zullen de eenheden naar hun gewenste locatie lopen.

Hierbij steekt direct een probleem de kop op: wat nu als beide spelers het op hetzelfde vakje gemunt hebben? In plaats van hier moeilijk om heen te werken, heeft EA ervoor gekozen van dit probleem een belangrijke tactische eigenschap van het spel te maken. Wanneer twee eenheden naar hetzelfde vakje willen bezetten, treedt namelijk een clash op. Ze zullen beiden terug naar hun beginpositie gezet worden. Door te anticiperen welke vakjes aantrekkelijk zijn voor je tegenstander, kun je hem eventueel blokkeren met wat minderwaardige eenheden, waardoor je voorkomt dat hij in een positie komt om je waardevolle eenheden uit de weg te ruimen.