De perstrip naar Parijs was niet alleen voor Call of Juarez en Pro Cycling Manager, maar ook voor een nieuwe hack & slash game genaamd Loki. Het spel wordt ontwikkeld door Cyanide, en vertelt over een aantal helden die met goden uit verschillende oude religies moeten vechten om de Egyptische god Seth tegen te houden. Wordt dit de nieuwe Diablo, tot nu toe heer en meester van het hack & slash-genre of hebben we het ietwat hoog in de bol zitten?

In de game Loki staan verschillende mythologieën centraal. De Egyptische, Azteekse, Noorse en Griekse sagen en mythes maken hun opwachting in de game. Ook de hoofdpersoon waarmee jij speelt moet gekozen worden uit één van deze culturen. Elk karakter heeft zijn eigen sterke en zwakke punten. Zo is de krijger uit de Noorse mythologie een echte vechtersbaas, bewapend met bijl of enorm zwaard. De Egyptische krijger zal het echter meer van zijn magische spreuken moeten hebben, en de Griek is het mannetje met zijn pijl en boog. Ook kan elk karakter een god aanroepen om een aantal spreuken te leren. Denk bijvoorbeeld aan enorme vuurballen, brandende grond en een soort zwart gat dat alle vijanden opzuigt.

Elk wapen heeft zijn eigen kenmerken die veranderd kunnen worden. Zo werd ons getoond hoe het zwaard van de Noorse bruut aangepast werd bij zowel het handvat als de kling. De grootte en de kracht van het zwaard zijn volledig aanpasbaar en er kunnen zelfs bepaalde spreuken in het zwaard verwerkt worden, waardoor iedere tegenstander die geraakt wordt, besmet wordt met een of andere gevaarlijke ziekte. De meeste wapens zien er enorm spectaculair uit en kennen erg mooie special effects. De wapens kunnen aangepast worden door de overblijfselen van je tegenstanders te doorzoeken en hun goud mee te nemen. Met dit goud is het mogelijk je wapens te upgraden.

Loki vertelt over de Egyptische god Seth die boos is. Jij zult als één van de vier karakters Seth en zijn makkers, de goden uit de andere mythes die in het spel centraal staan, moeten verslaan. Natuurlijk krijgen ze hulp van het zogenoemde kanonnenvoer, de kleine beestjes die je als vliegen kapot mept. Wanneer je door het level rent, zullen deze beesten als mieren op stroop op je afkomen. Helaas was de AI van de beestjes nog niet super, waardoor ze soms gewoon erbij stonden te kijken, terwijl jij een paar van hun strijdmakkers een kopje kleiner maakte. Natuurlijk was dit nog een béta-versie van de game, dus dit kan voor de release in september nog altijd veranderen.

Dit is echter niet het enige kritiekpuntje dat we hebben na het zien van deze previewversie van Loki. De camera, die schuin achter je karakter staat, was niet helemaal goed aan te passen. Er kon wel ingezoomd en gedraaid worden, maar de hoek kon niet veranderd worden. Hierdoor was niet goed te zien waar je precies heen moest. Het leek alsof je karakter maar wat doelloos door het level rende, alle tegenstanders neerhakkend. Een duidelijk doel leek er niet te zijn.

De omgevingen waarin zo doelloos werd rondgerend, waren echter wel mooi en gevarieerd. We mochten ons onder andere in de jungle, op een ijsplateau en zelfs op een boot vertoeven. Deze levels zijn allemaal random generated, waardoor elke keer dat het spel wordt gestart, er een compleet nieuw level verschijnt. Niets is twee keer hetzelfde in Loki. Helaas was de framerate van het spel nogal laag, vooral in het ijslevel. Hopelijk wordt hier dan ook nog wat aan gedaan.

Zoals gezegd kent Loki random generated levels, die zorgen voor een verlenging van de speelervaring. Dit is echter niet het enige. Het spel kent vier verschillende karakters, met elk hun eigen soort van gameplay. Wanneer je het spel uitgespeeld hebt, is dit niet het einde van het verhaal. Je komt erachter dat Seth niet de echte slechterik was, maar iemand anders. Om erachter te komen wie dit wél is, moet het spel nog eens helemaal gespeeld worden. Normaal gesproken is dit saai, omdat alles al eens gespeeld is, maar omdat in Loki elk level elke keer anders is, zal het spel niet in een sleur raken.

Grafisch ziet de game er tot nu toe zeker niet slecht uit. De omgevingen zijn leuk, gevarieerd en zien er levendig uit. Real-time schaduwen, mooi reflecterend water en brandend gras, het behoort allemaal tot het grafische arsenaal van Loki. Indrukwekkend waren de special effects, die vooral ten tonele kwamen bij magische spreuken. Vooral het vuur zag er erg mooi en realistisch uit, met heat distortion, het wazig worden van de omgeving door de hitte, rondom de vlam.

Misschien nog wel het meest indrukwekkende aan de graphics van Loki waren de tegenstanders. We hebben het dan niet over het kleine voetvolk dat je zult moeten verslaan, maar de grote eindbazen. Denk hierbij aan eenogige cyclopen en een enorme draak. Vooral laatstgenoemde zorgde voor het 'wow'-gevoel. Zeker toen er een charactermodel van een gewone tegenstander naast werd geplaatst, kwam de impact van deze draak nog eens extra over. De draak was minstens 40 keer zo groot als de man die ernaast stond, met overal vlammen en enorme vleugels.

Helaas is het niet allemaal positief. Zoals gezegd leek het alsof er nogal doelloos werd rondgerend door het level, waarbij vooral het gebrek aan overzicht een obstakel was. Zodra er een tegenstander in beeld kwam, werd er een spreuk uitgesproken of een keer met het zwaard gehakt en klaar was de spreekwoordelijke Kees. Er zijn nogal wat aspecten in het spel die daarom heel boeiend moeten zijn om Loki leuk te houden voor lange tijd. Gelukkig heeft Cyanide nog tot september om dit soort problemen op te lossen, en we hopen ook dat het ze zal lukken. Loki zal wellicht geen nieuwe Diablo worden, maar dat het voor heel wat uurtjes plezier kan gaan zorgen als Cyanide de problemen oplost, is zeker.