Jaap: Oh yeah, ik heb echt een furieus space-konijn gemaakt mét snor. Konijnenoren, snor, uitpuilende ogen, het was een lust voor het oog. Met voor creatie ben jij aan de haal gegaan? Ron: Mijn Sackboy was eigenlijk best eenvoudig. Hij had een capeje om en een indianentooi. Voor de rest was hij naakt, zo zie ik het graag. Maar wat vond je er eigenlijk van? Jaap: Het personaliseren van je personage is echt in een handomdraai gedaan. Je drukt op vierkantje en direct komt het menu tevoorschijn. In de presentaties van de game leek dit super simpel, maar je weet het maar nooit met zo'n supergetrainde Sony-man. Niets is echter minder waar, je hebt je poppetje zo aangepast en wanneer je nieuwe items vergaart kost het ook slechts een aantal seconden om nieuwe kledij aan te trekken. Ron: Inderdaad, dat aanpassen van je karakter is echt uiterst eenvoudig. En kijk trouwens uit voor dat olievat dat op je afrol… Ok, te laat. Maar goed, het aanpassen van je poppetje en de levels is briljant uitgewerkt. Heb jij geprobeerd je eigen levels te maken, ik niet namelijk. Daarvoor ben ik te lui. Jaap: Ja, ik ben bij iemand van Sony aangeschoven en een beetje aan lopen prutsen. Zoals we al zeiden over de personalisering van je Sackboy: het is echt eenvoudig. En daarbij ook: super leuk! Je hebt geen idee wat je aan het doen bent, ik had er weinig van door de eerste minuten in ieder geval, maar in no-time ros je wat blokken neer en staat er een level. Ik ben er van overtuigd dat je met wat rust in je kont de creaties van Sony kunt evenaren, en verbeteren zelfs. Maar pak jij die richel eens vast, dan rollen we dat level door. Ron: En hoe pak ik die richel? Met de rechter schouderknop? Aha, het werkt. Het valt me op dat de levels vele malen langer zijn dan ik had verwacht. In de filmpjes leken de leveltjes namelijk erg kort en eenvoudig, maar de mogelijkheden blijken inderdaad eindeloos te zijn. Jaap: Naja, eindeloos.. de levels zijn nog steeds wel vrij kort. Maar dat is ook helemaal niet erg. Als de community van de game op stoom komt (en ik denk dat dit wel gaat lukken), kunnen we al snel honderden, zo niet duizenden nieuwe levels spelen. Ron: Ik heb er nu al zin in. Jaap: Hoe lang denk jij dat 'ie leuk blijft? Ron: We hebben een level gezien dat veel weg heeft van Falldown, het bekende spelletje met de vallende bal. Ik denk dat als de community losgelaten wordt op de game en zij aan de slag gaan met de tools de meest leuke dingen gecreëerd worden. Jaap: Ja, dat andere level is weer totaal anders. In plaats van side-scrolling van links naar rechts is dit weer een verticale opzet waarbij je er voor moet zorgen dat je niet tegen het plafond en niet uit het level valt. Het geeft in ieder geval aan dat er meer mogelijk dan enkel gevestigde platformgameplay.

Maar afsluitend, wordt dit dé hit van de PlayStation 3 dit najaar?

Ron: Aangezien Killzone 2 is uitgesteld naar 2009 denk ik van wel. Het is een uniek project waarin zowel de kwaliteit als kwantiteit van een enorm hoog niveau zijn. Jaap: Amen, en nu retesnel terug naar het begin van het level. Nooooog een keer! Ron: Ok, maar deze keer eventjes niet meteen doodgaan dan.