Little Big Planet kent vele charmes, die er samen voor zorgen dat de game nog altijd zeer geliefd is. Mooie omgevingen met een grappige stijl, de schattige sackboy met z’n vele outfits, een ijzersterke soundtrack en leuk ontworpen levels die zowel alleen als met anderen heerlijk om te spelen zijn. Toch zijn dit niet de belangrijkste redenen waarom de game nog steeds gespeeld wordt. Het feit dat je zelf levels kunt maken, heeft ervoor gezorgd dat er een vrij grote gemeenschap ontstaan is. Een gemeenschap die talloze levels voortgebracht heeft, variërend van ‘wel leuk’ tot ‘geniaal’. De meest memorabele levels hielden zich echter vaak niet aan de regels van de spelwereld en gebruikten spelmechanieken voor compleet andere doeleinden dan ze oorspronkelijk bedoeld waren. Ging het om echte exploits dan werden ze al snel verwijderd door Media Molecule zelf, maar er zijn er nog steeds genoeg die je op ‘legale’ wijze een compleet andere spelervaring bieden dan de ontwikkelaar eerst voor ogen had.

Huis-, tuin- en keukengame

En dat is Media Molecule bijgebleven. Zo erg zelfs dat de ontwikkelaar daar het gehele principe van het vervolg op gebaseerd heeft. In LittleBigPlanet 2 is het daarom mogelijk om met het grootste gemak allerlei soorten games te maken. Denk aan een shooter op rails, een side-scrolling shooter of zelfs een heuse RPG. Natuurlijk is de originele co-op platformer nog steeds te herkennen in de game, maar met de nieuwe tools kun je nu veel meer kanten op zonder de game te ‘breken’. Dit is dan ook precies de gedachte achter LittleBigPlanet 2, want in plaats van dat alle moeite gaat zitten in het maken van iets dat niet had moeten kunnen, kunnen diezelfde creatieve geesten zich nu concentreren op de kwaliteit van de eigenlijke levels. Zonder trucjes uit te hoeven halen kan nu alle aandacht besteedt worden aan het daadwerkelijk leuk maken van de verzonnen spelmechanieken.

Hoe deze woorden zich vertalen naar de game toonde de ontwikkelaar ons tijdens een gezellige privésessie op de bank in Sony’s perskamer. Zo kregen we het level uit de trailer te zien, dat begint zoals we gewend zijn met wat platform-actie hier en daar, om uiteindelijk bij een soort mechanische libelle uit te komen. Eenmaal op de rug gesprongen, stijgt de libelle op en verandert de game in een side-scrolling shooter. Wie de trailer gezien heeft, weet wat er volgt: een heuse LittleBigPlanet-versie van Space Invaders! Jawel, de side-scroller verandert bij binnenkomst in de volgende ruimte naar een schietspel vanuit bovenaanzicht, terwijl er een leger aan groene 2D-sackboys kapotgeschoten moet worden. Later komt ook de bestuurbare robot nog voorbij. Door tegen de borstkas aan te springen wordt de robot geactiveerd en krijgt de speler er de controle over.

Digitale Poppenkast

Na kort de verschillende mogelijkheden gezien te hebben, is het tijd om te kijken naar hoe al dit tofs gemaakt kan worden. Daarbij laat Media Molecule eerst zien hoe (omslachtig) voertuigen en dergelijke gemaakt werden in het eerste deel, om vervolgens te tonen hoe gemakkelijk dit nu gaat. Je kunt nu gebruik maken van besturingseenheden die gekoppeld kunnen worden aan knoppen, voorwerpen of beter gezegd: simpelweg alles wat je kunt bedenken. Hierbij kun je niet alleen de verschillende functies toewijzen, maar zelfs de knoppenlayout aanpassen per object. Dit betekent dat je dus specifieke acties kan toewijzen aan de controller op bepaalde momenten. Ren je bijvoorbeeld nog gewoon op de bekende wijze rond als sackboy, op het moment dat je op een beest springt kun je opeens allerlei andere handelingen uitvoeren met diezelfde knoppen, zoals schieten, versnellen, et cetera.

Maar hier houdt de aanpasbaarheid nog niet op. LittleBigPlanet 2 laat je ook de kunstmatige intelligentie van wezens aanpassen. Dit kan globaal, door simpelweg wat schuifbalkjes aan te passen, maar de echte diehard kan zelfs nog een stapje verder gaan en elk individueel wezen tot in detail aanpassen. Dit aspect past helemaal in wat Media Molecule zelf ‘digital puppetry’ noemt, ofwel digitaal poppenspel. Doordat je hiernaast ook dialogen kunt schrijven en inspreken, en camerastandpunten kunt veranderen zijn de mogelijkheden voor het vertellen van verhalen bijna eindeloos. Je kunt bijvoorbeeld je eigen RPG maken, maar ook interactieve animaties en korte filmpjes. Tel daarbij op dat je levels aan elkaar kunt linken en je kunt volledige games en films creëren of ze zelfs combineren door een game met cutscenes te maken!

Gegrepen

Een minder grote toevoeging, maar zeker geen onbelangrijke, is die van de grijphaak. Het is nu mogelijk om een grijphaak af te schieten waardoor je aan de meest uiteenlopende objecten en zelfs aan elkaar kan hangen. Want hoewel het heerlijk is om al springend, schietend en slingerend door de levels te navigeren, het is nog leuker om een vriend of vriendin uit te lucht te trekken. Wie LittleBigPlanet veel met anderen gespeeld heeft, zal weten hoe grappig (en soms irritant) het is om de andere spelers neer te meppen. De grijphaak is net even een tikkeltje grappiger. Stel dat je beiden een sprong maakt, maar jij gaat hem niet halen. Je schiet de grijphaak op de ander af en als het goed gaat hang jij aan de ander, die de sprong wel haalt, en kun jij daardoor naar boven slingeren. Gaat het fout, dan trek je de ander omlaag en vallen jullie allebei naar beneden. Onze korte speelsessie leert ons dat het laatste vaker het geval zal zijn, wat voor de nodige glimlachen over en weer gezorgd heeft.

Met alle nieuwe mogelijkheden van LittleBigPlanet 2 kunnen we niet anders dan reikhalzend uitkijken naar deze titel. Niet alleen omdat we zelf veel zullen maken, maar vooral omdat het niet anders kan dan dat er geniale content gemaakt gaat worden door de LittleBigPlanet-gemeenschap. Wij pakken onze oude pakjes en levels in ieder geval alvast in, klaar voor verhuizing naar LittleBigPlanet 2!