Little Inferno wordt gemaakt door de onafhankelijke ontwikkelaar Tomorrow Corporation. Dat is een klein team bestaande uit Allan Blomquist en Kyle Gabler van World of Goo en Kyle Gray van Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure. De stijl doet dan ook meteen denken aan World of Goo, maar verder is Little Inferno uniek in zijn soort.

Verbranden

Het draait in het spelletje maar om één ding: het verbranden van spullen. Deze voorwerpen sleep je in de open haard en steek je in brand met een muisklik (hoe het precies op de Wii U werkt, weten we nog niet). Waarschijnlijk kun je Little Inferno het beste vergelijken met de mobiele game Alchemy, waarin je elementen met elkaar moet combineren om nieuwe vrij te spelen. In Little Inferno moet je voorwerpen ook combineren en samen verbranden voor punten en nieuwe producten. Dit doe je met behulp van cryptische aanwijzingen. Met de hint 'Time Bomb' moet je bijvoorbeeld een wekker en een bom samen verbranden.

De spullen in de game krijg je door ze te kopen in een catalogus. Aanvankelijk heb je weinig geld en slechts toegang tot één catalogus, maar door meer combinaties te maken, kun je ook meer kopen en nieuwe voorwerpen vrijspelen. Dat is ongeveer alles wat je kunt in de game. In 3 tot 5 uur heb je alles wel vrijgespeeld, maar je bent nog wel even bezig om alle combinaties te maken.

Verhaalwereld

Gek genoeg is de game een stuk onderhoudender dan het klinkt. Het verbranden van spullen is uiterst rustgevend, maar ook de verhaallijn die er doorheen sijpelt en langzaamaan steeds duidelijk wordt, houdt je lekker bezig. Het klinkt daarmee misschien als een spelletje dat je even tussendoor doet, maar eigenlijk speel je in een keer door tot het einde. Waarom je speelt, weet je niet. Je bouwt niets op, maar breekt alles af. Dat voelt zo vreemd aan dat het juist weer verfrissend werkt. Bovendien is het simpelweg lekker om te rommelen met je open haard: naar vuur kijken blijft betoverend.

Is het daarmee ook een goed spel? Die vraag is lastig te beantwoorden. Onze preview-versie was in ieder geval vrij compleet en we denken niet dat er veel gaat veranderen in de uiteindelijke versie, op wat technische punten na. We durven daarom best te zeggen dat het eigenlijk geen spel is, maar vooral een ervaring. Je kunt Little Inferno het beste zien als zo'n open haard-video. Je raakt er door gebiologeerd, zet het ook niet uit, maar feitelijk slaat het nergens op. Al is zomaar een fikkie stoken wel weer eens leuk.